Medusa Startet 16.November.2008 Del på Facebook Startet 16.November.2008 Jeg skal montere svinger til ekkoloddet gjennom skroget. Regner med at det blir en bronse-svinger som stikker ut under skroget. Her kan jeg velge mellom en svinger på 600W eller en på 1KW. Jeg ser av spesifikasjonene at 1KW-svingeren er bedre, men den er også betydelig dyrere. Er kvalitetsforskjellen så stor at jeg allikevel bør velge den dyreste? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Kommer jo an på hva du skal bruke loddet til er det til fiske blir egentlig svingeren aldrig god nokk. Om det bare er til og se dybden spiller vel ikke strålebrede og sidelober noen stor rolle. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 En 600W svinger er å foretrekke ned til ca 50-60m pga av formen av utsendt signal. På en 600W svinger (eksmpelvis B744V)har 200kHz signalet typisk en strålevinkel på 12 garder, en 1kW svinger (B260) har typisk 6 grader. I øvre vannlag, eller på grunnt vann er det rett og slett vanskelig å lokalisere fisken med en 1kW svinger. B260 er 13 ganger så følsom som B744V på 200kHz og 50 ganger mer følsom på 50kHz. Så på dypere vann vil du selvsagt få et mye bedre bilde med B260 enn med en 600W svinger. Min anbefaling er at hvis du aldri fisker dypere enn 150-200m kan du klare deg med enn en 600W svinger, hvis du fisker mye på dyp over 100m vil jeg likevel anbefale 1kw. Det jeg har skrevet her gjelder for Airmarsvingere, men alle kvalitestmerker bruker vel i dag Airmar sine bronsesvingere. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 16.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2008 Takker for utfyllende svar. I mitt distrikt er det oftere grunt vann, de store dybdene må en lete etter, så ut i fra det kan det se ut som om en 600W-svinger bør holde. Hva med bunn-detaljer på dybder under 150m? Holder en 600W-svinger mål også her? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Nå vet jeg ikke mye om bronsesvingerne, men jeg vet positivt at 200Hz og 50Hz på mitt lodd utfyller hverandre på en nyttig måte. 200Hz'en virker bra til rundt 100m, men takker etter hvert for seg, avhengig av strømforholdt etc, selv om 200hz skulle holde lenger iflg. brosjyren. (Lowrance med ekstern tofrekvens-svinger på hekken av båten). Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Jeg ser på Airmar B744V til mitt Raymarine e7D. Nå har e7D en dedikert port til svinger. Er det poenget å bruke denne porten, eller finnes det muligheter til å kople svingeren på NMEA2000-backbone og få akkurat det samme der? Jeg seiler, men fiske og dykking er viktige aktiviteter for oss, så litt mer info enn dybde på skjermen betaler og jobber jeg gjerne litt mer for. Ser en del forumpostere klager over at kabelen ikke passer... Hvordan fungerer dette med B744V, feks kjøpt gjennom Raymarine? Kommer den da med riktig kabel, eller er det overgangskabal og nye turer med bil hit og dit for å pinne den rette biten? Er det andre svingere jeg bør vurdere til e7D? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 B744V er riktig valg for din båt og ditt bruk. Kjøper du svingeren fra en Raymarine forhandler og forteller hvilken MFD du har vil den selvsagt ha riktig kontakt for e7D.o NMEA 2000 har ikke kapasitet til å overføre ekkoloddata bare dybdeinfo. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Takker! God info! Det blir vel ikke akkurat en Sideview Scanner. Men burde kunne gi god info om bunnforholdene og fisk ned til 50 meter i hvertfall. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 På 50kHz bør du minst se fisk ned til 120m, men hvor dypt det rekker på de forskjellige frekvensene kommer an på om det er salt eller ferskt vann, mengden av partikler, temperatursjikt osv..Ligger båten din på Mjøsa eller i Oslofjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Har båten i Oslofjorden. Ser sikkert fisk på dypt vann, men er mer interessert i detaljer i bunnen på grunnere vann ned til 40-50 meter Hadde jeg hatt en motorbåt ville jeg nok gått for et av Hummingbirds side imagine systemer. Men en seilbåt er ikke noen formidabel dykkeplattform uansett, så det får være. Synd det ikke lar seg kombinere med e7D! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Lowrance og Simrad har SideScan som minst matcher Humminbird og mye bedre DownScan. Finnes integrert i HDS Touch og som blackbox ekkolodd for HDS og NSE/NSS. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Sikkert! Men jeg tror jeg har brukt opp båtpengekvoten i seilbåten nå... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Mulligan Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Igjen. En skisse av hvordan jeg har montert svingeren min. Laget en kloss av Divinycell som jeg formet til et dråpeformet blister. Svingeren ble felt ned i denne. Svingerflaten er løftet 10 cm. ut fra skroget for å unngå turbulens. Svingerflaten er vinklet ca. 3 grader forover for å sikre at den er ren for eventuelle bobler fra turbulens. Tok meg en ettermiddag, men hva oppnådde jeg? Den går til 250 m. på 200 kHz og 650 m. på 50 kHz. Noen tommelfingerregler. Større svingerflate = Smalere stråle. (Akkurat som ei antenne) Lavere frekvens = Lengre rekkevidde. Høyere frekvens = Bedre oppløsning. Noen screenshots: På svært kort avstand. Og på svært lang avstand. Fancy utstyr? Nei. Billigste loddet til Furuno og billigste plastsvingeren til Furuno. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Hvor dypt ser du fisk? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Det har jeg egentlig ikke reflektert over. Fisk er for meg noe jeg kjøper hos Brødrene Bergren. Men jeg ser jo fisk nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Hvor er målingene gjort? Tyder på en plass med gode muligheter til å lage imponerende ekkoloddbilder hvis det finnes fisk på bunnen der. Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Medusa: Hvordan gikk det med ekkoloddprosjektet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.