Jump to content

Foreløpige oppsigelser permiteringer i båtbransjen


SandAnker

Recommended Posts

Fant liste på VG om permiteringer.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=524402

 

De jeg fant ved en rask gjennomgang:

* Windy, Nedenes, Arendal. 110 permitterte.

* Skipsplast, Evje. 37 er sagt opp eller permitterte av 47 ansatte.

* Askeladden, Bergen, Hordaland, 115 ansatte er permittert

* Viknes Båt & Service, Florøvåg, Hordaland. 11 oppsagt.

Link to post

Hørte i kaffebua i havna idag , at det er sendt ut permiteringer til en av 3 båtbutikker i by'n her . Dem selger null å nix om dagen og da er det vel døfødt å ha dørene åpene . Kan jo fort bli opphørsalg rundt om etter vært , synd for dem annsatte men ...

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Dessverre ser vi mest sannsynlig bare toppen av isfjellet. Etter hvert som ukene går vil mer og mer av fjellet komme tilsyne i form av ytterligere store og mange bølger av oppsigelser.

 

Båtbransjen er bare 1 bransje som får lide.....de vil havne i dårlig selskap med bilforhandlere og bilimportører, bygg- og anleggsbransjen......kanskje også møbelbransjen.

 

Rikssynserne spår mer enn en dobling arbeidsledige til neste år......kanskje over 100' ledige allerede i løpet av våren. Særlig lenger enn det kan vel ingen se ennå.

Link to post

Scand og Askeladden er konk, og de fleste båtbyggerfirmaene her på Sørlandet sliter voldsomt og må permittere. Utrolig leit, spesielt for de som har arbeidsplassene sine der. Noen har jobbet i disse firmaene i flere titalls år. Snakket med en som hadde jobbet 20 år hos Windy og som nå kjører taxi. Virksomhetene mister mye bra kompetanse nå, og det skal bli hardt å reise seg igjen for de fleste selskapene.

Link to post

Det finnes underlevrandører som ikke har noen å levere til. Dette virker som en spiral. I tilegg virker økonomi inne i bildet, en del har ikke egenkapital og lever på kassekreditten som er blitt mer kostbart samtidig som bankene skrur igjen.

 

Jeg spår ingen ting om hvor lenge dette vil vare, men for øyeblikket er det ett "vakuum". Dette bidrar ikke til å holde hjulene igang. Det forskjell på modrasjon og stillstans som også er påvirket mye av mediene.

 

Men selv har jeg kjøpt en ny RIB med 9,9/15 hk med el start til en særdeles hyggelig pris. For de som er ute etter båt må det være en gunstig tid å gå inn i markedet. Om det blir billigere er mulig, men det viktigste er å kjøpe båten enn blir mest fornøyd med, og ikke det "råeste kjøpet".

Vi sees!

Link to post

Klippet ut fra Skorgnes sin nettside:

 

Fred. 14.nov - Dagens båt marked!

 

Vi i Skorgenes ser det som viktig ovenfor våre kunder å berolige dere med at det er ingen fare for at vi skal lide samme skjebne som en del båtprodusenter gjør i disse dager. Vi har fått endel bekymringstelefoner i dag p.ga mediaoppslag i dagens aviser.

 

Vi kan forsikre dere om at vår produksjon går som normalt, vi har ikke permittert noen i arbeidstokken, og kommer heller ikke til å gjøre det slik som ordrereservene våre er i dag. Grunnen til at vi ikke havner i samme situasjon, er at vi i 2007 regulerte vår produksjon i henhold til markedet, og vi har ikke overprodusert i forhold til etterspørsel.

Dette gjør at vi står solid forankret i en utfordrene og spennende tid.

 

Vi kommer med vår nye modell Nordic 395 i starten av 2009. Avduking vil bli på en av de første messene i 2009. Dette blir en fantastisk båt med stort akterdekk, 3 doble lugarer, mange nye finesser som også er på flaggskipet 445. Vi planglegger fabrikkbesøk andre helg i januar 2009, ta gjerne kontakt om du ønsker å være med, eller for å få mer informasjon om turen.

 

Vi vil i hovedsak levere følgende båttyper i 2009: Nordic 350, Nordic 395 og Sonic 445.

Link to post

Her er en oversikt fra batmagasinet.no som viser permitteringer, oppsigelser og konkurser i båtbransjen:

 

SE BÅTMAGASINETS SAMLEOVERSIKT:

(Kilder: Fagforbundet for Industri og Energi, Brønnøysundregisteret, domstolene, bedriftene selv)

 

Møre og Romsdal:

Vaagen Båtbyggeri, konkurs, 12 ansatte

 

Sogn og Fjordane:

Saga Boats, 37 er sagt opp/permittert, av totalt 47 ansatte

 

Hordaland:

Askeladden, konkurs, totalt 115 ansatte

LOS Marine, konkurs

Os Båtsenter, konkurs, men har fått ny eier

Viknes Båt & Service, 11 ansatte sagt opp

Askvik Maritime (Bergen Båt), 3 permitterte

 

Rogaland:

Storesund MarineService, 10 permittert av totalt 47 ansatte

Haugaland Båt og Fritid, konkurs

 

Vest-Agder:

Seasit (båtutstyr), permitteringer

 

Aust-Agder:

Scand Boats, konkurs, totalt 60 ansatte

Windy Boat, 130 permittert av totalt 160 ansatte

Skibsplast 22 permitterte/sagt opp av totalt 47 ansatte

Nidelv Boats, 24 permitterte

Ibiza Boats, 8 sagt opp, 20 ansatte i halv stilling fra 1. januar

Joda, 13 permitterte, 4 i halv stilling av totalt 18 ansatte

Marex 15 permitterte av totalt 34 ansatte

Agder Boat, 7 permitterte

Nor-Star Boat AS, 9 permitterte

Colt/Ertec, 27 permitterte, 20 sagt opp av totalt 95 ansatte

Nansen Produkter, 12 permitteringer

Sandøya Båtdekk, permitteringer

 

Vestfold:

Vestfold Båt, konkurs

 

Akershus:

Cipax AS (Pionèr/Steady), varsler om nedbemanninger

 

Østfold:

Son Marina, konkurs

 

Hele artikkelen:

 

Tyngst for båtbransjen i Agder - Nedgangstidene i båtbransjen rammer hardest i Aust-Agder, mens nordlendingene tilsynelatende er de som merker minst til bråbrems i båtmarkedet. Båtmagasinet har laget en oversikt over en bransje i sterk motvind.

Link to post

Med tanke på økonomisk ryggrad er det en grunn til at mange ikke har den øknomiske grunnmuren de burde. Styrende makter (i den grad de vet hva de gjør)i dette landet innførte for noen år siden skatt på utbytte. Det gjorde at mange selskaper ble tømt så langt ned som det var lovlig. Det tar tid å bygge slikt opp igjen og når "ullhuene" på Løvebaken tyner næringslivet mer og mer, samt deler mer og mer av penger som ikke er deres med verden , har vi begynnelsen på det som skjer idag. Dårlig grunnmur/baseøkonomi, enda mer vekt/skatter fra det offentlige og grunnmuren/sjappa ryker.

 

Om en bedrift har eksistert i 1000 år har ingenting å si, ref Askeladden. Askeladden har eksistert en evighet, de tålte det ikke. Situasjonen i Maritim vet jeg ikke noe om, men å si "at en bedrift har vært i mange år" betyr zipp og ingenting.

 

En annen ting er soliditet kontra likviditet. Det hjelper ikke med mye verdier hvis du ikke har penger til regningene..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...