Jump to content

Solé Mini-17 - stusselig liten dynamo?

Smurph

Recommended Posts

Som jeg har nevnt i en annen tråd, så vurderer jeg å bytte ut min aldrende VP MD7A med en Solé Mini-17. Men jeg ser at den har en, tilsynelatende, stusselig liten dynamo på 40 A. Nå er jo ikke strømforbruket mitt all verden, men jeg synes dette virker lite. Importøren sier at det er mange som har reagert på dette, men at i praksis så har det vist seg å være tilstrekkelig. Importøren påsto også at det ikke var helt enkelt å bytte dynamoen med noe kraftigere pga plasseringen. Er det noen som har erfaring med dette? Er det faktisk tilstrekkelig med 40 A, eller er det noen som har byttet til noe kraftigere?

Bundin er bátleysur maður

Jeg har en Maxi 95 med en Sole Mini 26, denne også med 35 / 40 amp dynamo. Jeg har plassert en PDAR ekstern regulator til denne dynamoen. Da leverer denne dynamoen merkestrøm og litt til... Jeg tenkte som deg, og har en grei batteribank (440 AH) og landstrømlader. Jeg alltid flusst med strøm, tror nesten ikke jeg har kommet under 60 % av batterikapasiteten på to år. Jeg er tilbøyelig til å være enig med gutta fra Bolga, 40 amp kan være tilstrekkelig om man ellers tar høyde for at en har litt mindre dynamo ann de med grønnmalt klump i båten..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Min MD7A står under presenning utfor huset og tilbudet på Sole Mini 17 er på tur, jeg ønsket ett "nøkkelferdig" tilbud. Da kommer jeg ombord og vrir på nøkkelen og motoren går. Men hva er egentlig problemet med en 40A dynamo? Når du vet størrelsen så må man jo innrette seg deretter, dette er jo "samme" sak som økonomi, du bør ikke bruke mere enn du har, eller? :nono:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...