Jump to content

Hvilke AGM batterier anbefales

Krimart

Recommended Posts

Apollo er jo bra greier. (Forhandler dem selv. ) Her er et lite kunde arkiv.

Priser + mva. 0g kanskje der vanker noen % også

Saab Microwave Systems AS

NSB

Barber Ship Management

Bergesen DY

Statoil

Norsafe

Redningsselskapet

Vesta

Statkraft Energi

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Noen produsenter av AGM markedsfører sine produkter på rar måte. Dem forteller kunden sine produkter kan stå oppe på siden men vis man gjør de lekker syren over tid ned og batteriet ødelegges. AGM er vått batteri men IKKE tørt. Vis leverandøren klarer 5 år garanti på batteriet stående oppe på rand er de bra hos han...!

Når du enda er inn på det med våte celler.. Jeg kjøpte en vedlikeholdslader fra biltema, i instruksjonsboka står det spesifisert at man må åpne alle ventilene på batteriene når man lader.. Jeg forstår at det er umulig på agm batterier, men det er vel ikke meningen at et vanlig batteri skal stå med ventilene oppe hele vinteren hvis jeg har den på vedlikeholdslading? Og en annen ting, start og forbruksbatteriet utgjør til sammen 140Ah, mens batteriladeren er spesifisert til 120Ah. Bør jeg veksle på hvilket batteri som får vedlikeholdslading, eller er det greit å parlellkoble dem og kjøre vedlikeholdslading på begge samtidig? Batteriene er jo fulladet i utgangspunktet..

Anbefaler deg å lade hvert batteri for seg, topplade dem og la dem stå halve vinteren med stengte propper til du lader dem på ny. Ikke ha dem i vedliksholdlading hele vinteren. Hvis dem har forskjellig spenn som er vanlig på start og forbruksbatteri dersom dem har levt forskjellig liv kan du ikke koble dem sammen i vedliksholdslading.

Hvis dem har forskjellig spenn som er vanlig på start og forbruksbatteri dersom dem har levt forskjellig liv kan du ikke koble dem sammen i vedliksholdslading.

Og hvorfor ikke ???

Alle batterier, uansett tilstand, liker godt å ha en "sovespenning" på sånn ca 13.5 volt. Det vil ikke gå strøm ut av noen av batteriene, men selvfølgelig litt varierende, men liten, inn-strøm. Problem vil det først bli hvis et av batteriene er defekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...