Jump to content

Halvlederradar fra Navico

abbor

Recommended Posts

Nå er retnokk ekkolodmodulen jeg bruker en Raimarin men du har rett den er ikke serlig god skulle heller hat en Eilac, Simrad eller koden de er mye bedre.

Koden har akkurat kommet med ny ekkoloddteknologi som er en identisk kopi av Furuno/Raymarine det er vel beviset på at de har ligget bak. Simrad har i dag ikke noe lodd som er sprekt for sportsfiske, Kongsberggruppen har selvsagt mye snacks for de proffe, men det er et annet marked og nå også et annet firma. Hvis du mener Elac og ikke Eilac er vel dette også utstyr beregnet for helt andre oppgaver enn sportsfiske.

Men å diskutere ekkoldd for sportsfiske med en som har ei anabol Bayersk pølsebod på kjøl er vel bortkastet energi :headbang:

Ja og for og fiske abbor er sikert Raimarin bra nokk.

Fra tid til annen driver jeg med lit bunnkartlegging og da bruker jeg et gammelt 5kw Kodenlod med orginal 28Khz svinger og en Roksand bunndiskriminator tilkoblet min multiskjern og det fungerer helt utmerket.

Hadde jeg sett en fornuftig mulighet for å spa inn bredbåndsradaren så hadde jeg gitt gass umiddelbart (enten i Lowrance/Simrad eller Northstar-versjon). Meeen 2 skjermer blir litt drøyt og jeg hadde såpass mye styr med å spa inn E-120en at det får holde. Har egentlig ikke prøvd så utrolig mange merker, men synes Raymarines grensesnitt er såpass intuitivt at manualen blir lite brukt. Var ikke like fornøyd med Garmin da jeg prøvde det, og eldre Simrad synes jeg er tett opp til håpløst. De nye Simrad som f.eks. NX45 er vel egentlig Northstar? Virket veldig OK ila. noen timers flyktig bruk. Anyway, jeg ga 16000 for E120-en remanufactured og inkludert moms. Kjøpe i Norge er uaktuelt med prisene "kartellet" kjører her..

• 3 uker senere...
Ja, jeg kjøpte Northstar's M121 ny fra USA for ett års tid siden. Sammen med CMAP MegaWide brikke kom den på 13.000 NOK.

Utrolig godt fornøyd med den. Den kan brukes sammen med den nye broadband radaren også. :yesnod:

Geir :seeya:

Har også Northstar's M121 :smiley:

Har bestilt bredbandradaren fra Northstar, det første partiet er på vei til Norge. Veil utsalgspris 26 125. Fikk den noen lapper billigere. Gleder meg til å montere og bruke den :cool:

Jeg plukka nettopp ut en slik VDO sumlog her i vår og støpte igjen hullene. Mao. den er komplett og skal ikke brukes hos meg mer.

Må også nevne at propellen hang og slang, men den kan settes i hylsen og ser tilsynelatende OK ut...

Bytte mot noe spennende ? ;-) Penger er bortimot irrelevant på denne gamle saken.

Spennende Targa 23.1. Da må du gi oss andre en utfyllende rapport når du har fått prøvd vidunderet.

Det skal eg :smiley:

• 1 måned senere...
Spennende Targa 23.1. Da må du gi oss andre en utfyllende rapport når du har fått prøvd vidunderet.

Fikk koblet opp det nye vidunderet fra Northstar i går :smiley:

Reklamen bløffer ikke, vannvittig detaljert bilde med farger rundt båten på kort avstand :smiley:

Fikk nr 2 som er levert til Norge. Det er bare å bestille seg en ny bredband radar fra Navico :smiley:

Så nå gjenstår det å lære seg å bruke den i 30 knops fart :cool:

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)

Har sett test i et eller annet båtblad, på kort hold er den i følge testen og alt annet jeg har lest minst så bra som Lowrance heveder. Lengre hold er nok en annen historie...

BTW, sjefen til disse skrytende amaerikanere sitter på Lysaker :flag:

Har sett test i et eller annet båtblad, på kort hold er den i følge testen og alt annet jeg har lest minst så bra som Lowrance heveder. Lengre hold er nok en annen historie...

