Jump to content

Hvordan sikre penger ved forskuddsbetaling

Lazyjack

Recommended Posts

Poenget her er vel at selger vil ha sikkerhet for at kjøper ikke trekker seg. Ikke at selger trenger disse pengene for å lage seilet.

For å gi selger sikkerhet så burde forskuddet vært mye mindre. Om seilmakeren trenger pengene for å lage seilet så finn en annen til jobben.

Om en skal betale forskudd i en slik størrelse at en må sikre seg med bankgaranti for alle kjøp opp mot 100.000 så blir det galskap.

Maks 10.000 i forskudd på sperret konto burde være mer enn grei nok sikkerhet for selger og akseptabel rissiko for deg.

Ser at du skal kjøpe flere segl. Da er det jo mulighet for å kjøpe ut seglene etter hvert som de blir ferdige. Da vil jo kjøpesummen bli lavere og kanskje behovet for forskudd faller bort?

Det er firmaet som slås konkurs, ikke eieren. Eieren er ofte svært så solvent etter en konkurs. Be eieren signere en inneståelseserklæring, hvor han personlig, ikke firmaet, står ansvarlig for det innbetalte beløpet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg gjorde akkurat det Mouche, fikk eieren av importfirmaet til å signere en inneståelseserklæring ifm. kjøp av min nåværende Princess fra England.

Dette var etter råd fra banken som en like god og sikker, og langt billigere forsikring enn å tegne en bankgaranti.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hvordan skal jeg sikre meg mot at beløpet går tapt ved en eventuell konkurs hos seilmakeren?

Du kan vel betale forskuddsbeløpet med kredittkort. Kredittselskapet står ansvarlig hvis selger ikke leverer. (har ikke kilden for dette her, men det har vært presentert flere ganger på "FBI" på NRK og i andre forbrukermedia)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Betyr det at eieren da garanterte for at handelen ville bli gjennomført som avtalt, men det igjen betinger jo også at man forvisser seg om at den som utsteder erklæringen er "good for the money" og det er vel ikke like enkelt å etablere?

Det er riktig Mouche. Er eieren insolvent er det lite å hente. Som du sikkert vet kan man idag på de fleste nettportaler enkelt sjekke enkeltpersoners økonomi.

ad. planlegging:

Som du sikkert vet kan man idag på de fleste nettportaler enkelt sjekke enkeltpersoners økonomi.

Den informasjonen er ikke egnet til annet enn prat på internettfora og i sosial omgang hvor målet er å gå Se og Hør og denslags blader i næringen! Som sikkerhet for ens egne økonomiske disposisjoner er den totalt ubrukelig og verdiløs og gir overhodet ikke noe bilde av enkeltpersoners økonomi og eventuelle soliditet. :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

...Eieren er ofte svært så solvent etter en konkurs....

Den typen håndtverkere vi her snakker om, har nok neppe store aktiva i skatteparadisene, Rem.

Kikker du litt på baksiden av de mange konkursene som nå raserer båtbransjen,

er jeg ganske sikker på at du i tillegg finner mange personlige økonomiske tragedier i tillegg.

Står du bak i køen av fordringshavere, er en inneståelseserklæring mindre verdt enn papiret den er skrevet på.

Jeg synes ikke det er så rart at en seilmaker vil ha litt forskudd når det skal lages et seil. Seil er skreddersøm, og sjansen for å få solgt det til noen andre hvis du feiger ut er så godt som null. Det er heller ikke noe særtilfelle at seilmakeren gjør dette. Tror neppe du finner en som ikke krever 50 % forskudd.

Jeg har akkurat betalt inn 15k i forskudd på nytt seil og en ny bom. Bommen kappes etter mål, og jeg ser heller ikke noe merkelig at de vil ha sikkerhet for den også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...