Bergen dørk Startet 16.November.2008 Link til dette innlegget Startet 16.November.2008 Heisann og god søndags kveld! Ser nå at det naturlig minker med båter på finn.no; mange går vel i vinteropplag (private selgere) uten å ha fått napp på markedet. Ting tar seg vel opp igjen når vi blir våryre igjen, men hva tror kompetansen her på forumet om følgende: 1. Vil båtprisene for nye båter (overliggere) som en ikke fikk solgt i sommer/høst føre til dumpingpriser tidlig vår 2009? Tenker da på Askeladden, Skibsplast mv som tydeligvis har mange båter ute hos forhandlerne (spesielt noen Skibsplast-forhandlere har gått langt for å få solgt nye båter nå de siste ukene). Kan det være at mange andre forhandlere er presset på likviditeten og dermed får behov for å få "unna" vare lageret koste hva det koste må til våren...? 2. Hvilken virkning kan dette få for bruktbåtmarkedet? Eller vil dette normalisere seg igjen når folk mer naturlig tenker båt til våren? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Spinner Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 1. Vil båtprisene for nye båter (overliggere) som en ikke fikk solgt i sommer/høst føre til dumpingpriser tidlig vår 2009? 2. Hvilken virkning kan dette få for bruktbåtmarkedet? Eller vil dette normalisere seg igjen når folk mer naturlig tenker båt til våren? Hvis vi skal legge til grunn det samme som skjedde i 1990-91, så blir nok svaret ja og nei... - Ja til mange veldig gode tilbud på overliggere (men neppe dumpingpriser), men størst avslag for båter i prisklassen 100- 5-600 000.- - Ja til sterkt reduserte priser på bruktmarkedet. De som må selge kommer til å bli drivende for lavere priser på mange brukte båter. - Nei, det er ingenting som tyder på at finanskrisen er glemt til våren, og at alt normaliserer seg. Er du i markedet for å kjøpe og ikke selge, tror jeg det blir gode tider. For oss andre er det nok en god ide å holde på huset, kona, bilen, og ikke minst båten de nærmeste årene. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
motor Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Følger Spinners tanker fullt ut. Jeg tipper det vil ta 2-3 år før ting peker oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Om det vil ta to - tre år før markedet normaliserer seg vil jeg ikke spå om. Men at vi vil få reduerte priser på en del båter til våren har jeg tro på. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 For oss andre er det nok en god ide å holde på huset, kona, bilen, og ikke minst båten de nærmeste årene. Enig i alt bortsett fra det med kona! Siden verdiene på alt har gått ned så kan dette være det mest gunstigste/billigste tidspunkt å bli kvitt henne på! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bergen dørk Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Kan kvitte meg med det meste av både bil, båt og hus, men ikke kona. Vet ikke hvordan dere har det, men hun er faktisk det mest verdifulle jeg har i utenom barna. Dette er jo min egentlige gullbeholdning (har 4 barn)... Men det er jo lov å spøke med det allikevel Tilbake til tema: Ser eks at en båtforhandler nå tilbyr en helt ny Skibsplast 655 med 135 HK Mercury (+ alle de pakkene) til ca kr 370 000. Veiledende skal visst være nærmere 100 000 høyere. Et tegn på at ting er skikkelig trått? Så en annen på samme modell og omtrent med samme spesifikasjoner som var villig til å gå ned mot 340-`350'. Blir spennende å se om det snart blir pøst ut Askeladden-båter på Finn.no også, eller om en vil vente i det lengste med "å ta tapene" (sørgelig sak - er jo egentlig god butikk, men alt har bare stoppet opp. Synes bankene her kunne vært mer imøtekommende for å redde så mange arbeidsplasser). Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Mouche Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Synes bankene her kunne vært mer imøtekommende for å redde så mange arbeidsplasser). Som medborger har jeg sympati for dine betraktninger, men som aksjonær i DnBNor har jeg det ikke! Og dette er den type dilemmaer man ofte kommer opp i og da bør man være tydelig på hvor mange hatter man har og hvilken hatt man til enhver tid har på seg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ingar Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Uten sammenligning forøvrig Forlater sine båter i frustrasjon "Ulikt biler, som er verdt en liten skjerv selv som vrak, er det så å si umulig å få penger for gamle båter. Derfor er det langt enklere å forlate båter enn biler." Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Som medborger har jeg sympati for dine betraktninger, men som aksjonær i DnBNor har jeg det ikke! Jeg er ikke ubetinget enig med dette synspunktet. Er banken bedre egnet til å realisere verdier på båter? Betalingsvilligheten for Askesladd-produkter er ikke større ved en konkurs. Spesielt ikke når det er tusener av båter på lager i aktuelt segment. Men jeg ser at bankdrift er betydelig utvidet i den siste tiden, noen driver båtbutikk, mens andre driver fotballkluss (Start-Spb Sør).... Av de eksemplene jeg har vært borti den senere perioden i jobbsammenheng, er jeg langt fra imponert over bankenes håndtering av lånesøknader. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Helsides annonse i Finansavisen i helgen: Vi tømmer lageret for 2008 modeller. Demo/restlager auksjoneres bort. Utvalget var feks Windy 760 Oceancraft Nidelv 300 Diverse Askeladden Første gang jeg har sett det Helside i Vi Menn Båt: 705 Voager til 799.000 - normalrpris nesten 1,2 millioner. Jeg ble oppringt av en båtselger fra Svela Marine forrige uke. Jeg og kona var og kikka på en liten "fiskebåt" lignende sak for 3-4 uker siden. Han solgte bra for tiden han - det var derfor han ringte meg for å mase Dessuten var han ikke villig til å gå ned på pris på tross av at han har 10 båter på lager og har blitt sagt opp som importør. Og da jeg sa hva jeg kunne tenke meg å betale og at jeg egentlig bare venter på at prisene skal falle syntes han at jeg nok var litt ufin. Men han ønsket meg en fortsatt fin dag Så da vet dere hva jeg tror: at prisene kommer til å falle fordi det er mange som brenner inne med store lager som de trenger å realisere fordi de som alle andre har behov for penger til å betale regninger. Og båter som ligger på lager er ikke egnet betalingsmiddel - så vidt jeg vet Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 De to siste dagene er 2 så godt som helt nye (2007) Scand Baltic med "alt" utstyr lagt ut for salg, nærmest til dumpingspriser i forhold til tidligere. Pris kr. 1,2 mill.....og dette er prutepriser. Det er tegn til dumpingpriser på enkelte båtmerker og modeller, men dette bildet er langt fra generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 De to siste dagene er 2 så godt som helt nye (2007) Scand Baltic med "alt" utstyr lagt ut for salg, nærmest til dumpingspriser i forhold til tidligere. Pris kr. 1,2 mill.....og dette er prutepriser. Det ligger vel kanskje i kortene at Scand båter (og Askeladden) ikke står særlig sterkt i bruktbåtmarkedet for tiden, med konkurs produsent og en heidundrende finanskrise som all hauser opp i alle sammenhenger... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Jeg har lenge lurt på om det har noen betydning for prisen på en båt at båten ikke produseres lenger. Noen som har oppfatning om det? Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Jeg har lenge lurt på om det har noen betydning for prisen på en båt at båten ikke produseres lenger. Noen som har oppfatning om det? Hvis det ikke er noen nybåtgarantier som frafaller, ville ikke jeg hatt noen betenkligheter med å kjøpe en brukt kvalitetsbåt. Det eneste jeg kan tenke meg som kan være negativt, er hvis du har noen spørsmål rundt selve båten, så kan du ikke spørre produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Jeg er ikke ubetinget enig med dette synspunktet. Er banken bedre egnet til å realisere verdier på båter? Betalingsvilligheten for Askesladd-produkter er ikke større ved en konkurs. Spesielt ikke når det er tusener av båter på lager i aktuelt segment. Men jeg ser at bankdrift er betydelig utvidet i den siste tiden, noen driver båtbutikk, mens andre driver fotballkluss (Start-Spb Sør).... Av de eksemplene jeg har vært borti den senere perioden i jobbsammenheng, er jeg langt fra imponert over bankenes håndtering av lånesøknader. Nei, banken er ikke bedre egnet til å realisere verdiene på båtene enn en produsent med et stort forhandlernett, og de har sikkert tatt dette med i betraktning når de har valgt som de har gjort. At en bank ender opp som eier av en fotballklubb (Start) er et utilsiktet og sikkert også uønsket resultat av at de som eide klubben har greid å kjøre denne klubben på rattata, desverre. De jobber nok også med å få inn andre/nye eiere til å ta over. Nå er jo dette en bank med en lokal forankring, landsdelen er tjent med et oppegående lag og det er sikkert noen svært fotballinteresserte i bankens ledelse som er årsak til at de satset på Start i utgangspunktet. Det er sikkert mange lånesøknader som kunne vært behandlet bedre, som det er båtprodusenter som kunne vært drevet bedre, som det er teleselskaper som kunne drevet bedre. Det