Jump to content

Halvlederradar fra Navico

abbor

Recommended Posts

Nei, idet er ikke en dopplermåling. Utsendt signal et kontunuerlig signal med svært stabil frekvens som er modulert med et trekantpulstog, slik at en har en lineær og kjent økning eller minkning av frekvensen. Ved å sammenligne frekvenesen som radaren sender ut i det øyeblikket den mottar et reflektert signal, med frekvensen til det reflekterte signalet er det da mulig å finne "round loop" forsinklese for det reflekterte radarsignalet og dermed bestemme avstanden.

Uten denne modulasjonen ville det vært umulig å detektere noe reflektert signal siden reflektert signal ville ha druknet i utsendt signal, så frekvensmodulasjonen løser to problemer.

Så nyheten er at det er den første FMCW radar for fritidsbåter, ikke nødvendigvis det at den er basert på halvlederkomponenter?

I prinsippet er vel frekvenskodingen av forsinkelsen i reflektert signal påvirket av Doppler-forskyvning. Dette har vel lite å si hvis frekvensmodulasjonen er stor i forhold til Doppler-forskyvningen. Et fartøy med fart 30 m/s relativt til radaren har en frekvensforskyvning på 0.00001 % eller 300 Hz for en 10 cm radar. Jeg gjetter på at frekvensmodulasjonen som brukes er mye mye større. Dessuten kan man sikkert korrigere for Doppler-forskyvning. F.eks. kan man gjøre målinger på hhv stigende og fallende frekvenser og ta et gjennomsnitt av 'ukorrigert' tidsforsinkelse. Noen som vet hvordan dette faktisk gjøres?

Jeg er ingen radarmann, men jeg får vel svare selv (med forbehold om mulige tierpotenser og faktor 2 på avveie en sen fredagskveld...)

Med FMCW radar kan man ha både gangtidmåling og Dopplermåling samtidig, se feks. her (s. 7) ved å beregne hhv sum og differanse mellom 'range' frekvensene målt på stigende og fallende flanke.

Frekvensen brukt i Navicos X-band radar ligger rundt 10 GHz, med en båndbredde som sannsynligvis er betydelig større enn 1 % av 10 GHz, dvs større enn 100 MHz. I denne sammenheng blir et Dopplerforskyvning på 1 kHz for et fartøy med hastighet 30 m/s (eller 60 knop) ubetydelig. For en tenkt designet maks rekkevidde på 30 km og en frekvensmodulasjon på 100 MHz tilsvarer Doppler-forskyvningen for et slikt hurtiggående fartøy en feil i posisjon på ca 0.3 m - altså helt ubetydelig.

Det har lenge ligget i kortene at noe nytt måte komme da dagens radare lager for mye radoistøy og egentlig kjører på disp i forhold til dette. Først ute med ny teknologi var vel egentlig Seahauk radaren for tre fire år siden men den var jo både diger og fryktelig dyr. Ser mann på hva som er skjed mellom den og det som presenteres nå går jo utviklingen så avgjort i ret retnong. Vil tro disse nye radarene vil være langt billigere og produsere da de ikke benytter seg av forholdsvis kostbare komponenter som: Magnetron, TRselle, Sirkulator og Høyspentmodulator. Men nå er det jo ikke noen direkte sammenheng mellom produksjonskostnad og markespris så prisene faller nokk ikke før det komer flere produsenter av tilsvarende utstyr.

Furuno driver og tester halvlederradarer, etter det jeg har forstått er disse basert på pulskompresjonsteknologi. Siden de akkurat har introdusert Ultra HD teknologien og med dagens økonomiske utsikter, vil jeg ikke bli overrasket om det vil ta noen år før vi får se produktene.

Har selv vært på messen METS i Amsterdam, hvor Navico presenterte nyheten med brask og bram. Dette er en av verdens største rene båtutsstyrsmesser. Her blir nyhetene presenteret, og det var ingen av de andre elektronikkleverandørene som hadde så store nyheter som Navico i år. Raymarine kommer med en ny sere plottere i A-serien. Varinanter med kart og ekkolodd i 3 forskjellige størrelser, kart for europa ferdig innlagt... Prisen i Norge skal vistnok bli bra....

