Pelle Parafin Startet 18.November.2008 Del på Facebook Startet 18.November.2008 Finnes det noen statistikk over hvilket båtmerke (båter)som holder seg best i pris? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Hvis det er bare det du lurer på tror jeg med sikkerhet at svaret må bli nei. Men, man kommer ikke utenom det faktum at de mest populære båtene også er de som holder seg best i pris. De mest populære båtene blir mest etterspurt og da blir prisen deretter. Ikke overraskende for de fleste vil merker som Skilsø og Nimbus være blant de båtene. Men i dagens marked er det vel knapt nok etterspørsel tilstede i det hele tatt for båt..... eller bil og bolig for den saks skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Som Nimbuster skriver, så er det nok etterspurselen som styrer dette. I all hovedsak så vil nok de båtene som representerer kvalitet, etterspørsel og som det ikke er "10 av på dusinet", komme godt ut. (men så er det jo to måter å se positivt/negativt på dette, - om du skal kjøpe eller selge ) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Noe merkelig og si at det er båter det ikke går 10 av på dusinet som hoder seg bet i pris. Det er vel nettopp de som holder seg best i pis. De båtene som flest kjøper vil jo de flest naturligvis ha!! Volumselgere holer seg best i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Noe merkelig og si at det er båter det ikke går 10 av på dusinet som hoder seg bet i pris. Ja det kan jeg jo være litt enig i, men om en båttype er overrepresentert, ute for salg, så gjør jo gjerne dette noe med prisen, - dét kan vi sikkert være enig i ? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Vel, ikke helt sikkert. Om det er slik at det er et båtmerke som det ligger mange av ute for salg så betyr vel det at dette er en attraktiv båt, solgt mange av, vanligvis volumselgere. Om så er at det ligger mange ute for salg av disse typene og prisene presses, så presses vel også prisene tilsvaren eller mer på de dyre båtene, eller tar jeg feil nå. Prisene presses vel ned av at det er mange selgere og få kjøpere, dette betyr vel at det da er prosentvis enda færre kjøpere av de "andre" båtene på markedet. De dyrere båtene trenger vel kjøpere som har mere penger, de med mere penger har vel "blødd" like mye om ikke mere i disse dager. Derfor tror jeg at fremdeles lønner det seg og kjøpe volumprodukter lett og kjøpe lett og selge. Ved nedgangstider handler folk etter lommeboka, derfor blir populær båter/prismessige vinnerne når det gjelder og holde seg i pris. De kan komme mnge andre variabler inn på dette resonomanget men dette er en teori. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Sikkert Bavaria! Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Tror mange sitter på gjerdet og venter på hvor langt ned prisen vil synke jeg uansett, Mange som vil bytte båt klarer seg sikkert med den de har en stund til, evnt er det mellomlegget som avgjør, og om de blirr "kvitt" sin gammle båt. De som vil inn på markedet sitter og venter på hvor billig det er mulig og komme. Mulig det blir et billig strandet cement skip nå da Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 De dyrere båtene trenger vel kjøpere som har mere penger Jeg snakker ikke om dyre båter (kanskje jeg uttalte meg litt uklart) men om forholdet mellom tilbud og ettersørsel, som trigger prismekanikken. Men man kan jo ikke være enige i alt Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jeg vil påstå at de skandinaviske merkene holder seg best ! Windy, Nidelv og Marex ! Scand også selv om man ikke akkurat får kjøpt nye etter konkursen.. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jeg vil påstå at de skandinaviske merkene holder seg best ! Windy, Nidelv og Marex ! Sjekk litt på priser på Windy GM37 eller Khasmin utg. Har fallt mye. Slik markedet er idag, synker det meste. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
