Jump to content

Hekkthruster på Viksund Bravo- rorproblem

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Har noen erfaring med montasje av hekkthruster på Viksund Bravo, Alfa eller andre der roroppleggett stenger for vannstrømmen? Stikker ut en firkantet kloss på ca 16cm vertikalt på akterspeilet for roret. Blir det bra nok med disse "retnings-vingene" fra Sleipner? Det er snakk om en Sleipner SE60.

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Var visst ikke "hverdagsproblemer" dette :smiley:

Finnes andre løsninger enn sleiners hekk-tunell? Tenker da ikke på vannjet, da dette er utelukket.

Har båten i elv med bøye og til tider stri strøm, og kunne tenke meg dette ville gjøre susen på de verste dagene. Fort å reise inn i andres bøyer og tauverk.

Da var hekktruster kjøpt inn :smiley: Fint vinterprosjekt.

Kjøpte med disse vingene som kan ettermonteres, men det blir litt trangt på sidene. Skulle hatt et bilde og vist dere nå...

Det optimale ville vært å fått hele tunellen lengre fra hekken, ved å bruke en slags forlenger mellom skrog og monteringsflensen.

Men så er det dette med styringsmodulen på motoren, den er det ikke plass til i forlengeren. Men den kan jeg kanskje flytte?

Noen ideer?

Mvh

Christian

Hei. Interessant prosjekt.

Fint hvis du har noen bilder :-)

Har nettopp sendt spørsmål til Viksund, om hva de skal ha for å montere en hekktruster på min Viksund 310.

NB870: Har du noen bilder av det du gjorde på den 310? 4hk er det tilsvarende en SE 40 i dag ?

Har du byttet paneler eller bruker dere den trådløse kontroll panelet ?

Hilsen Lykkeliten

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Ahh.. kjekt prosjekt i vinter.. jeg fikk kjøleaggregatet og det i dag, så det blir mitt prosjekt i vinter..

Jeg er glad jeg har drev og BaugProp. i elva der ja, gikk mye bedre å legge til når jeg hadde mer kontroll på båten. :)

Den strømmen der er noe dritt noen ganger.. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Legger ved bilder som beskriver utfordringen med montasjen.

Det jeg ser for meg er å lage en kraftig flens på 5-10cm mellom tunell og skrog. Altså ytterdiameter 30cm og innerdiameter 20cm. Kanskje jeg kan støpe med polyester og duk ved hjelp av ei form. Må iallefall være noen solide saker :smiley:

Videre må styringen på motor flyttes, for å få plass i tunellen. Dette kan jeg gjøre ved å modifisere skinner, og evnt. bruke RK50mm2 istedet der det trengs.

Som dere ser er det egentlig for lite plass til disse "vingene" som selges med tunellen, mulig jeg bruker litt av den ene mot roret, alt etter hvor langt ut tunellen kommer.

Fint om noen ser andre løsninger på "problemet", eventuellt hva jeg kan bruke som forlenger inn til skroget.

akterspeil.jpg

tunell.jpg

motor.jpg

Det blir bra det der.

Det er ikke sikkert at det er noe problem med den kassen. Den stjeler nok litt effekt, men det gjør nok trimflapsen også.

Har du hørt med Viksund om anbefalt montering ?

Eller andre som har prøvd ?

Du kan høre her også: Båtpraten på Viksund.no

Ja, så den 925 Bravo innlegget

Hvordan blir det med feste på innsiden ? Må motoren holdes oppe med noe ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Hei igjen :smiley:

Kassen dekker ca halve åpningen på tunellen, så den er jeg skeptisk til....

Hadde det vært lengre avstand hadde jeg bare brukt disse vingene, men det blir ikke noe greit her.

Innvendig er det nok grei jobb. Er et avlukke helt akter der styresylinder er, og plasseres der. Godt med plass.

Må støtte opp under motoren iflg. manualen.

Ja det blir spennende. Tør ikke ta noen snarveier med tanke på redusert effekt. Er jo litt kjøl på båten, så den har nok noe å slite med i utgangspunktet :smiley:

Ja, flere bilder skal det bli, men fremdriften er ikke så stor for tiden.... En liten kar på seks uker som skal ha litt oppmerksomhet i heimen :smiley:

Men motoren er "modifisert". Styringen på den er flyttet 12cm frem, så det var første steg.

