Jump to content

I går tok jeg båtførerprøven...

Andy

Recommended Posts

Hadde deltatt på kurs i regi av Aftenskolen. I går var det altså eksamen. Det var ikke så veldig vanskelig akkurat, hadde 49 av 50 riktige  :wink:. Den jeg røk på gjalt vikeplikt mellom to seilbåter på kryssende kurs med vinden inn mellom dem. Dette er jo ikke så aktuelt for meg som har motorbåt.

Ellers må jeg si at kurset burde vært lagt opp mer i tidens ånd, med vekt på de utfordringer man møter i dagens skjærgård. Dette med navigasjon med kart og kompass, misvisning og deviasjon hadde for stor vekt etter min mening.

Med 'lappen' føler jeg meg mer trygg som skipper :lol:

Ellers må jeg si at kurset burde vært lagt opp mer i tidens ånd, med vekt på de utfordringer man møter i dagens skjærgård. Dette med navigasjon med kart og kompass, misvisning og deviasjon hadde for stor vekt etter min mening.

Gratulerer så meget  :wink:

Når det gjelder kommentarene til pensum så er jeg delvis enig med deg, men det er langt på vei opp til kursholderen å prioritere de delene av stoffet som han selv synes er viktigst  -  så lenge han tar med det minimum som er nødvendig på de litt mer perifere delene.

Når det gjelder misvisning og deviasjon så er misvisningen her på sørvestlandet nå nede i ca 1 grad W, og den kan man glatt ignorere. Men deviasjonen derimot  -  den kan bli ganske rabiat i moderne båter med allverdens magnetisme og stråling. Derfor synes iallefall jeg at det er viktig å lære deltagerne den gode vanen å ta en enkel sjekk på deviasjonen når man allikevel er på tur og kanskje har god tid.

Men når det gjelder det som du samler i "navigasjon med kart og kompass" så har jeg vanskeligere for å være enig med deg. For uansett hvor meget elektronikk vi har ombord så gjelder naturloven "Når strømmen er gått er alt gått..." Det er etter mitt syn farlig å basere seg på moderne elektronikk i en slik grad at man ikke klare seg uten.

Her på baatplassen har vi nylig diskutert et par småbåtulykker som vel kan plasseres i kategorien for "Elektronikkassistert feilnavigasjon". Hadde de karene i østfoldskjærgården hatt forutsetninger for å følge med på kartet, sjekke lyktene og holde sitt bestikk iorden  -  så hadde de trolig hatt millionbåten sin i flytende tilstand.

Nå er de båtløse  -  og all elektronikken er blitt så bløt at den kan heller ikke brukes til noe....

Dette var bare en bitteliten påminnelse om hvorfor kart og kompass fortsatt er det som alle båtfolk bør ha "i ryggraden".

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Her på baatplassen har vi nylig diskutert et par småbåtulykker som vel kan plasseres i kategorien for "Elektronikkassistert feilnavigasjon". Hadde de karene i østfoldskjærgården hatt forutsetninger for å følge med på kartet, sjekke lyktene og holde sitt bestikk iorden  -  så hadde de trolig hatt millionbåten sin i flytende tilstand.

Nå er de båtløse  -  og all elektronikken er blitt så bløt at den kan heller ikke brukes til noe....

Dette var bare en bitteliten påminnelse om hvorfor kart og kompass fortsatt er det som alle båtfolk bør ha "i ryggraden".

Helt enig i dette med at å kunne grunnprinsippene for navigering - er viktig i dag som for hundrevis av år siden.

Men jeg opprettholder mitt ønske om å fornye pensum til båtførerprøven, til å kutte ut slike ting som f.eks. justering av deviasjonen for eldre kart. Totalt unyttig for kursets målgruppe, fokuser heller på viktigheten av å ha nye kart!

Inkluder heller den virkelighet og de instrumenter som er i utstrakt bruk i dag, f.eks. GPS som etter min mening er et nyttig supplement til kartet.