BTW, sjefen til disse skrytende amaerikanere sitter på Lysaker :flag:

Det er på kort hold i trange farvann eg trenger radar, kartplotteren tar seg av lengre hold.

Kan dele skjermen mellom radar og kart.

Om den er dårlig i regn og snødrev vil tiden vise

Her på baatplassen vil det alltid være noen gledesdrepere.

Er det noen søramerikanere som har fortalt dere at den ikke fungerer i snedrev :smiley:

Har aldri vært utprøvd her i Norge før så vidt eg veit.

Denne radaren er mye bedre og detaljert på korte avstander og i trange farvann enn vanlige radarer.

Her på baatplassen vil det alltid være noen gledesdrepere.

Jeg håper ikke du sikter til meg nå, jeg er veldig nysgjerrig på om denne radaren virkelig klarer å presentere omgivelsene bedre enn det vi er vandt til. Så langt har jeg forstått at problemene med ekko tett opp til båten er borte og det er bra. Det hadde vert kjekt om du kunne tatt noen bilder av skjermen din under forskjellige forhold, gjerne med bilde ut vinduet samtidig.

Jeg håper ikke du sikter til meg nå, jeg er veldig nysgjerrig på om denne radaren virkelig klarer å presentere omgivelsene bedre enn det vi er vandt til. Så langt har jeg forstått at problemene med ekko tett opp til båten er borte og det er bra. Det hadde vert kjekt om du kunne tatt noen bilder av skjermen din under forskjellige forhold, gjerne med bilde ut vinduet samtidig.

Sikter ikke til deg :smiley:

Har kun forsøkt radaren i sol og pent vær foreløbig.

Det som imponerer meg er at radarbildet er mye mer detaljert enn vanlige radarbilder. Gikk inn i mellom noen holmer og skvalpeskjær, kunne tydelig skille skjærene fra holmen. Ingen støy rundt båten! Gikk i mellom to staker i 30 knops fart. Stakene var helt tydelige og radarbildet fulgte båten uten problemer.

jeg er på utkikk etter radar og hadde i utgangspunktet tenkt meg en Raymarine 4KW. Men er det slik at denne serien snart er utdatert teknologisk, og at jeg bør utsette anskaffelsen til neste sesong for å se hva som finnes da?. For meg er det uaktuelt å gå over til noe som ikke er kompatibelt med resten av Raymarine instrumenteringen ombord..

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

I følge planen skulle Raymarine komme med HD dome i løpet av høsten/vinteren nå i år, men med de store økonomiske problemene Raymarine har nå om dagen kan det jo hende at videre introduksjon av nye produkter blir noe forsinket. Har hørt at UHD domene til Furuno skal være et stort steg opp i fra konvensjonell radar, så en kan jo håpe Raymarines HD domer også blir en betydling forbedring i forhold til dagens modeller.

Jeg hadde virkelig satt meg på gjerdet og ventet litt. Slår "halvleder radaren" til og holder hva den lover, så blir det brått slutt på magnetron radarer for lystbåter. Tenk deg hvor billige de gammeldagse radarene da blir!

Broadband radaren er ingen direkte erstantning for dagens magnetron baserte radarer. Den gir mye bedre oppløsning på korte hold og er tilnærmet ubrukelig på langt hold etter det jeg har lest. Den vil være en ideell radar for den som opererer i trange farvann og en kompletterenede radar i tilegg til en åpen radar for større båter.

Hadde ikke ventet på halvlederradar hvis jeg skulle ha komplettert et Raymarinesystem. Hvis ikke Navico kjøper Raymarine vil det ta lang tid før halvlederradar er tilgjengelig. Både Raymarine og Furuno har akkurat kommersialisert ny radarteknologi SHD og UHD som de trenger å tjene inn igjen før de kan satse på noe nytt. Det amerikanske fritidsbåtmarkedet har omtrent krasjet etter finanskrisa så det er lite penger til nyutvikling nå.

En båt som ikke har radar i dag, vil være meget godt hjulpet med en " bare short-range radar". Det hadde den ikke vært dersom "problemene/ryktene" hadde vært omvendt ("bare long-range radar").

Derfor tror jeg at størrelsen, strømforbruket og manglende strålingsfare vil føre til at mange kjøper seg "halvleder radar"

.Derfor tror jeg fortsatt på et prisfall på konvensjonell radar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...