Jump to content

Hekkthruster på Viksund Bravo- rorproblem

Viksund Bravo

Recommended Posts

Vurderte du denne modellen fra Sleipner motor?

Spennende å høre om noen har montert denne nye modellen.

Er det noen som har erfaring med de hydrodynamiske dekslene til Sleipner Motor?

Hei og takk for tilbakemeldinger :smiley:

Den modellen tror jeg ikke passer min båt. Mener jeg leste den var beregnet for dobbelinstallasjon med drev.?

Liker uansett å ha motoren innvendig :diving:

Jeg kjøpte med disse hydrodynamiske dekslene, men tror ikke de blir brukt hos meg. Kan nok bytte de i noe annet, håper jeg.

Noen som har kommentarer på at hekkthruster-tunellen går litt nedi vannstrømmen i høyrekant som beskrevet i mitt forrige innlegg?

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Legger ved et bilde for å illustrere "problemet". Men bildet lyver en del,da. Får jo ikke tatt det helt oppe langs skroget. Det er altså, sett forfra, litt av venstresiden av tunellen som vil gå litt ned i vannstrømmen.

Kan jeg ha det sånn tro?? :confused:

under_skrog.jpg

Mvh

Christian

Det jeg lurer på er om sjøegenskaper blir påvirket av at enden av tunellen vil "streke" under fart, samt om det vil gi for mye belastning på tunellen..... Kanskje det ikke vil være merkbart i det hele tatt, men funderer på om jeg må modifisere litt så den skal gå helt klar av vannstrømmen under fart. (Marsjfart, 15knop).

Mvh

Christian

Er det jeg er litt redd for, Lykkeliten. Skulle ideelt vært oppe et par cm. Kan fikse det ved å vinkle mellomstykket, bygge på 2-3cm i underkant ved skroget. Men så var jeg liksom litt i tvil om det var nødvendig. Men mulig jeg må gjøre det for å få "den rette følelsen" :smiley:

Mvh

Christian

Bestemte meg i dag for å heve festehullene, så den kommer over vannlinjen under fart. Skulle ikke så mye til, så jeg slapp å lage nytt hull med påfølgende støping. Så da er jeg reddet :-) Nå er det bare litt av kanten på avrundingen i enden som kan subbe litt under fart, men det spiller ingen rolle.

De gamle hullene tettet jeg, selv om de kommer under flensen. Brukte 10mm pluggbor og lagde plugger av ringen som er saget ut. Har boret med 10,5mm, så det passet akkurat å presse inn pluggen med et lag matte rundt. Så da blir det iallefall tett.

Ble forresten imponert over styrken på materialet tunellen er laget av. Prøvde å bøye og knekke den flisa jeg skar av grunnet flapsen, men neida. Den ville ikke gi seg :smiley:

Mvh

Christian

Kan du nå ta nytt bilde tilsvarende innlegg #27?

Jeg har fundert litt på bremseeffekten av at vann passerer monteringen din i fart. Jeg har mange ganger observert akterpartiet mitt nåt jeg seiler i planingsfart og ser at relativt små deler skaper ganske stor motstand. Det er lurt å vurdere vannmotstand før du setter ut båten. Kanskje din nye montering også gir en viss løft-effekt?

Hei Roaldbj!

Når jeg hevet tunellen, hadde jeg en rettholdt langs skroget for å se at den gikk klar, kun en liten bit av leppen nedre i høyrekant sett aktenfra vil kunne treffe vannstrømmen. kan ta nytt bilde, men det vil ikke vise "virkeligheten" siden linsen ikke kommer helt opp langs skroget.

Mvh

Christian

• 3 uker senere...

Hei igjen.

Nå er tunell og motor montert. Satt også inn ekstra batteri til denne.

Limte fast tunellen med sika for en ukes tid siden, og strammet opp forsiktig. Så, etter at det har tørket strammet jeg godt opp. På den måten blir det litt tykkelse på sika og den limer bedre. Blir også som en pakning. (Alt etter råd på forumet, selvfølgelig :smiley: ) Dersom alt gjøres på en gang blir omtrent all sika presset ut ved montasje.

Alle flater ble rubbet og avfettet med aceton.

Bilde av motor innvendig. Skal modifisere deksel litt, og stripse litt kabler.

Skrudde på en vinkel under for å lage til en motorstøtte. Er jo bare 4 skruer for å løsne motor og trekke den ut om nødvendig, så tilgjengeligheten er grei nok.

motor_inne.jpg

Slik ble det utvendig. Godt fornøyd med plassering nå.

ferdig_tunell.jpg

Mvh

Christian

Bare å ta kontakt :smiley:

Kan iallefall dele mine erfaringer.

Ser og for meg at lukene må byttes i løpet av noen år. Blir liksom harde i pakningen og lekker litt etter hvert. HAdde ute glasset og la inn ny sika, så de er ikke så verst ennå.

Ser noen har skyveluke, hos meg er det "vanlig" luke på ca 62x62cm i øvre kabin.

Mvh

Christian

• 2 måneder senere...

Hei igjen! Tid for en oppdatering.

Båten ble sjøsatt på tirsdag, og jeg var skikkelig spent på å prøve den nye hekkthrusteren. Lå longside innerst ved brygga med utliggere på hver side. Perfekt for test :smiley:

Jeg kjørte igang hekkthruster og baugthruster samtidig og gled sidelengs ut fra brygga. Så kun baugthruster, og av gårde med meg. Er skikkelig fornøyd med effekten, og båten gikk helt sidelengs. Hadde jo trodd baugen ville ta mer av gårde i forhold til hekken. Satt jo på denne nye "ubåtpropellen" der også. Nå var jo dette mot babord, kan hende det blir annerledes mot styrbord. Gjenstår og se.

Så da kan jeg si meg godt fornøyd med "ekstrajobben" det var å lage dette mellomstykket mellom skrog og propell. Nå var det iallefall skikkelig effekt i den.

Mvh

Christian

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...