Og så mener jeg at en fornyet båtførerprøve må bli obligatorisk for alle (nye) båtførere. Mange legger ut i 30-40 knop uten annet enn 'NAF veibok' i lomma. Alternativet til bedre opplæring og tilhørende holdningsendringer er flere restriksjoner for oss alle - og stadig flere unødvendige ulykker.

...... til å kutte ut slike ting som f.eks. justering av deviasjonen for eldre kart........

Hei igjen Andy,

Jeg innrømmer gjerne at jeg ble "lettere fortørnet" da jeg så at den oppgaven du viser til var kommet med i det siste settet med eksamensoppgaver! Dette er et godt eksempel på noe som man ikke skulle behøve å konsentrere seg om   -   selv om det er lært på noen få minutter, så er der nok av viktigere saker å ta fatt i.

mvh

Poseidon

PS

Forøvrig er det ikke godt å justere "deviasjonen for eldre kart", for deviasjonen står ikke i kartet; det er den du har ombord hos deg selv   -   men det vet du selvfølgelig godt med nyslått båtførerbevis.

DS

:wink:Tok selv båtførerprøven for noen år siden. Har jo seilt på båter av forskjellige størrelser fra hurtigbåter til supertankere i årenes løp. Det ble spørsmål på kurset om motivasjonen for å ta prøven, og jeg måtte referere til en styrmann jeg seilte med i mange år. Han var gift med en amerikansk dame, derfor så hadde de noen familiemedlemer fra statene på besøk. Han inviterte de med på fotosafari til Rott (utenfor Tananger). Agårde Kåre, men så enkelt var det ikke. Han var ikke båteiger selv, men i Tananger så leide de ut båter. Han hadde sett seg ut en snekke på 24 fot, og alt var bare velstand. Helt til den stakkars jenta som var standin for båteigeren. Kammeraten min la frem både styrmannssertifikat og sjøfartsbok, med påtegnelse fra de forskjellige fartøy an hadde seilt med ( og det er ikke småtterier), men hva hjalp det. Jenta hadde fått beskjed om at ingen fikk leie båt uten båtførerprøven, og hun sto på sitt. Den som måtte reise hjem uten båt og tur var min venn. Uansett papirer, så var det båtførerprøven som gjalt. Uten den, ingen båt. Så nå har jeg både sjøfartsbok, sikkerhetssertifikater, helseatester og båtførerbevis i tilfelle.

Moral: Ta båtførerprøven, uansett.

Ha en vidunderlig aften :lol:

Hei og hå

Regent

Hei Regent,

Ja, jeg opplevde akkurat det samme fra en storskipper som ville forsikre lystbåten sin; da fikk han ikke godskrevet nautisk kompetanse på grunnlag av sitt sertifikat som sjøkaptein   -   han måtte komme til meg og ta Båtførerprøven som privatist....

Moral: Ta båtførerprøven! :flag:

mvh

Poseidon

Guest Tonjeg

-   han måtte komme til meg og ta Båtførerprøven som privatist....

Moral: Ta båtførerprøven! :sailing:

mvh

Poseidon

Hei

Kan man ta båtførerprøven som privatist? (Lese selv og bare gå opp til prøve?)

Tonje

Hei Tonje,

Til båtførerprøven er det mest spørsmål om hva man kan  -  og ikke hvordan man har lært det.

Jeg har allerede hatt en annen Tonje sittende ved spisebordet hjemme, svettende over prøven, så du må bare finne deg en autorisert eksaminator og gjøre en avtale når du mener at du er klar.

