Jump to content

Is i kjølen på seilbåt

MaLang

Recommended Posts

Er en glassfiberbåt. Er gode 10-15cm bredt og 2-3cm med is der...

Når vann fryser så utvider det seg relativt bra- men når temperaturen fortsetter å synke så trekker det seg minimalt sammen igjen- så hvis det ikke har revna enda- så holder det vel... Får vente på mildvær da... Bare synd det er -13C her og inget mildvær i vente på flere måneder:(

- MartinL

Jeg anntar at frostveske på is vil tine isen...- MartinL

Den gjør dessverre ikke det. Om du heller frostveske på is så vil den bli liggende oppå isen. Frostveske har ikke smelte egenskaper, den må være blandet ut i vannet for å hindre at vannet fryser. Salt derimot smelter is.

Jeg hadde et lag på 5-6 cm i kjølsvinet mitt forrige vinter og det gikk helt greit.

Her har du noen valg:

- Drit i det og ta det til våren.

- Drit i det og ta det ved neste mildvær.

- Tøm på en skvett konsentrert frostveske du, det vil tine opp isen iløpet av et par dager tipper jeg, så kan du pumpe det ut, eller la dette stå til våren for å pumpe det ut da.

Jeg selv har alltid i en skvett frostveske i kjølen på båtene mine, gammelt vann lokter ganske ille etterhvert så jeg ville nok fått det ut, dog vil ikke vannet råtne om du tar i frostveske.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Har vært nede i båten i morges og titta... Vannpumpa bringer vann inn i blokka- gjennom systemet og presser denne gjennom termostaten og ut eksosen... Så etter mitt hode får blokka frostveske uansett om termostaten er i eller ikke. Dette fikk jeg verifisert også når jeg endelig klarte å stake opp avtappinga i bunnen av blokka og fant fin blå frostveske:)

Så hvorfor sier manualen at termostaten skal ut?

- MartinL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...