• 4 måneder senere...

Funderer på kjøp av radar. Har Raymarine E120 og har ventet på at R skulle digitalisere kakeboksene sine. De er nå kommet, og det åpenbare valget for meg var i utgangspunktet den nye RD424D - helt til den hersens bredbåndradaren dukket opp (de er nå i salg i alle Navico-merkene). Har fryktelig lite lyst til å spa inn et ekstra display eller rive ut E120'en som ble bøllet inn med skohorn, men jeg har en mistanke om at digitaliseringen til Raymarine ikke er noe kvantesprang. Betyr vel mest for installasjon pga. hendig nettverksledning i stedet for den gamle feite.

Noen som har klare råd til en som lider valgets kvaler?

Digitaliseringen til Raymarine gjør ingen forskjell, det eneste som har skjedd i tilegg til digitalt interface er at 18" modellen har fått 4kW utgangseffekt, modellene som kom nå i vår er ikke HD modeller så funksjonelt vil de fungere som de analoge utgavene. Har hørt det skal dukke opp HD modeller av Raymarinedomene i løpet av høsten.

Lowrance er forsinket med softwareoppdateringen som skal til for å kunne bruke Navionicskart, jeg fikk med gratis Nautipath kart med min plotter. Skulle egentlig vært ute 13. april kommer nå ikke før i mai. En ny stor softwareoppdatering trengs før Braodbandradaren kan brukes, vil ikke blli overrasket om vi er midtsommer før den er tilgjengelig. Selve radaren er vel heller ikke klar enda. Vil anta det er smart å la radaren få noen måneder på seg slik at barnesykdommene er fiskset før en handler, sikkert smart å vente på rapporter om hvor bra den nye teknologien er også. Har ikke hørt noe om ytelsen på lengre hold enda.

Jeg ville ikke ha kastet ut E120 for å erstatte den med HDS-10. Jeg har E80 og har nå også fått en HDS-5 i hus (har knottet i flere timer på den allerede) så jeg kjenner begge instrumentseriene. Hadde jeg kjøpt nytt i dag hadde det nok blitt HDS-8 i stedet for E80, men jeg har aldri overveid å bytte. Mitt beste tips er å prøve å få tak i en brukt analog 2kW radar (RD218) og så oppgradere til RD424HD når den blir tilgjengelig, eller eventuellt da bytte til et Lowrance system hvis det viser seg at Broadbandradaren er suveren.

Hei Abbor! Takk for gode svar. Lurer på en ting dog: Vil dette si at du forventer at en mulig fremtidig RD424HD (for å ikke snakke om evt. RD424SHD) vil gi næroppløsning på høyde med "bredbåndsradaren"? I så fall velger jeg nok å sitte på gjerdet og vente nok en gang :-))

Alle radarprodusenter er nokk nøt til og komme med HalvLeder radarer da magnetron ikke lenger vil bli tilatt pga uren stråling.

Når man ser all reklameplassen Raimarin kjøper så må de vel ha stive priser for og dekke det inn i tilegg komer det faktum at forhandlere har bedre forkjeneste på Raimarin en på andre merker. Jeg ville aldrig ha kjøpt noe fra Raimarin eller Garmi da det er de merkene jeg har opplevd mest feil på.

En RD424HD vil ikke ha samme oppløsning på kort hold som en CWFM radar. På lengre hold skal en ikke se bort i fra at Raymarine HD radaren vil være bedre.

Nå konkurentene kommer med halvlederradarer er de mest sannsynlig basert på pulskompresjon og ikke CWFM som Broadbandradaren, de vil da ha bedre egenskaper på lengre hold enn dagens Super eller Ultra HD radarer og CWFM, men vil ikke ha samme ytelse på kort hold som CWFM.

