Hansi Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 men DnB Nor sin finansielle situasjon kan selvsagt ha innvirkning på salget av nye båter. Vil anta at eventuelle båtkjøperes finansielle situasjon vil spille inn også, ikke bare bankens. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det nærmer seg visst utenfor emnet nå, men DnB Nor sin finansielle situasjon kan selvsagt ha innvirkning på salget av nye båter. Jeg snakker om båter, mens du snakker om skip? Joda, shipping er høyst risikabelt med formuer skapt og tapt på kort tid. Uttrykt i en index som heter Baltic Dry Index (gjelder tørrlastskip) så har denne indeksen falt fra et toppnivå på 11.793 i mai i år til nå 856, et fall på over 90%. Dette betyr i all enkelhet at inntektene dekker ca driften av skipene, men ikke en krone til renter og avdrag. Samtidig har, naturlig nok, verdien på skipene falt betydelig og i låneavtalene med bankene så er det nok klausuler om at utestående gjelde aldri kan være høyere enn verdien på båtene som betyr at rederiene må ut med cash! Men nå er vi enda lenger unna temaet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bergen dørk Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Ja, kanskje en kan hente seg inn igjen med noen eksempler på båter som nå er MEGET godt kjøp prismessig sett. Dvs da henger en ikke ut de som forventer for mye for båten, men bidrar med litt ekstra reklame for de som "lytter" godt til markedet eller bare må selge...? Med utgangspunkt i finn.no. La oss si noe sånt og gjerne uavhengig av prisklasser - bare husk at noen er ute etter båter til et par hundre tusen og andre til x2, x3, x4 osv: Knallkjøp på Daycruiser Knallkjøp på Cabincruiser Knallkjøp på Snekke Knallkjøp på Seilbåt Knallkjøp på Andre Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Lars Hansen Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Jeg ble oppringt av en båtselger fra Svela Marine forrige uke. Dessuten var han ikke villig til å gå ned på pris på tross av at han har 10 båter på lager og har blitt sagt opp som importør. Nå har det seg slik at det ikke er Svela som har blitt sagt opp, men motsatt. Det er Svela som ikke lenger vil selge jeanneau. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 La oss si noe sånt og gjerne uavhengig av prisklasser - bare husk at noen er ute etter båter til et par hundre tusen og andre til x2, x3, x4 osv: Knallkjøp på Daycruiser Knallkjøp på Cabincruiser Knallkjøp på Snekke Knallkjøp på Seilbåt Knallkjøp på Andre Jeg tror at listen din er for omfattende, jeg tror at de beste kjøpene i forhold til nypris i all hovedsak vil gjelde daycruisere og skjærgårdsjeeper, gjerne med bensinmotorer. Vi vil nok se enkelttilfeller av nyere større cabincruisere med ganske lav pris, men neppe mange seilbåter. De seilbåtene som kan tenkes å få oppsiktsvekkende lave priser er nok Bavaria sine. Ikke for å starte enda en Bavaria diskusjon, men det er helt klart flest Bavaria båter i markedet, noe som i andre rekke driver bruktprisene på dette merket ned. Den stadige utskiftingen av modeller, gjør også sitt til hyppige bytter blant eierne av dette merket. Plastsnekker har lenge holdt seg godt i pris, noe jeg tror de vil fortsette med. Det er den båttypen som gir mest plass og laveste driftsutgifter, selv om man må finne seg i lav hastighet og noe rulling. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Seiljåtten Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Folk sitter på gjerdet, og håper det blir båter på billigsalg snart. Det tror jeg imidlertid ikke kommer til å skje, med mindre alt rundt oss kollapser fullstendig. Det jeg imidlertid er redd for er at båtene skal midlertidig sendes akkurat såpass langt ned i pris at nybåtsalget blir stoppet helt opp. Vi snakker da ikke om dumpingpriser på brukt, men 1-5 år gamle båter til fordelaktige priser fordi endel blir arbeidsledige. Det som da skjer er at vi raserer båtforhandlere og produsenter. Etter krisen står vi igjen med mange færre båtmerker å velge iblandt, samt at de lokale båtbutikkene er borte vekk. Se bare på antallet nye båter fra begynnelsen av nittitallet... Nei, jeg håper vi får orden på denne finanskrisen før folk slutter helt å bruke penger. Så får heller de båtforhandlerene som har satset alt på 7 gode år til gå dukken, og de som har skodd seg for opp og nedturer overleve med redusert arbeidsstokk. Det går opp og ned her i livet, men jeg håper ikke tabloidavisene klarer å stoppe alt på en gang ved å spå dommedag. Det er mange båter å velge i hos forhandlerene nå, og jeg tror ikke man får nybåt rimeligere enn akkurat nå. Har man penger, og foretrekker nybåt, kjøp nå, for de tar neppe inn så stor lagerbeholdning en gang til de neste 10 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Fru Halvorsen jager oss ut for å bruke penger igjen før alt kollapser: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=534341 Sitér dette innlegget Link to post
AlfaEagle Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Hva er ABCDEF regelen? At Besitte Contanter, Det Ere Finess (med fare for skrivefeil, mine rettskrivningskunnskaper er fra dette århundret). Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 At Besitte Contanter, Det Ere Finess (med fare for skrivefeil, mine rettskrivningskunnskaper er fra dette århundret). Eller rett og slett: At Besidde Contanter Det Er Finessen Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Mouche Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Man kan jo ikke bare ha dem! Ikke holder de deg varm, ikke kan de spises, ei heller drikkes, men de er et meget nyttig byttemiddel for å få seg litt varme, mat og drikke så derfor må de brukes! Løp og kjøp! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.