Jump to content

Parallellkobling av forbruksbatterier


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

lurer på når jeg paralellkobler to batterier i forbruksbanken om det er samme om jeg tar ut pluss og minus på samme batteri, eller om det bør taes fra hvert batteri. Batteriene står på hver sin side av båten, og det er derfor ikke så lett å få til alt. 2. Må isåfall trekke 3 ledninger mellom batteriene. Noen som har noen meninger om den ene eller andre er fordelaktig?

 

presentasjon1.jpg

Link to post

Som langemannen sier, "det kommer an på". Forbinder du batteriene med to 10 kvadrat kabler (en for pluss og en for minus) og disse er 3m lange hver og lader med 70A fra dynamoen, vil det "bakerste" batteriet få ca. 0,4 volt lavere spenning enn det "fremste". Men øker du kvadratet til 70 kvadrat, blir bare spenningstapet til det "bakerste" batteriet 0,06 volt. (litt rask hoderegning)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg leser stadig om behov for de voldsomme ledningstversnitt mellom batteriene. Har selv noe sånt på min båt fra forrige eier. Må demontere disse for å kunne sjekke syren i batteriene.

 

Jeg skjønner det egentlig ikke

 

1.) ved 2 parallelle - og i utgangspunkt identiske - batterier går 50% av strømmen inn/ut av det første batteriet, kun de andre 50% går over den korte stumpen mellom batteriene

 

2.) selv om det under ladingen først skulle bli en spenningsfall så blir ladestrømmen ganske rask atskillig mindre enn de f eks 70A som din dynamo har som etternavn. Og tilsvarende synker spenningsfallet.

 

Legger til: men ellers er alt 2 noe bedre - noe,

Link to post
de andre 50% går over den korte stumpen mellom batteriene

I henhold til trådstarter, var det vel ikke snakk om "korte stumper" med et batteri på hver side av båten (dersom han ikke har kano da)?

Legger til: men ellers er alt 2 noe bedre - noe,

Helt riktig, alt 2 er bedre. Om det er "noe" bedre eller "mye" bedre avhenger som sagt av kvadrat på kabel og lengde på disse kablene.

 

Men det jeg stusser på i alle slike diskusjoner er hvorfor en skal nøye seg med "nesten" godt når det hverken er vanskelig eller særlig kostbart å få det "helt" godt? Her sitter en med båter i 100-tusen eller millionklassen, og så skal en spare på noen kabler?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Som langemannen sier, "det kommer an på". Forbinder du batteriene med to 10 kvadrat kabler (en for pluss og en for minus) og disse er 3m lange hver og lader med 70A fra dynamoen, vil det "bakerste" batteriet få ca. 0,4 volt lavere spenning enn det "fremste". Men øker du kvadratet til 70 kvadrat, blir bare spenningstapet til det "bakerste" batteriet 0,06 volt. (litt rask hoderegning)

Lars H.

 

Hei,

Jeg tror du har glemt overganger mellom batteri/polsko, polsko/kabelsko og kabelsko/ledning. Noen millivolt her og noen millivolt der.. :cheers_wine:

For de fleste tilfeller vil det klare seg med 50 mm2. Det er antagelig ikke saå stor prisforskjell på å legge 3 50mm2 ledninger en 2 70 mm2 ledninger.

Om du skal reklamere på batteriene en dag er det greit å vite at man ikke har valgt noen lettvint løsning, som leverandøren kan skylde på.

Velg alternativ 2 med 50 mm2

 

JRK

Link to post

Du bruker alternativ 2. I tillegg sørger du for litt ekstra slakk på plussledningen til forbrukere slik at den blir omtrent like lang som minusledningen til forbrukere.

 

Så kan du drite glatt i kabeldimensjoner av feiteste slag og bare ha passelig tykkelse til den strømmen som går. Begge batterier vil få nøyaktig samme ladespenning og det spiller plutselig ingen rolle at batteriene står på hver sin side av båten eller kabeldimensjonen som brukes. Det blir litt spenningsfall i tynnere kabler når man trekker mye strøm, men når dynamoen lader og etter hvert når reguleringsspenningen, blir begge batterier toppet med den samme spennningen - og det er den riktige spenningen, da spenningsfallet er minimalt når batteriene toppes - rett og slett fordi strømmen er minimal.

 

Mix har tegninga i innlegget over. Du bare sørger for at lednigene fra den sorte og den røde pila blir omtrent like lange.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...