Madriel Startet 15.November.2008 Link til dette innlegget Startet 15.November.2008 Min Sollux 24 ac har orginalt en Volvo Penta Md17. Denne motoren har nå gjort sitt og må byttes i en annen bruktmotor. Det jeg lurer på er: - Hvilken motorstørrelse passer best disse båtene? - Er det lurest å bytte til en volvo motor, eller er det enkelt og sette inn andre motortyper? (eks. perkins, bukh etc) - Hva bør jeg isåfall huske på hvis jeg bytter motormerke? tilpasning etc? Sitér dette innlegget Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715 Link to post
Janoho Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Hei, solluxen har ganske bra fartspotensiale til å være snekke, tror største godkjent motor er 60hk, det er vel 36 i volvoen din ? Det enkleste er vel å få tak i en lik motor som passer rett på festene, evt overhale den gamle hvis den er ferskvannskjølt. Det er mye arbeid å bytte til en annen motor, tilpassing av fester osv... Bare å kikke på finn.no for å finne motor, men tror det er endel skrot som selges der også. Best å teste motoren du kjøper i forkant. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Madriel Svart 16.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Ja, tenker at det enkleste er jo selvfølgelig å bytte med en lik motor, da får jeg jo også mange reservedeler i den gamle motoren. Men så er det jo slik at etter mye skruing og mekking på denne motoren er jeg blitt litt skeptisk til denne motortypen... (nå vet jo ikke jeg om disse motorene generelt er dårlige, eller om det bare var jeg som hadde uflaks med min..) Ja, er 36 hk i denne motoren. Også et spørsmål til jeg lurer på..? Er andre volvotyper, f.eks MD11, MD21, MD22 etc like på motorfestene? Eller opererer volvo med forskjeller her? -kenneth- Sitér dette innlegget Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715 Link to post
Håp Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Det er flere motormerker som har ombyggingskit til motorfestene. Sjekk litt hos forhandlerne. Beta, Nanni, Sole, Volvo.......... Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 ......tror største godkjent motor er 60hk..... Jeg hadde for noen år siden en likedan båt. I den satt det en firesylindret Mercedes på 72 hester. Ikke noen racerbåt av den grunn, men det ble brukbar marsjfart ved forholdsvis lavt turtall. Ved full gass grov den seg noe ned i hekken. Ville nok valgt en motor med enkel deletilgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.