Krimart Startet 17.November.2008 Link til dette innlegget Startet 17.November.2008 Planlegger å oppgradere batteribanken til AGM batterier. Har noen forslag til /erfaring med hvilket merke som er best? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Hvilken blyklump er best? Dem er fleste veldig bra men to typer har vært flere ganger best i test hos langturspesialister og de er Lifeline og Leoch. Hvis du ønsker levetid på den batteritype bør du ha kvalitetslading med tempsensor på batteriene begge deler fra land og motor. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Krimart Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Hvis du ønsker levetid på den batteritype bør du ha kvalitetslading med tempsensor på batteriene begge deler fra land og motor. Det er vi klar over, og har allerede investert i ny dynamo og regulator med sensorer. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Jeg har hatt 3 x 200 AH Vision AGM batterier i to lange sesonger nå, og er svært godt fornøyd med dem både som forbruks- og som startbatteri. http://www.vision-batt.com/newpdf/EB/EB12-200.pdf Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Apollo er jo bra greier. (Forhandler dem selv. ) Her er et lite kunde arkiv. Priser + mva. 0g kanskje der vanker noen % også Saab Microwave Systems AS NSB Barber Ship Management Bergesen DY Statoil Norsafe Redningsselskapet Vesta Statkraft Energi Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Cerveza Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Har noen av dere spesifikk erfaring med batterier fra Bema? Jeg tror jeg fant "drømmebatteriet" på den siden, da jeg har litt problemer med høyden på vanlige batterier... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Noen produsenter av AGM markedsfører sine produkter på rar måte. Dem forteller kunden sine produkter kan stå oppe på siden men vis man gjør de lekker syren over tid ned og batteriet ødelegges. AGM er vått batteri men IKKE tørt. Vis leverandøren klarer 5 år garanti på batteriet stående oppe på rand er de bra hos han...! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Cerveza Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Når du enda er inn på det med våte celler.. Jeg kjøpte en vedlikeholdslader fra biltema, i instruksjonsboka står det spesifisert at man må åpne alle ventilene på batteriene når man lader.. Jeg forstår at det er umulig på agm batterier, men det er vel ikke meningen at et vanlig batteri skal stå med ventilene oppe hele vinteren hvis jeg har den på vedlikeholdslading? Og en annen ting, start og forbruksbatteriet utgjør til sammen 140Ah, mens batteriladeren er spesifisert til 120Ah. Bør jeg veksle på hvilket batteri som får vedlikeholdslading, eller er det greit å parlellkoble dem og kjøre vedlikeholdslading på begge samtidig? Batteriene er jo fulladet i utgangspunktet.. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Anbefaler deg å lade hvert batteri for seg, topplade dem og la dem stå halve vinteren med stengte propper til du lader dem på ny. Ikke ha dem i vedliksholdlading hele vinteren. Hvis dem har forskjellig spenn som er vanlig på start og forbruksbatteri dersom dem har levt forskjellig liv kan du ikke koble dem sammen i vedliksholdslading. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Regina III Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Hvis dem har forskjellig spenn som er vanlig på start og forbruksbatteri dersom dem har levt forskjellig liv kan du ikke koble dem sammen i vedliksholdslading. Og hvorfor ikke ??? Alle batterier, uansett tilstand, liker godt å ha en "sovespenning" på sånn ca 13.5 volt. Det vil ikke gå strøm ut av noen av batteriene, men selvfølgelig litt varierende, men liten, inn-strøm. Problem vil det først bli hvis et av batteriene er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.