osa Startet 17.November.2008 Link til dette innlegget Startet 17.November.2008 Holder på å reparere/lage nytt rorsystem. Det gamle var laget av "svartjern" og hylserøret og akselen rustet til slutt helt sammen. Hydraulikken genererer som kjent mye krefter, og da akselen etter hvert sto blegg fast og ikke kunne svinges lenger, førte disse kreftene til at hele systemet ble presset sidelengs og etterhvert gav lekkasjer oppetter hylsa.. Litt panikk da jeg på en tur i sommer ble oppmerksom på en "Skibladner-lyd" nedi kjølsvinet. Plask, plask.... Panikk og utkikk etter nærmeste grunne for landsetting.... Vel, jeg må altså lage nytt, først og fremst hylse og aksel, men tror jeg tar hele systemet med det samme. -har laget nytt ror av laminert kryssfiner som er mer eller mindre profilformet. (Det gamle var laget av ei jernplate.) Ellers er det tenkt omtrent som på bildet under. Ser gjerne at kompetente (og andre) personer vurderer om dette er "bra nok". -har ikke tenkt (eller har bruk for ) noe komplisert highteck-utstyr. Jo enklere desto bedre, vil jeg mene... eller?? -greit med kryssfiner-ror ? -skal alt være syrefast ? ( har syrefast aksel, resten må kjøpes..) -hva bør plastforingene lages av ? Nylon? Teflon? Neopren? (-mange forslag i båthavna..) -OK med utskjæring for propellmutter? -greit å lime nedre akslingbit i roret med epoxy? -er det nødvendig med smørenippel i hylsa? - ...andre ting...?? Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Ser bra ut det,men jeg ville vurdert å sveise på noen ører på toppen av utv. hylserør og stivet det av mot skroget. Sånn som konstruksjonen er nå såvil du få en stor belastning på innfestninga di av hylserør mot skrog i nedkant. (spesielt ettersom du ikke har gjennomgående aksel inni ror og ned i flyndrejern). Når det gjelder foringer for opplagring så finnes det flere brukbare materialer til dette, men les for all del på databladet til materialet du velger å bruke, da disse sveller i større eller mindre grad i lengre tids kontakt med vann. Ta høyde for dette når du dreier foringer(ellers kan det knipe noe voldsomt) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 -greit med kryssfiner-ror ? Ja, hvis det smøres godt inn med epoxy. -skal alt være syrefast ? ( har syrefast aksel, resten må kjøpes..) Er OK. Evt lages hylse av avsinkingsbestandig messing. -hva bør plastforingene lages av ? Nylon? Teflon? Neopren? (-mange forslag i båthavna..) Nylon eller oilon, Har forresten selv brukt en bit PE slange som foring på nedre tapp til min egen snekke. -OK med utskjæring for propellmutter? Ja -greit å lime nedre akslingbit i roret med epoxy? Anbefaler å lage samme type beslag som på rorstamme. -er det nødvendig med smørenippel i hylsa? Anbefales. (En syrefast mutter kan slagloddes på røret slik at nippelgjengene får godt feste) - ...andre ting...?? Pass på at styresylinder står vinkelrett på rorkult når roret står i midtstilling. Skikkelig låsing av rorkult mot rorstamme. F. eks sikre settskruer med ståltråd Forsterkning av overgang mellom rorkult og boss på rorstamme. Skikkelig avstivning i topp av rorstamme, gjerne i kombinasjon med feste for styresylinder. Støpe inn rorhylse med epoxy slik at den er helt isolert fra treverket i akterstevnen. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 ører på toppen av utv. hylserør ja, det var det på originalroret også; to stag på skrå opp i dekksbjelken som ligger rett over.. skal bli! syrefast mutter kan slagloddes smart, ..as you say, sir.. Forsterkning av overgang mellom rorkult og boss på rorstamme -mener du øverst på akselen? Der er det tenkt at en 19mm stang sveises på 30mm rørbit som igjen festes på akselen med enten to settskruer eller gjennomgående bolter.. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 hvis du skal ha noe som er helt skuddsikkert så kan du bruke en akselflens med kilespor og få frest inn et tilsvarende kilesporpå toppen av roraksel. Da er det bare å tre flensen ned på akselen og vri til settskruene og "voila". Deretter er det bare å skru rorarmen fast i flensen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Å setja ein syrefri aksling i ei syrefri hylse, gir meg ein dårlig følelse. Eg har opplevd at syrefri mutter som blei skrudd på syrefri skrue beit seg fast, til dei grader at ein kunne tru at det var sveist. Eg meiner at du bør bruka akselen av syrefritt stål, men i ei hylse av f. x. messing. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det var her nylonforingene kom inn (i mitt hode hvertfall) Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Flott forum dette her!! -alltid noen som har greie på ting og tang. akselflens med kilespor dette høres fornuftig ut . -lettere å demontere OG sikkert mye sterkere. Hvor får man kjøpt slike ting? -vanlig båtutstyrsforretning? Maritim?..? ei hylse av f. x. messing. Er det allmen enighet om dette? Det eneste jeg har så langt er 25mm aksel, så det er egentlig fritt fram for gode forslag. Er det i tilfelle med syrefritt både aksel og hylse viktig at det er avstand mellom? (f.eks hylse med INNVENDIG 30mm og nylonforing mellom..) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Nylonforinger har en lei tendens til å truttne og da sitter roret fast, bronseforing er nok en bedre løsning. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Hei, Jeg ville ha hatt en avstivning mellom rorhylse og båtskrog et stykke oppe på hylsa.kanskje 15-20 cm over bunn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 bronseforing er nok en bedre løsning Er bronseforinger noe en får kjøpt, eller må det lages av en handy metall-mann ? avstivning mellom rorhylse og båtskrog Det blir avstivning av hylsa. -egentlig hele veien opp, det går en "stokk" rett bak hylsa som jeg har tenkt å feste hylsa mot. Denne stokken går mellom kjølstokken og en dekksbjelke og blir dønn stiv, vil jeg tro. Det jeg lurer mest på nå er: -Hva skal jeg lage hylsa av; stål eller messing? -Skal jeg bruke 30mm hylse (=26mm innvendig) og nylonforing i underkant? eller -større dimensjon hylserør med plass til nylonforing / bronseforing inni? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Nylonforinger har en lei tendens til å truttne og da sitter roret fast, bronseforing er nok en bedre løsning. Kommer helt an på hvilken nylon en velger...og det går uansett an å beregne hvor mye den vil svelle når den kommer i kontakt med vann. Skal visst være tabeller for dette. Det beregnes ut i fra utvendig/innvendig diameter, godstykkelse og hvor stor klaring en ønsker på foring når den er ferdig svellt. Mener å huske at oilon er innsatt med olje, så om denne vil svelle er jeg usikker på. Det er jo alltid vibrasjoner i en båt under fart, i rorstamme likeså. Av denne grunn vil jeg tro at en nylonforing vil gi mindre støy enn en metallforing. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Hva er best? Er foring under "bra nok"? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det må gjøres slik tegning 2 viser, med foring innvendig i hylse. Men du kan med fordel bygge systemet ditt med et thrustlager oppunder stevne, slik at roret ikke kan bevege seg opp. 4-5 mm klaring på "thrustlager". På større båter er dette påbudt, da ved en evt grunnberøring skal ikke rorstamme bli slått opp i styremaskin, får så å ødelegge denne. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Ser heller ikke noe problem med å lage både hylserør og rorstamme av rustfritt/syrefast materiale. Du skal jo ha god klaring mellom delene, og den klaringen SKAL jo fylles med grase. (BRUK VANNFAST GREASE) Esso hadde noe som het CAZAR K2 tror jeg det var, men i dag er det vel noe fra Mobil Esso leverer. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 19.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 den klaringen SKAL jo fylles med grease Jeg må jo ikke fylle med grease. Hele hylsa går jo så langt over vannspeilet at det kommer ikke noe vann over der. Ellers har jeg egentlig mest lyst på alternativ 1. Jeg innbilder meg at det er enklere både å lage og at problemet med nylonpakninger som sveller i vann ikke er noe problem. Mulig at vibrasjonslyden blir noe kraftigere da, men... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Er nå i allefall veldig vanlig å fylle rorhylse med fett ....og alternativ 2 på lagring....det er jo den belastningen som roret har sideveis som skal opptaes av lagrene !! Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 19.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Ja, er forsåvidt enig med deg i det. Vet ikke hva som er mest vanlig. Her i båthavna er det mye forskjellig rare løsninger. Hvordan er det; hva er vanlig rorløsning på en gammel trebåt, nesten 30 År og maxfart 7knop?? Det må gjøres slik tegning 2 viser, med foring innvendig i hylse. Men du kan med fordel bygge systemet ditt med et thrustlager oppunder stevne -mener du en slags "både og-løsning"? Er ikke helt sikker på hva du mener med thrustlager? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Vel...i faget mitt heter det vel egentlig rorlås.....det vil forhindre at noe innvendig i rorsystemet blir ødelagt ved en eventuell grunnberøring med stilken. Vil fungere som en stopper .... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.