Hansi Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Nå er det vel ikke slik at garantien overføres direkte til nye eiere og et eventuelt nytt selskap. Her er det god grunn til å følge med for de som har kjøpt ny båt. Ref Scand saken. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Det synes som om enkelte her mener at eierne bak Askeladden bevisst har styrt det hele mot konkurs, noe som lukter av kreditorsvik og er en ganske drøy insinuasjon å komme med, etter mitt syn! :nono: Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
o.b.lix Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Det synes som om enkelte her mener at eierne bak Askeladden bevisst har styrt det hele mot konkurs Nei, men det som er utrolig vanlig at firmaer heter "nye xxx", så jeg blir ikke forundret om askeladden gjenoppstår. Konkurs er etter mitt syn noe som oftest brukes som gjeldssanering, ellers hadde man brukt styrt avvikling, og solgt unna alle verdier og gjort opp for seg så godt man kunne. Så ikke direkte bevisst, men mer som en strategi. I utelivsbransjen sker dette nesten daglig... Inntil motsatte er bevist, antar jeg at hverken former, rettigheter eller eiendom tilhører driftselskapet som gikk konkurs, og at de dermed er relativt kjapt oppe igjen under fornyet navn... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Så ikke direkte bevisst, men mer som en strategi. I utelivsbransjen sker dette nesten daglig... M.a.o. en slags ubevisst strategi, forøvrig et begrep jeg aldri har hørt om! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
o.b.lix Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 M.a.o. en slags ubevisst strategi, forøvrig et begrep jeg aldri har hørt om! Ja, det da vanlig, hvorfor adskille eiendom og drift i to selskap hvis det ikke er for å sikre seg "i tilfelle" konkurs? Vanlig og fullt lovlig, med mindre man planlegger å gå konkurs. Og hvordan bevise det? Nesten ikke mulig, det. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Siden denne saken dreier seg om Askeladden så la oss holde oss til Askeladden og ikke dra inn en masse snuskete elementer i utelivsbransjen hvor det du beskriver sikkert er helt vanlig. Askeladden har etter det jeg husker en gjeld på 170 mill og skylder DnBNor 100 mill. Jeg anser DnBNor for å være en forholdsvis profesjonell aktør i finansmarkedet som vet hva de holder på med og kjenner "knepene" som benyttes, og jeg tror at Askeladden etter 97 års drift må anses for å være/ha vært en forhodlsvis seriøs aktør i båtbyggerbransjen og mener derfor at å "slenge rundt seg" med en masse spekulasjoner om dette og hint er ganske usmakelig, etter mitt syn! Etter det jeg kan huske så er det ikke dine innlegg som har fått meg til å reagere på denne måten, sånn at det er sagt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Det synes som om enkelte her mener at eierne bak Askeladden bevisst har styrt det hele mot konkurs, noe som lukter av kreditorsvik og er en ganske drøy insinuasjon å komme med, etter mitt syn! :nono: Å "styre mot konkurs" er ikke kreditorsvik. Dette begrepet er reservert for illoyale disposisjoner, helst unndragelse av selskapets eiendeler fra å tjeen til dekning for kreditorene. Men det er altså fullt lovlig og intet galt med å selge deler av selskapets aktiva for derette å leie det tilbake. Så lenge salgstransaksjonen har et reelt innhold er det helt uproblematisk. Mht. om Naskefadden har "styrt mot konkurs" med plan om ny oppstart, så tror jeg årsaken i så fall ligger i forhldet til Brunswick. Ingenting er som en kjapp konking for å bli kvitt vanskelige medeiere. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Å "styre mot konkurs" er ikke kreditorsvik. Du har som vanlig rett (dette er første og siste gang jeg vil erkjenne! ), men poenget mitt var å reagere på noen uttalelser her som jeg oppfattet som mistenkeliggjøring av eiernes handlinger som "skurkaktige" og det føler jeg ikke de fortjener, per i dag i allefall! Å gå konkurs er helt ærlig og redelig med mindre det beviselig ikke er det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nils1 Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Mht. om Naskefadden har "styrt mot konkurs" med plan om ny oppstart, så tror jeg årsaken i så fall ligger i forhldet til Brunswick. Ingenting er som en kjapp konking for å bli kvitt vanskelige medeiere. Hva er grunne til at du here tiden "skriver om " navnet ? Altså Askeladden ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Rasledabben mener du? -- Bare på gøy. Ingen spesiell grunn. Utover at to av mine Chrapyler gikk på avdelingen "Askeladden" og "Tyrihans" i barnehagen. Det kan bli mye stunt-poesi av slike betegnelser når man har med 3-5 åringer å gjøre. Og noen av de stunt-poetiske omskrivelser er altså "gjenbrukt" i tråden her. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Du har som vanlig rett (dette er første og siste gang jeg vil erkjenne! Uh-oh. Der bleiknet gulfisken og jeg hører at de har snøballkrig i Erik Fandéns bakhage. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Fanden også, denne nye ti-minutters regelen til Ingar gjør jo at man ikke kan angre på hva man skriver lenger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.