Hvis en vil ha en multifunksjonskjerm med topp ytelse på alle områder (plotter, ekkolodd, AIS og radar) har det fram til nå bare vært 2 mulige produsenter å velge fra, Raymarine og Furuno. Hvis Braodbandradaren bare er halvparten så bra som den har blitt hauset opp til finnes det nå et tredje alternativ (for de som ikke trenger åpen radar) med Lowrance HDS med innbygd Broadband Sounder sammen med Navico AIS og Broadbandradar.

Raymarine og Garmin er kjent for bra kvalitet på produktene sine, men jeg er enig i at Raymarine er overpriset i Norge men produktene er da også tilgjengelig fra US og UK. Så remanufactured E120 for £1500 for noen uker siden og da sto pundet i 9,10kr.

Litt OT kanskje, du skriver sitat:

Hvis en vil ha en multifunksjonskjerm med topp ytelse på alle områder (plotter, ekkolodd, AIS og radar) har det fram til nå bare vært 2 mulige produsenter å velge fra, Raymarine og Furuno

Valgte i sin tid en Simrad CE plotter og ekkolodd ut fra bra erfaring med merket fra tidligere.

Er Raymarine og Furuno sine lodd like bra som Simrad med kombi 50-200khz Simrad svinger? Airmar sine svingere til samme Simrad var ikke så bra som Simrad sin ifølge det de opplyste meg.

Den gangen Simrad laget sine egne svingere var disse bedre enn noe annet tilgjengelig for fritidsmarkedet. Det er flere år siden Simrad (fritidsbåtdelen) sluttet å lage egne svingere, som alle andre leverer de også Airmarsvingere.

Furuno og Raymarine har ekkolodd med avansert digital filtrering som fungerer helt utmerket i automodus, filteringen undertrykker også overflatestøyen og gir bedre målseperasjon enn konvensjonelle lodd. Lowrance har valgt en annen løsning med mer komplekse utgangssignaler og korrelasjon i mottagerdelen for sin Broadbandsounder (HDS), skal bli spennende å sammenligne denne teknologien med Furuno sin.

Neste generasjon multifunksjonsskjerm fra Simrad kommer til å bygge på samme softwareplatform som den nye Lowrance HDS, får håpe de kommer til å bruke Broadbandsounderteknologien i Simrad også. Dagens NX serie fra Simrad er bygger på hardware og software fra Northstar M serien, som tidligere ble solgt under Navman merket.

Jeg har nokk mer multifingsjon på min skjerm en det både Raimarin og Furuno kan levere så det at det er de eneste mulighetene blir nå bare tull. På min kartskjerm har jeg i tilegg til det aller beste av kart koblet in Radat med radar overlay og full ARPA, GPS, AIS, Ekkolodd, Vind instrument, Log, Kompass, Autopilot, Internet for og hente Grib filer med værdata og Navtex.

Dagens NX serie fra Simrad er bygger på hardware og software fra Northstar M serien, som tidligere ble solgt under Navman merket.

Ja, jeg kjøpte Northstar's M121 ny fra USA for ett års tid siden. Sammen med CMAP MegaWide brikke kom den på 13.000 NOK.

Utrolig godt fornøyd med den. Den kan brukes sammen med den nye broadband radaren også. :yesnod:

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du har ikke ekkolodd av samme kvalitet som det som Furuno og Raymarine leverer.

Bruker ikke Raymarine Airmar sine transducere da ? Det gjør jo de fleste fabrikkantene.

Så spørs det hva man skal bruke ekkolodder til også. De fleste vil vel bare se dybden og gir blaffen i fisken.

Da er det ikke så nøye med "Fein-schmekkeriet".

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Alle bruker Airmarsvingere i dag, men det er stor forskjell på selve ekkoloddteknologien. Furuno og Raymarine har lignende digitalteknologi som de siste årene har vært regnet som det beste som finnes for oss sportsfiskere, nå har Lowrance kommet med en konkurerende teknologi som sannsynligvis er minst like bra.

For de som ikke driver med avansert fiske vil stort sett hviket som helst lodd gjøre jobben, men for "hardcore" fiskere er kvaliteten på ekkoloddet svært viktig. Et litt bedre ekkolodd kan være det som gjør utslaget om du finner plassen der den store står eller ikke :fishing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...