Mouche Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Teknisk sett så er vel ikke Askeladden konkurs før tidligst mandag da de skal banke på døren hos retten med en begjæring om åpning av konkurs og for alt hva jeg vet så kan retten si; nei, dere er ikke konkurs, eller? http://www.konkursradet.no/art/?id=111 Håper færrest mulig ser nødvendigheten av å sette seg inn i disse reglene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Nå står det 07.11.08 under brevet, så er redd det ikke gjelder lenger...Hilsen Sindre Det har du rett i Sindre, men jeg fikk det inn på e-mail idag. Mulig det er gjort en avtale med Bostyret . Sitér dette innlegget Link to post
Trond Iversen Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jobber i bransjen, og syntes det er noen på Askeladden som har sovet litt i timen. Hører at de sitter med over 400 båter på lageret sitt, samtidig som forhandlerene sitter med store lager som ikke er solgt. Hadde vært greit med en dialog mellom forhandlere og produsent før de kommer i denne situasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Det som er greit er om noen ser på tall, og ikke legger følelser inne i bildet. Pleier å virke. Tallene forteller mye mer enn hvor "flotte båtene er". Og det skal en ikke glemme. Det som er kjedelig er alle de som har kjøpt nye båter, og de som har jobbet på Askeladden. De møter ikke julen med ett lyst sinn. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kaftein ØL Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Poenget er at produksjonen alltid ligger et år foran. Fabrikken bygger aldri båter for eksisterende sesong. Dvs. fra rundt juni og utover bygges det kun båter for neste års levering. Askeladden var så populære at de i perioder slet med å kunne levere båter når kundene var klare for å kjøpe. Derfor ble fabrikken bygget ut, men det har nok tatt lengre tid å få i gang den nye delen av produksjonen siden båtsalget hadde begynt å gå nedover da de var klare for å lage flere båter. Så snart de fikk signaler om at markedet ikke gikk så bra som mn fikk inntrykk av ble produksjonen redusert betydelig. Mener å huske at det var et betydelig antall som ble permitert allerede på begynnelsen av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Tallene forteller mye mer enn hvor "flotte båtene er". Og det skal en ikke glemme.Det som er kjedelig er alle de som har kjøpt nye båter, og de som har jobbet på Askeladden. De møter ikke julen med ett lyst sinn. Ja,, det er jo tydelig at De som har stelt med tall og prognoser hos Askeladden har bommet. Den globale finanskrisen slo til med en større styrke enn det som var forventet. Håper Askeladden kan reise seg igjen med nye investorer og at ansatte i bedriften kan komme i jobb i 2009. De har et bra produkt å satse på. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Håper Askeladden kan reise seg igjen med nye investorer og at ansatte i bedriften kan komme i jobb i 2009. De har et bra produkt å satse på. Jeg håper også det Men jeg tror det blir vanskelig med så mye nye båter som forblir usolgte tross betydelig prisreduksjon... Først må alle lagerbåter/ konkursbåter ut, og etter det må markedet være villig til å kjøpe nye båter til en pris som gjør det lønsomt for produsenten. Og frem dit tror det er et godt stykke, dessverre Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hansi Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 De har et bra produkt å satse på. Vel, hvis de produktene var så gode hvorfor gikk de konkurs da ? De får holde seg til det som tidligere var kjerneområdet så kanskje det går bra. Er ikke marked for disse nye prosjeketene som de satset på. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Vel, hvis de produktene var så gode hvorfor gikk de konkurs da ? Det er ingen tvil om at De har bra produkter, men hadde vel altfor mange "baller (produkter) i lufta" på feil tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Vel "Hansi", tror ikke akkurat produktet til nevnte båtprodusent er dårlig, har sjøl Askeladden i dag, og har hatt flere båter fra samme produsent de senere år, så jeg tør påstå at det er virkelig solide og førsteklasses båter. Nei dette er nok noe som rammer alle båtfabrikkanter og forhandlere er jeg redd for i lang tid fremover.Folk holder nok mere på pengene nå enn de gjorde de siste årene, vanskeligere med lån, i tillegg er vel markedet til en viss grad mettet også på en del båttyper etter senere års enorme salg av både Askeladden og lignende båttyper som Uttern, Skibsplast, Yamarin etc. Så jeg er nok redd det kommer flere, både produsenter og forhandlere, som må kaste inn håndkledet etter hvert? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Det er ingen tvil om at De har bra produkter, men hadde vel altfor mange "baller (produkter) i lufta" på feil tidspunkt. Og spesielt dyre millionbåter... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Tja, båter på lager er det nok av i Norge. Mener jeg leste tidligere denne uken at det totalt ligger 5000 usolgte nye båter rundt omkring hos produsenter, importører og forhandlere. I teorien betyr det at det knapt er behov for å produsere en eneste båt i 2009. I praksis betyr det nok at vi vil se en del konkurser i tiden framover. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Så lenge forhandleren du har handlet båt av, ikke er konkurs er det ham du skal reklamere ovenfor. Ansvaret for utbedring av alle slike feil påligger altså ham, uansett om fabrikken er konkurs. Helt rett. Pågang motprodusent ville i tilfelle skje i medhold av lovens regler om såkalte "direktekrav" pr. hvilke man kan "oppe over" forhandler og gå direkte på (et hvilket som helst) foregående yrkessalgsledd. Men man taper selvsagt ikke retten til å reklamere til fohandler, bare av den grun nat produsenten går konkurs. Jeg ville mene at du har brukt båten på en uforsvarlig måte. Men OK, gi meg komplett logg/trace over hvor du har brukt båten slik at vi kan se at du ikke har vært i farvann båten ikke er godkjent for, ref CE klasse A,B,C osv samt tidspunkt slik at jeg kan sjekke dette opp mot værmeldingen og bølgevarsel.Klarer du ikke å dokumentere at du bare har brukt den innaskjærs i smul sjø... så synd da.. Mest synd for han som fremmer en slik spekulasjon og fabulasjon ... han får det ikke godt i retten, skal jeg si deg, når han må føre bevis for sine luftige teorier. Er det noen som kjenner til regelverket når det gjelder forhandlere som har båter på lager som ikke er betalt? Jobbet selv med disse båtene for endel år tilbake, og vanligvis ble aldri båtene betalt før de var solgt. Det er garantert mange forhandlere der ute som har båter på lager som de ikke får solgt. Kan kreditorene nå komme og forlange oppgjør for disse båtene umiddelbart? Isåfall blir det MANGE forhandlere som også går på dunken ila kort tid. Noen som vet hvordan regelverket er? Dete beror fullt ut på den avtale som eksisterer mellom rodusent og forhandler. Det er mange måter dette kan organiseres og konstrueres på og bare den konkrete aktuelle avtale vil gi svaret. Slik jeg har forstått uttalelsene fra Flapseknadden, har de slogtbåtene med lang kredittid. Det er da forhandlerne som eier båtene, mens Slarkepadden sitter med et rent pengekrav mot forhandlerne. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
motor Svart 15.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Nå når vi har fått fastslått at Det er bare tull at det vi ikke har reklamsjonsmulighet på tross av farikkens konkurs, berittiger det etter mitt syn litt spekulasjon om hvorfor fabrikken har uttalt seg slik. Jeg antar dette er en bevist handling. Hvorfor?. Jo fordi fabrikken ganske umiddelbart vil gjennoppstå med ny eierstruktur og med et ønske om å starte med blanke ark. Både i forhold til tidligere kunder av Askeladden/Askvik og sønner og forhandlerne. Har man villedet og skapt et bilde av at kundene ikke har reklamasjonsmulighet hos sine respektive forhandlere pga konkursen har man gjort forhandlerne en tjeneste. Dette kan reduseres de reklamasjonsutgifter alle forhandlere av Askeladden båter nå må bære selv uten mulighet for refusjon fra produsent. Blir det en konsekvens for forhandlerne at de nå får fryktelig tunge reklamasjonsutgifter uten refusjon fra produsent vil det ganske fort oppstå et ras av konkurser i forhandlernettet. Hvem skal da bli forhandlere av de båter det nye selskapet vil omsette på markedet? En mengde forhandlere som har tapt store summer på konkursen til Askeladden vil enten være konkurs innen kort tid eller uten tilstrekkelig egen-kapital til å omsette båt på annet enn komisjonsbasis eller lignende. Dette vil ikke være heldig for det nye produksjonsselskapet. Jeg har derfor et inntrykk av at Askeladden ønsker å bedrive en bevist villedning av tidligere kunder. Man prioriterer å forsøke å lure kundene for å hjelpe forhandlernettet som de er i et avhengighetsforhold til om det skal være mulig å omsette båter etter oppstart av nytt produksjons-firma. Hele konkursen kan virke å være en taktisk handling for å kunne starte med blanke ark. Kan det være at de har begravd noen skjulte svin på skogen med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Med Askeladden konkurs og forhandlerne med mange usolgte båter og gjeld til Askeladdens kreditorer så risikerer en potensiell kjøper i dag å hverken ha forhandler eller produsent å forholde seg til hvis/om/når et problem oppstår. Disse enkle fakta vil nok ikke akkurat øke folks lyst til å kjøpe en Askeladden med det første? Askeladden har laget mange bra båter de, ingen tvil om det, men det finnes da ganske mange alternativer også som ikke står særlig tilbake hverken hva design, kvalitet eller pris angår? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Helt enig. Spørs om det ikke blir en del Askeladden båter rimelig til salgs etterhvert hvis ikke en får orden på de økonomiske problemene som har oppstått. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Poenget med hva karene i Daskeradden sier, er at når den dag kommer at destår frem og slår seg på brystet og sier "VI vil ta oss av alle garantikrav" så får de grensesprengende sympati og nesegrus beundring fra sine kjøpere, og da får de solgt noen båter. Vent og se ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ingar Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Jeg har derfor et inntrykk av at Askeladden ønsker å bedrive en bevist villedning av tidligere kunder. Man prioriterer å forsøke å lure kundene for å hjelpe forhandlernettet som de er i et avhengighetsforhold til om det skal være mulig å omsette båter etter oppstart av nytt produksjons-firma. Jeg har oppfattet Askeladden som en 'hedersbedrift', noe som også gjøres i media fortiden. Men så fikk vi denne saken. Arrogant av dem å ikke engang gi lyd fra seg. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Da hadde du fått det du ba om Forutsatt at skaden ikke var selvforskyldt ville jeg da koblet inn fagfolk, advokat og rettsapparat for å tvinge deg til å ta ansvar. Med forutsetningen over ville du da bli tvunget til utbedre båten, kastet bort mye tid og enda mere penger på dine og mine utgifter til fagfolk, advokat og saksomkostninger... Og for å være helt ærlig hadde jeg faktisk nytet prossessen av prinsippielle årsaker om jeg møtte en forhandler med slik holdning Ulempen i en slik situasjon er at en forhandler kjemper med penger før skatt/avgifter+at firmaet får igjen mva. Si at advokattime koster 1000,- ink mva for enkelhetens skyld. Du som person må ut med 50.000,- for 50 timers jobb. Disse 50.000 var engang 78.000 før du betalte skatt. Arbedisgiveravgift+andre avgifter tilsier at disse 78.000 har engang vært 95.000. Som du ser har et firma ca dobbelt så mye penger som deg å kjempe med. Det er ikke alltid den som har rett som vinner en rettsak, advokaten(e) har ganske mye å si. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Skipper Worse Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Det er ikke alltid den som har rett som vinner en rettsak, advokaten(e) har ganske mye å si. Det er mange (dårlige?) advokater som mener dette. Men riktig er det ikke nødvendgvis av den grunn. Som regel er det tre ting som avgjør utfallet av en sak: Fakta, fakta og fakta. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Hele konkursen kan virke å være en taktisk handling for å kunne starte med blanke ark. Kan det være at de har begravd noen skjulte svin på skogen med dette? Det kan være du er inne på noe her... Forløpig vet vi ikke hva som er konkurs engang... Hvem vet...Kanskje de har tatt en "scand", og at det er firmaet som driver produksjonen med alle ansatte som går konk. Former og rettigheter eies av et firma, eiendomene fabrikken står på av et annet og at alle de ferdigproduserte båtene som står på Os eies av et tredje firma som ikke er konk og ikke tilfaller boet??? Jeg vet ikke, men kanskje vi får vite mer til uka... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Suzumar Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Dette er taktisk. Sa det allerede den dagen meldingene om konkurs kom. Båtbyggere som har vært i bransjen i tre generasjoner går ikke konk etter et par måneder med finanskrise. Til det har de drevet så lenge, opplevd så mye og har så mye kunnskap om båtmarkedet at de er lurere enn som så. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Hvem vet...Kanskje de har tatt en "scand", og at det er firmaet som driver produksjonen med alle ansatte som går konk. Former og rettigheter eies av et firma, eiendomene fabrikken står på av et annet og at alle de ferdigproduserte båtene som står på Os eies av et tredje firma som ikke er konk og ikke tilfaller boet??? Jeg vet ikke, men kanskje vi får vite mer til uka... Min personlige spekulasjon er at satsingen på Commuter-serien har slått feil. Konseptet ser salgbart ut i et likvid marked. Dessverre oppstod det en del barnesykdommer på Commuter 8 serien, som de prøvde å rette opp med Commuter 11 serien. Lanseringen traff dessverre midt opp i finanskrisa. Jeg tror at Commuter-serien har vært et høyprofilert produkt og tært mye på egenkapitalen. Dette i tillegg til et lavere salg i den tradisjonelle produktlinja ble for tungt. Konkursen er nok et faktum. Like sikkert er det at Askeladden vil gjenoppstå rimelig snart, men med litt lavere ambisjoner. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Suzumar Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Jepp!! Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Jeg har ikke lest hele denne tråden, men kan komme med en liten opplysning til dere alievel: Jeg har som dere kanskje vet kjøpt meg en Askeladden fra Båtholm AS. Etter at jeg hørte Askeladden var konkurs, så tok jeg en tlf. til dem. De sa at jeg ikke skulle bekymre meg om garantier. De er i en dialog med Askeladden angående dette. I mellomtiden er det Båtholm som gir garanti på skroget. Det "verste" som kan sje ifg. Båtholm, var at Askeladden ikke fikk nye eiere og ble gruset med jorden. Da må Båtholm ta seg av alle garantier hva skrog angår. Men direkte ille er ikke dette for båtholm sin del sån i første omgang. Askeladden har hvert ett solig selskap i nesten 100 år og bærer ett merkenavn det står respekt av. Det er dermed utrolig rart hvis ingen vil kjøpe opp dette og drive butikken videre. Når dette evt. blir gjort.... ja så er vi oppe å går igjen.. men da med nye eiere. Noe som for meg som kunde er klinkende likegyldig. Askeladden kommer til og fortsette som før.... men med nye eiere og en litt annen struktur mulignes. Veldig veldig rart hvis noen legger denne butikken ned for godt. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.