VannTro Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 De båtene som faller mest i verdi er de som skal selges ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sebaldus Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Har inntrykk av at Viknes overhodet ikke faller i pris, snarere omvendt...gjelder i alle fa 770 modellen. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 19.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2008 Hva med Skorgenes? Veldig fine båter synes nå jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Det er vel ikke i tvil at kjente merker selges lettere enn mindre kjente. Hvis man ser i den mindre klassen som daycruisere og skjærgårdsjeeper generelt, så har jo merker som Yamarin, Askeladden, Skibsplast, Ibitza m. flere altid kommet på topp i båttester gjort av forskjellige båtblader etc. Så folk som skal kjøpe båt i den kategorien vil vel altid lande på kjente og solide fabrikkanter som føles forholdsvis trygge i så henseende, selv om de til nå, i alle fall ,har ligget noe høyere i pris en andre. Naturligvis kan man få rimelige båtpakker av litt mer "ukjente" merker med så som så hva kvalitet anngår, men når båten en gang skal selges , så teller nok solide merkenavn ganske mye? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Hvilke båter som holder seg best i pris vet jeg ikke men ser siste statistikk viser en betydelig større nedgang i motorbåtimporten kontra seilbåtimporten. http://www.seilmagasinet.no/id/30937 Ingen spor av krise foreløpig Stor forskjell på motor- og seilbåtimport Statistisk sentralbyrå publiserte mandag tall for import av småbåter. Seilbåtimporten ligger fortsatt stabilt på 60 nye båter per måned, og nivået har vært uendret det siste 2 årene. Så langt er det derfor ingen spor av finanskrise i dette markedet. For motorbåter ser det helt annerledes ut. Importen er det siste halvåret nær halvert og flere norske produsenter har måttet kaste inn håndkleet Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 angående scand så har kanskje konkursen en posetiv effekt på prisen .. blir jo ikke mulig å oppdrive nye :) nei ikke vet jeg Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Det er vel begrenset hvor mange DC båter og andre båter d er mulig og selge også, og hytte eiere bytter jo ikke båt vært år heller Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 19.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2008 Har inntrykk av at Viknes overhodet ikke faller i pris, snarere omvendt...gjelder i alle fa 770 modellen. Synes Viknes virker litt gammeldags med de skråstilte vinduene, og bordgangene på skroget.Men uten tvil, de selger godt,så det er tydeligvis populære båter. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 når avgiftsfritaket på diesel for fritidsbåt forsvinner, og eg sei når - ikkje om ,blir en gledens dag og ei heilomvendig i markedet på mindre og mellomstore fritidsbåter da ingen gidder betale de 100 tusen ekstra for en kaklende, vibrerende servicekrevende svartrøykmaskin. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Når avgiftsfritaket på diesel forsvinner, skrives det, i praksis har det vel nesten forsvunnet? Såkalt avgiftsfri diesel på mange marinaer i dag er jo like dyr som autodiesel og bensin er på "vanlige" bensinstasjonene ellers? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jeg vil påstå at de skandinaviske merkene holder seg best ! Windy, Nidelv og Marex ! Scand også selv om man ikke akkurat får kjøpt nye etter konkursen.. Båtmagasinet gjorde en undersøkelse som ble publisert i febr. 2007 av hhv. 5 og 10 år gamle båter. Der kom hverken Windy, Nidelv eller Marex på vinnerlistene, mens f.eks. Viknes, NB, Riviera og Scand er der. Windy 40 Bora derimot er på taperlisten. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=129152&cat=5867 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jo men ærlig talt.. de har fulgt 20 båter.. av, .. hva da.. 2000 ?? Jeg vet at Marex 280 Holiday er en av de som har holdt seg best. Hvor er den ? En annen ting er hvor gamle båter snakker vi om ? Finnes det mange der ute som har tapt penger på sin Nidelv 28 ? Eller hva med gamle travere som Windy 8800 og Saga 27 ? Nyere båter har vel kanskje hatt et likere tapsnivå, men hadde du kjøpt en 20 år gammel Bayliner eller Bavaria ?? Ikke jeg !! Jeg tror alt er 100% avhenging av eksemplaret og hva som er gjort ! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Billige volumbåtene kommer altid best ut på papir. I båt med nybåtpris kan man være heldig hvis de er overhoved motor om bord, dem er strippet helt ned. Noen av disse leverandørene brukte den fakta i sin reklame at kunden fikk betre pris på 1-2 år gammel båt en på ny samtidig og han var diktigst på tilbuder i pris fra... Spørs hvort dyreste båtene holder seg ikke best i pris. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansi Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 De båtene som holder seg best i pris er de som er skikkelig vedlikeholdt og passet på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.