Fanafjord Startet 19.November.2008 Link til dette innlegget Startet 19.November.2008 Kjøpt meg seilbåt (Albin Ballad) i høst med ganske nytt storseil. Seilet har revemaljer for å kunne ta to rev. Men han som selgte har aldri brukt de og det er ikke noe tau eller opplegg til å reve. Det er kanskje et dumt spørsmål: Hva er et bra opplegg for revetau? bare tre tau gjennom maljene og ferdig? Hva bør man være obs på? Noen som har en genial løsning? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sun Flyer Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Tre tauet gjennom øyet i seilet og bind fast rundt bommen, ca like langt fra bomenden som det revede seilet vil nå. Andre enden av revetauet går inn i bommen via blokk bakerst på bommen og kommer ut ved masten. Den føres da videre til et sted med vinsj og avlaster. Dette fins enten på masten eller bak under sprayhooden. Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Herman Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 For forrenden av seilet (halsen) er det enten kroker som du huker maljen innpå, eller så fører du tauet på samme måte som Sun Flyer beskriver (bortsett fra at det ikke går igjennom bommen) Revelinen(e) fører du akterover til cockpit via blokker ved mastefoten. Eventuelt kan du ha en vinsj og festeanordning for tauet på mast eller bom. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Fanafjord Svart 19.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Takk for god beskrivelse. Hvis jeg forstår Herman riktig blir det to tau, en fra halsen og en fra akterlik? Eller klarer man seg med en tau per rev? Har man tauene festet i seilene til enhver tid eller bare når man skal reve? Det er kanskje simple spørsmål men man lurer jo på mye rart nå man er helt fersk på seiling... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sun Flyer Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Tauene er der alltid=de må være lange nok til at du får seilet helt opp uten å måtte tre greiene på nytt. Har dessverre ingen bilder her. Kanskje noen andre har? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
GeirT Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Min forrige båt var en Ballad, men den hadde rullebom. Det var bare å slakke ned og rulle inn tilstrekkelig seil. Men det mistet litt form. Ved å slakke ned seilet og beslå det med tamper fra maljene og rundt bom'en vil jeg tro det ville stå bedre. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
LarX Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 http://www.harken.com/rigtips/reefing.php Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 to tau, en fra halsen og en fra akterlik? Eller klarer man seg med en tau per rev? Det finnes fire mulige løsninger for reveanordning: (Prioritert utfra funksjonalitet) Det beste er å ha det som kalles singel-line reef. Da må du ha en spesiell bom. Liner fra de to maljene kobles sammen inni bommen via noen trinser og leamikk, og det kommer bare ett tau ut av bommen. Det beste, men for deg dyreste alternativet fordi du må kjøpe ny bom. Det vanligste bortsett fra på nyere båter er å ha et tau fra akterliket, og en krok i halshjørnet. Hvis du ikke har noen revekrok i dag kan du skifte ut koblingen mellom bom og mast med en som har kroker. Du kan ha to tau, ett fra akterliket, og ett fra halsen, dette vil fungere, men det blir mye tau å holde rede på. Du KAN også klare deg med ett tau som går igjennom maljene både i akterlik og halshjørnet, men det anbefales ikke. Årsaken er at friksjon og krefter i seilet gjør at strammingen i de to hjørnene ikke blir optimal. For alle alternativene gjelder at revelinen går fra bommen, opp i seilet og ned igjen før det føres til en vinsj og festes. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Fanafjord Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Dette var fantastisk bra info! Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.