Jump to content

Hvilke båter holder seg best i pris?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Hvis det er bare det du lurer på tror jeg med sikkerhet at svaret må bli nei.

 

Men, man kommer ikke utenom det faktum at de mest populære båtene også er de som holder seg best i pris. De mest populære båtene blir mest etterspurt og da blir prisen deretter.

 

Ikke overraskende for de fleste vil merker som Skilsø og Nimbus være blant de båtene. Men i dagens marked er det vel knapt nok etterspørsel tilstede i det hele tatt for båt..... eller bil og bolig for den saks skyld.

Link to post

Vel, ikke helt sikkert.

Om det er slik at det er et båtmerke som det ligger mange av ute for salg så betyr vel det at dette er en attraktiv båt, solgt mange av, vanligvis volumselgere. Om så er at det ligger mange ute for salg av disse typene og prisene presses, så presses vel også prisene tilsvaren eller mer på de dyre båtene, eller tar jeg feil nå. Prisene presses vel ned av at det er mange selgere og få kjøpere, dette betyr vel at det da er prosentvis enda færre kjøpere av de "andre" båtene på markedet. De dyrere båtene trenger vel kjøpere som har mere penger, de med mere penger har vel "blødd" like mye om ikke mere i disse dager. Derfor tror jeg at fremdeles lønner det seg og kjøpe volumprodukter lett og kjøpe lett og selge. Ved nedgangstider handler folk etter lommeboka, derfor blir populær båter/prismessige vinnerne når det gjelder og holde seg i pris. De kan komme mnge andre variabler inn på dette resonomanget men dette er en teori.

Link to post

Tror mange sitter på gjerdet og venter på hvor langt ned prisen vil synke jeg uansett,

Mange som vil bytte båt klarer seg sikkert med den de har en stund til, evnt er det mellomlegget som avgjør,

og om de blirr "kvitt" sin gammle båt.

 

De som vil inn på markedet sitter og venter på hvor billig det er mulig og komme.

 

Mulig det blir et billig strandet cement skip nå da :crazy:

Link to post

De båtene som faller mest i verdi er de som skal selges !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er vel ikke i tvil at kjente merker selges lettere enn mindre kjente. Hvis man ser i den mindre klassen som daycruisere og skjærgårdsjeeper generelt, så har jo merker som Yamarin, Askeladden, Skibsplast, Ibitza m. flere altid kommet på topp i båttester gjort av forskjellige båtblader etc. Så folk som skal kjøpe båt i den kategorien vil vel altid lande på kjente og solide fabrikkanter som føles forholdsvis trygge i så henseende, selv om de til nå, i alle fall ,har ligget noe høyere i pris en andre. Naturligvis kan man få rimelige båtpakker av litt mer "ukjente" merker med så som så hva kvalitet anngår, men når båten en gang skal selges , så teller nok solide merkenavn ganske mye?

Link to post

Hvilke båter som holder seg best i pris vet jeg ikke men ser siste statistikk viser en betydelig større nedgang i motorbåtimporten kontra seilbåtimporten.

http://www.seilmagasinet.no/id/30937

 

Ingen spor av krise foreløpig

Stor forskjell på motor- og seilbåtimport

Statistisk sentralbyrå publiserte mandag tall for import av småbåter. Seilbåtimporten ligger fortsatt stabilt på 60 nye båter per måned, og nivået har vært uendret det siste 2 årene. Så langt er det derfor ingen spor av finanskrise i dette markedet. For motorbåter ser det helt annerledes ut. Importen er det siste halvåret nær halvert og flere norske produsenter har måttet kaste inn håndkleet

Link to post
Jeg vil påstå at de skandinaviske merkene holder seg best ! Windy, Nidelv og Marex ! Scand også selv om man ikke akkurat får kjøpt nye etter konkursen.. :nonod:

 

Båtmagasinet gjorde en undersøkelse som ble publisert i febr. 2007 av hhv. 5 og 10 år gamle båter. Der kom hverken Windy, Nidelv eller Marex på vinnerlistene, mens f.eks. Viknes, NB, Riviera og Scand er der. Windy 40 Bora derimot er på taperlisten.

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=129152&cat=5867

Link to post

Jo men ærlig talt.. de har fulgt 20 båter.. av, .. hva da.. 2000 ?? Jeg vet at Marex 280 Holiday er en av de som har holdt seg best. Hvor er den ? En annen ting er hvor gamle båter snakker vi om ? Finnes det mange der ute som har tapt penger på sin Nidelv 28 ? Eller hva med gamle travere som Windy 8800 og Saga 27 ? Nyere båter har vel kanskje hatt et likere tapsnivå, men hadde du kjøpt en 20 år gammel Bayliner eller Bavaria ?? :nonod: Ikke jeg !! Jeg tror alt er 100% avhenging av eksemplaret og hva som er gjort !

Link to post

Billige volumbåtene kommer altid best ut på papir. I båt med nybåtpris kan man være heldig hvis de er overhoved motor om bord, dem er strippet helt ned. Noen av disse leverandørene brukte den fakta i sin reklame at kunden fikk betre pris på 1-2 år gammel båt en på ny samtidig og han var diktigst på tilbuder i pris fra... :crazy: Spørs hvort dyreste båtene holder seg ikke best i pris.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...