MaLang Startet 16.November.2008 Link til dette innlegget Startet 16.November.2008 Hei, Åpnet opp og tok en titt i kjølen på båten som står på land. Lensepumpa hadde ikke fått med seg alt vannet fra kjølen før båten ble tatt opp så nu ligger det 2-3cm is der. Er dette en bekymring? Og er det noe jeg lett kan gjøre noe med? Kommer heller ikke til hele kjølen da dieseltanken står over fremste skottet. - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Dersom du ikkje får opp vannet, ville eg fylt en skvett frostvæske i kjølen... Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 16.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Det er nok allerede desverre frosset... Men har tenkt tanken på å fylle opp med frostveske og la det stå ett par dager og så fjerne alt vannet og frostveska. Jeg anntar at frostveske på is vil tine isen... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 16.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Eventuelt fylle opp med varmvann og la det tine før jeg fjerner alt vannet... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Hvis dette er en plastbåt og ikke kjølen er ekstremt smal så spiller dette ingen rolle. Tørk det opp når det blir en mildværsåeriode. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 16.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Er en glassfiberbåt. Er gode 10-15cm bredt og 2-3cm med is der... Når vann fryser så utvider det seg relativt bra- men når temperaturen fortsetter å synke så trekker det seg minimalt sammen igjen- så hvis det ikke har revna enda- så holder det vel... Får vente på mildvær da... Bare synd det er -13C her og inget mildvær i vente på flere måneder:( - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Jeg anntar at frostveske på is vil tine isen...- MartinL Den gjør dessverre ikke det. Om du heller frostveske på is så vil den bli liggende oppå isen. Frostveske har ikke smelte egenskaper, den må være blandet ut i vannet for å hindre at vannet fryser. Salt derimot smelter is. Jeg hadde et lag på 5-6 cm i kjølsvinet mitt forrige vinter og det gikk helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 spylervæske tiner opp is. det er bare snakk om nok liter... kan ikke sette på litt varme i båten da? Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 16.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 spylervæske tiner opp is. det er bare snakk om nok liter... kan ikke sette på litt varme i båten da? Desverre... Skal jeg ha strøm må jeg bruke generator... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Kjøp grovsalt på rema og tøm litt oppå. Deretter tar du frostveske. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Polarn Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Kan du ikke bare knuse isen å plukke den opp da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Astor Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Det tar vel kanskje ikke mange dagene så setter mildværet inn igjen? Da tar frostvesken jobben resten av vinteren. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tom-ass Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Her har du noen valg: - Drit i det og ta det til våren. - Drit i det og ta det ved neste mildvær. - Tøm på en skvett konsentrert frostveske du, det vil tine opp isen iløpet av et par dager tipper jeg, så kan du pumpe det ut, eller la dette stå til våren for å pumpe det ut da. Jeg selv har alltid i en skvett frostveske i kjølen på båtene mine, gammelt vann lokter ganske ille etterhvert så jeg ville nok fått det ut, dog vil ikke vannet råtne om du tar i frostveske. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
MaLang Svart 16.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 hmm... en annen ting jeg kom til å tenke på... Da vi konserverte motoren (som er saltvannskjølt) ble ikke termostaten tatt ut... Har jeg noen garanti for at jeg faktisk fikk frostveske inn i blokka? Dette er en VP2003... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Jeg har aldri tatt ut termostaten på vår Yanmar GMD noen gang, bare kjørt den god og varm med ferskvann før jeg har tatt i frostveska. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Har vært nede i båten i morges og titta... Vannpumpa bringer vann inn i blokka- gjennom systemet og presser denne gjennom termostaten og ut eksosen... Så etter mitt hode får blokka frostveske uansett om termostaten er i eller ikke. Dette fikk jeg verifisert også når jeg endelig klarte å stake opp avtappinga i bunnen av blokka og fant fin blå frostveske:) Så hvorfor sier manualen at termostaten skal ut? - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Hei, Åpnet opp og tok en titt i kjølen på båten som står på land. ................................ Og er det noe jeg lett kan gjøre noe med? - MartinL monter en dyvika sen så slipper du bekymringar med dette...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Det er normalt et lite hull ved siden av termostaten hvor kjølevannet kan sirkulere utenom termostaten. Noe frostvæske vil passere gjennom dette hullet slik at du får frostvæske inn i blokka selv om termostaten er stengt. Husk bare på at på en saltvannskjølt motor så vil dette hullet kunne være innsnevret eller i verste fall blokkert av avleiringer. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 En annen mulighet er å hyre inn en gjeng med heite glamour-modeller og plassere dem på utsiden av båten rundt kjølen. Når vannet er tint tømmer du en skvett frostvæske ned i kjølen eller evt. tørker opp vannet. Husk god bildedokumentasjon på jobben som selvfølgelig legges ut i denne tråden.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 De er jo så tynne og beinete at det neppe er mye energi å hente fra dem. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Et par cm is i kjølen på en Alo 33 er IKKE noe problem. Og isen er jo allerede dannet, så den skade som eventuelt skulle skje har jo allerede skjedd. Isen smelter til våren, da pumper du vannet ut. Styr med frostvæske og andre former for smelting av is er bare misbruk av tid. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Enig med Herman. Litt is nedi der er overhodet ikkeno problem. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Den er god:) Alltid godt å spørre hvis man er usikker:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.