Da vet jeg at jeg får plass til et distansestykke på 10-11cm mellom båt og flens på tunell.

Lurer på om jeg skal støpe dette mellomstykke i en slags form med matte og polyester lagvis oppover. Burde jo bli solide greier, men er litt usikker mht herding underveis med så tykk "støp". Noen som har tanker om det? Eller forslag til andre måter å lage distansestykke på? Dimensjon utv 30cm innv 20cm og dybde 10cm. Kunne nok laget noe i syrefast med flenser, men det vil vel koste skjorta.

Mvh

Christian

• 2 uker senere...

Hei. Tid for en oppdatering.

Har nå laget en form for flensen som skal være mellom båt og hekkthruster. Polyester og matte er kjøpt inn, så nå er det bare å få støpt. Måtte kjøpe 10kg med polyester, de tok ikke inn 5 kg igjen sa de..... Så da har jeg iallefall nok.

form.jpg

Motoren er modifisert, slik at den får plass et stykke inn i flensen/ mellomstykket.

modifisert_motor.jpg

Jammen fant jeg ikke noe 50mm2 kabel i kjelleren også :smiley:

Nice.. nå blir det fart på sakene.. hehe..

Snart er du med på å lage ekstra strøm i elva når du skal legge til.. hehe.. kjekt å kunne flytte seg sidelengs :)

Har heldigvis drevet som kan hjelpe meg litt der sammen med baug proppen.. :)

Selv er jeg ferdig med monteringen av kjøleboksen og de tingene der.. samt i dag har arbeidet med å strekke kabler til alarmen og div. begynt.. skal si det er trangt å komme til i disse båtene.. hehe.. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

• 3 uker senere...

Hei igjen.

Nå er endelig "distansestykket" ferdig.

Var litt jobb å støpe grunnet tykkelsen, og burde nok gjort det over flere dager. Grunnen er at når herdingen setter igang kan det fort bli for varmt med tykke lag polyester. Måtte kjøle en del underveis. Men det gikk nå bra, og med 5cm tykkelse på veggene burde det holde :wink:

La også et par ekstra lag utvendig når den var ute av formen, just in case..... Det gikk ca 5kg polyester og en haug med duk.

Nå er den primet med epoxy.

Er liksom litt feil årstid å kutte hull i båten på, så jeg satser på litt el-arbeid fremover. Må uansett ha litt temp når sika skal brukes.

Men skal bli moro å få det ferdig en dag, så kan det krible frem til sjøsetting og testing.

157_5777.jpg

hekkthruster_med_dist.ring.jpg

Takk for det :smiley:

Har ikke akkurat lagt arbeid i sparkling, bare pusset.

Skulle jeg støpt på ny ville jeg kanskje vurdert å lage formen anderledes, slik at en legger matte fra senter og bygger seg ut til riktig utvendig diameter. Var litt knotete å legge inn strimler i relativt krapp bøy. Ikke godt å si hva som er best.

• 2 uker senere...

Hei igjen :smiley:

Fikk gjort litt idag. Lagde hull i skroget. Skumle greier igrunnen..... Bør liksom bli riktig plassert, og tett igjen. Lånte hullsag på 210mm.

hull_skrog.jpg

Er et eget rom akterut, så det blir greit å plassere det her.

innvendig.jpg

Så nå er det litt mer "fri flyt" for vannstrømmen :smiley:

fra_siden.jpg

Skulle kanskje vært plassert litt høyere, men det er jo kompromiss mellom å få det dypt nok mht vannmengde. Dessuten måtte jeg gå klar av en avstiving innvendig med skruehullene. Slik det er nå vil de siste 6-7 cm på høyresiden være nedi "vannstrømmen" med 1,5-2 cm dybde helt til høyre. Ikke mye som subber altså, men er det likevel for mye?

bakfra.jpg

Hvis dere ser på linken til 310`en i tidligere innlegg, ser det jo ut til at den er ganske mye nedi i forhold.....

Jeg kan løse det med å bygge på en ytterligere 2-3cm skrå på distanseringen, men det er endel arbeid, og kanskje helt unødvendig....?

Kan legge til at babord flaps alltid er litt nede for å rette båten under fart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...