En annen sak er at på et kurs som går over 5-6 kvelder har man mange interessante diskusjoner, man lærer av hverandre og har utvilsomt mer utbytte enn om man bare sitter hjemme med nesen i en bok  :sailing:

Lykke til!

mvh

Poseidon

Jeg anbefaler også å ta kurset. Da kan man spørre instruktøren om ting man er usikker på. Og så er det gildt å være sammen med en gjeng båtglade mennesker  :lol:

P.S. når du tar selve prøven, husk å skrive under nederst på side 1 at du samtykker på at navnet ditt oppbevares i et dataregister for senere referanse. Hvis ikke, må du ta prøven omigjen om du skulle miste beviset ditt.  :sailing:

Tok båtførerbeviset nå i vinter og synes jeg hadde mye igjen for det, særlig biten med navigasjon. Det å kunne holde bestikk med kart og kompass ser jeg som veldig viktig. Når vi er på sjøen blir det mest kjøring etter kartplotteren men kartet ligger også alltid fremme, det er litt mer oversiktelig i forhold til den vesle skjermen på plotteren (Garmin 176 C) så en kombinasjon synes jeg er det ideelle.

:smiley::flag:

Skal opp til eksamen til båtførerprøven i begynnelsen av juni og lurer litt.

På eksamen skal vi krysse av ett av tre alternativ altså ingen skriving,

men hva med kart, lengdegrad og breddegrader + posisjoner?

Er det bare avkryssing på dette også, skal vi ikke bruke paralellforsyver og kartpasser

på disse oppgavene?

PS Vi har 11 kvelder + 1 eksamen totalt 33 timer.

Hei igjen,

Også de siste oppgavene i de nye oppgavesettene, de som tar i bruk kartet, er basert på avkryssing. Du får spørsmål om å sette ut posisjoner for å ta ut avstander og kurser. Kursene skal rettes for misvisning og deviasjon. Du skal også beregne hvor lang tid du kommer til å trenge for å seile visse avstander. Dermed kommer du til å trenge både passer og parallellinjal.

Avkrysningen gjøres ved at man på forhånd har satt opp noen sannsynlige/usannsynlige forslag til tall for avstander, kurser og tider. Dermed kan du velge den som er riktig.

Det skumle er at man har vært så "utspekulert" at man også har lagt inn de valgmulighetene som man ville ha fått om man regnet misvisning og deviasjon med feil fortegn, hvis man leste av kursen på feil side av kompassrosen, etc, etc . . .

Dette er ting som læreren sikkert forklarer i forkant av prøven  -  og ikke noen store "hemmeligheter" som jeg røper :smiley:.

mvh

Poseidon

Hei igjen,

Også de siste oppgavene i de nye oppgavesettene, de som tar i bruk kartet, er basert på avkryssing. Du får spørsmål om å sette ut posisjoner for å ta ut avstander og kurser. Kursene skal rettes for misvisning og deviasjon. Du skal også beregne hvor lang tid du kommer til å trenge for å seile visse avstander. Dermed kommer du til å trenge både passer og parallellinjal.

Avkrysningen gjøres ved at man på forhånd har satt opp noen sannsynlige/usannsynlige forslag til tall for avstander, kurser og tider. Dermed kan du velge den som er riktig.

Det skumle er at man har vært så "utspekulert" at man også har lagt inn de valgmulighetene som man ville ha fått om man regnet misvisning og deviasjon med feil fortegn, hvis man leste av kursen på feil side av kompassrosen, etc, etc . . .

Dette er ting som læreren sikkert forklarer i forkant av prøven  -  og ikke noen store "hemmeligheter" som jeg røper :smiley:.

mvh

Poseidon

Dæven døtte, det er ikke bare å leike seg gjennom dette kurset.

Jeg får gnipusse lupa og brillene og lese til øyet blir vått (tørt). :flag: :flag:

Dæven døtte, det er ikke bare å leike seg gjennom dette kurset.

Jeg får gnipusse lupa og brillene og lese til øyet blir vått (tørt). :smiley::flag:

Akkurat det er en svært vanlig reaksjon!

Ganske mange tøffe menn kommer til båtførerkurset med holdningen "pytt-pytt-dette-kan-jeg", men de drar derifra med den samme "dæven døtte" som du nevner.

Det er denslags som gjør det kjekt å holde på med slike kurs år etter år etter år....

Lykke til med eksamen når så langt kommer!

mvh

Poseidon

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...