Jump to content

Eberspächer D5 varmer som bare går på fullt


EKA

Recommended Posts

Jeg har en båt fra 1999 som det er en Eberspracher D5 som bare går på fullt. Den starter og stopper normalt.

Men den justerer seg ikke ned etter at justerings hjulet på operatør eneheten stilles ned.

Denne operatør eneheten er hvit, og det kan kjøres friskluft funksjon på den.

Det er et grønt og et rødt lys på operatør enheten. Begge lysene lyser uansett når jeg kjører friskluft funksjon eller

varme funksjon.

 

Jeg har sjekket over kabling og alt ser ut som det skulle være nytt.

Kan det være betjenings enheten som er defekt? Er det normalt at begge lysene lyser på operatørenheten.

 

Hadde satt stor pris om noen kan hjelpe i denne sammenhengen, fordi det blir fryktelig varmt ombord når varmeren går for fullt hele tiden.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Har montert D4 nesten ferdig. Føleren som nevnt ovenfor følger med. Er det noen som vet om føleren monteres? Er føleren pga. at D4/D5 kjøres med termostat? Jeg foretrekker kanskje at jeg kan regulere varmeren trinnløst "hele veien" i stedet for å ha en termostat som stopper og starter varmeren omkring innstilt temperatur. Hvis føleren er en del av termostat, er det slik varmeren fungerer (starter og stopper)?

Link to post

Hei.

 

På min D2 har jeg en slik føler jeg viste bilde av. og når jeg stiller inn regulatoren, veksler varmeren mellom 4 hastighets(vareme)trinn. Det er ikke mulig å manuelt velge noen av disse trinnene. Tusler varmeren og går på f.eks. nest svakeste varme og jeg åpner alt av luker og vinduer, stepper den fort opp et trinn eller to til varmen har stabilisert seg. Så kan den gå ned igjen. Stiller jeg regulatoren alt for langt ned, vil varmeren stoppe helt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

OK, takk for svaret Lars H. Da blir jo dette en ok løsning når varmeren varierer hastigheten i stedet for å starte og stoppe (som ikke er noen god løsning etter min mening). Ser på skjema at jeg må ha "tunga rett i munnen" når plugger mv. monteres. Fort å gjøre feil med den konsekvens at varmeren ikke fungerer ok, eller kanskje ikke i det hele tatt.

Link to post

hei!

jeg har også en D5,men jeg har ett helt omvendt problem.når jeg kjører den med for mye varme så blir den overophetet og slår seg av.

jeg har vært i kontakt med tidligere eier,og han hevder at dette er fordi det kun er to uttak(ett stort og ett lite).

syns dette er forferdlig irreterrendes,da jeg enten bare kan ha den såvidt på eller helt av.

er det vanskelig å få montert inn ett par ekstra uttak,og hvor mye vil dette koste??

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Med to uttak har du kanskje ett i kabinen og ett ved styreposisjonen? Uansett det er vel ikke noe stort problem å montere et par ekstra utblåsingsdyser. Det monterer du sjøl. Evt. problem kan det være for å få fram slangene. Det er sikkert trangt ombord hos deg også. Du må hekte på en Y-forgrening eller to - tilpasset slange Ø, og utblåsingsdyser tilpasset slange Ø. Priser ser du f.eks. i katalogen fra Maritim. Så må du ha en hullsag til dysene og evt. for å få slangene gjennom dørk eller vegg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...