Jump to content

Halvlederradar fra Navico

abbor

Recommended Posts

Kan du splitte skjermen, slik at det er enklere for oss å sammenligne kart og radarbildet ?

...slik jeg kan på furunoen:

Det kan eg, men har kun disse bildene der eg ligger i ro i båtplassen min bak moloen i båthavnen.

På dette ser dere posisjonen til båtplassen min :smiley:

dsc01476.jpg

Her er skjermen delt, men kartet viser nord opp pga båten ikke er i bevegelse med kurs opp.

radarbildet viser kurs opp

dsc01477.jpg

Er bortreist et par uker, får se om eg får tatt noen delte bilder ut i august engang når båten er i bevegelse.

Jeg har problemer med å godta at de to bildene ikke er orientert likt.

Har du kompass tilkoblet plotteren?

Nei har ikke det, derfor blir ikke bildene orientert likt før eg begynner å kjøre og kartet følger GPS når kurs opp er valgt på kartet.

Har testet at kart og radar da er likt orientert.

Når plotteren slås på vises kartet først med nord opp. Kan også velge nord opp på radaren. Foretrekker kurs opp med 29-30 knop marsjfart i trange farvann.

Hvis du har autopilot i båten kan du samtidig sende kompass kurs til radaren. Det er en stor fordel med kompass inn på på radar, først da vil den kunne tegne opp ekko historikk (etterslep/trails) og det blir veldig tydelig hva som er i bevegelse på skjermen. Jeg legger ut ett bilde fra Furunoen min som eksempel. Du kan da også velge nord opp på radaren (vanesak).

img_9114.jpg

Hvis du har autopilot i båten kan du samtidig sende kompass kurs til radaren. Det er en stor fordel med kompass inn på på radar, først da vil den kunne tegne opp ekko historikk (etterslep/trails) og det blir veldig tydelig hva som er i bevegelse på skjermen. Jeg legger ut ett bilde fra Furunoen min som eksempel. Du kan da også velge nord opp på radaren (vanesak).

Får vurdere retningskompass :smiley:

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...