er kun deg og meg som er perfekte! Helside i Vi Menn Båt: 705 Voager til 799.000 - normalrpris nesten 1,2 millioner. En pris i utgangspunktet på 1,2 mill for den båten er, etter mitt syn, ren skjær galskap, stygg er den også! Vet at det er noen som vil reagere på at jeg mener, og sier, noe om båtens utseende, men jeg har lært av araberne at man skal ha lov til å kalle en spade for en spade! Jeg har lenge lurt på om det har noen betydning for prisen på en båt at båten ikke produseres lenger. Noen som har oppfatning om det? Jeg er egentlig veldig overrasket over at du lurer på det? Er det ikke sånn med alt som har gått ut på dato ved at nye (ikke nødvendigvis bedre!) modeller har blitt introdusert at utgått vare blir solgt til redusert pris for det mener og forventer markedet, et marked som jo alltid har "rett"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nimbuster Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Nå kommer sikkert Scand til å starte opp igjen snart, men om en produsent legger inn årene så får ikke det i seg selv betydning for prisen på brukte båter. Det at en båt ikke produseres lenger betyr IKKE at den har gått ut på dato Mouche... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Jeg er egentlig veldig overrasket over at du lurer på det? Er det ikke sånn med alt som har gått ut på dato ved at nye (ikke nødvendigvis bedre!) modeller har blitt introdusert at utgått vare blir solgt til redusert pris for det mener og forventer markedet, et marked som jo alltid har "rett"? Jeg vet det er slik med biler - men er det slik med båter. Det er det jeg lurer på. Ser man det feks på Bavaria seilbåter som kanskje er de som hyppigst bytter modeller? Mulig det er overraskende - men jeg tillater meg å lure på det Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Uh-oh Først kom finanskrisen Så bleiknet gulfisken Og nå er Bitteliten begynt å undre seg over seilbåter Nei og nei og nei dette går lukt i fortapelsen! :lol: Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Hold ut Worse, hold ut! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Finanskrisen har nok ikke truffet oss. Vi er tilhengere av ABCDEF regelen JEg har nok et lengre perspektiv - jeg lurte faktisk ut i fra en ren båtfilosofisk tank Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Hva er ABCDEF regelen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
roaldbj Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Fint om noen gir meg et hint om når Selene 55 eller Nordhavn 57 legges ut på billigsalg. Dette er blant mine drømmebåter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Bytte likt du tenkte på Roald? Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 I mange år har det vært solgt eldere plastsnekker, brukt, for langt over de de ble solgt nye for på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet. Sjærgårdsjepper som har vært solgt til en gitt pris, fire - fem år gamle, har hatt en solid tendens til å holde seg i pris når de igjen har vært lagt ut for salg, og solgt. Jeg kjenner ikke til noen tilsvarende markeder, hvor den samme tendensen har vært gjeldende (jeg sa, tilsvarende markeder). Og vi må vel bare inrømme (fordi om vi ikke liker det), så har denne tendensen vært kunstig, og et resultat av et marked med sterk veskt. Før finaskrisen var et faktum, var det en kjennsgjerning at mange båtprodusenter slet for å opprettholde volumene, nettop på grunn en viss metning i markedet. Og relativt tidlig i sommer kunne man registrere særdeles gode tilbud på nye båter. Allerede da sto det å lese om en viss bekymring også for annenhåndsmarkedet. Så kommer også den økonomiske krisen og forsterker dette. Jo, min mening er at vi vil oppleve at også bruktmarkedet får seg en trøkk, som resultat av dumping av nypriser Og som tidligere påpekt i denne tråden ; - hold på det du har ! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det er sikkert mange lånesøknader som kunne vært behandlet bedre... DnB Nor tar betydelig risiko ved sine lånetilbud. Men det kan gi stor gevinst, men også smertelige tap...Det vil bare tiden vise! DnB Nor lånte 10 mrd. til rederi i trøbbel. DnB Nor har gitt store lån til rederier som må kansellere ordrer for å overleve. Moody's frykter store tap for DnB Nor. - Negativ trend for DnB Nor. Frykter milliardtap i DnB Nor - First Securities frykter et tap på shippingutlån på seks milliarder kroner over to år. Det nærmer seg visst utenfor emnet nå, men DnB Nor sin finansielle situasjon kan selvsagt ha innvirkning på salget av nye båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.