eysteind Startet 27.April.2004 Link til dette innlegget Startet 27.April.2004 I dag er ny båt komt i hus, eller iallfall skrivet kontrakt. En Halco 26 halvfarikata. Båten har aldri vært på vannet og er dermed strøken. Den er ikke er helt tom innvedig, og motor mangler. Trur eg har mage timer forran meg, men dette er det ideelle båten vi har vært på utkikk etter. En lukket selvlensende med fart rundt 20 knop. Reine drømmebåten for meg. Skal legge inn bilder av båten, men har ikke kamerat forran meg. Håper dere kan hjelpe meg med diverse ang. motorvalg og tips. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Gratulerer med nyanskaffelsen. med den energi og ikke minst evne til å gjøre ting pent og ordentlig er jeg sikker på at dette blir en kjempebåt. Lykke til. PS. Rekker du noe annet enn å mekke, da? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
SeaMaster175 Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Gratulerer med ny båt! Du skal nok få mange arbeidstider men, men,det er jo bare koselig det da! Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 men dette er det ideelle båten vi har vært på utkikk etter.Gratulerer så mye med nytt prosjekt, Eysteind. Og så blir du vel en enda flittigere gjest på linken for Kjøp annonser i fremtiden da. Men jeg merket meg betegnelsen "vi" i ovennevnte sitat. Er det allerede en "kapteinsfrue" i bakgrunnen ????? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Har'u handla båt nå igjen? Hvor mange har du hatt de siste 2 åra. Må si jeg beundrer arbeidslysten din. Avventer rapport om dette med"vi". Gratulere med ny båt Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Batdilla Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Imponert over overskuddet du legger for dagen i forbindelse med en sjeldent stor interesse for å bytte ofte... Ingen skal ihvertfall komme og påstå at du er arbeidssky. Forresten funnet ut hva du skal satse på videre ifbm skole? Gratulerer med ny båt! Du får etablere deg en egen tråd for båten din du også hvor det rapporteres med bilder og tekst. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Gratulerer så mye med nytt prosjekt, Eysteind. Og så blir du vel en enda flittigere gjest på linken for Kjøp annonser i fremtiden da. Men jeg merket meg betegnelsen "vi" i ovennevnte sitat. Er det allerede en "kapteinsfrue" i bakgrunnen ????? Takker... Nei, kapteinfruen er nok ikke på plass enda. Det er nok eg om min far som er "vi". Er vel ikke helt realistisk at eg kan kjøpe en så stor båt selv når eg kun er 16? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Imponert over overskuddet du legger for dagen i forbindelse med en sjeldent stor interesse for å bytte ofte... Ingen skal ihvertfall komme og påstå at du er arbeidssky. Forresten funnet ut hva du skal satse på videre ifbm skole? Gratulerer med ny båt! Du får etablere deg en egen tråd for båten din du også hvor det rapporteres med bilder og tekst. Rapport og mange spørsmål kommer nok. Men dette blir nok siste båten på en stund. Har jobbet oss oppover og har nå fått den båten vi er ute etter. Har mange ideer allereie. Dette skal bli en veldig praktisk båt, håper eg. Toalett rommet er laget bak i båten, dermed kan det bli 2 stikkkabiner pluss en dobbel lugar. Dermed blir det 4 faste sengeplasser i båten. Og det er vel ganske bra i en 26-foter? Har også tenkt å eksprimentere litt med glasfiber, og prøve å lage en del plastinnredning, som toalettrom og benker. Når det gjelder skole, har eg søkt elekro grunnfag. Har meir eller mindre slått frå meg maritim utdanning etter råd her på forumet og via andre. Men ideen eg fikk ang. oppussing av båten likte eg. Så kanskje eg blir en elektriker på deltid, og båtoppussing som heltid? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Gratulerer så mye. Du kommer til å få en kjempebra båt. Jeg har vert en del i en Halco 26, og veit at det er en veldig bra båt. Jeg ser frem til bilder, beskrivelser, spørsmål ++++. Lykke til, dette får du til. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
camera Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Gratulerer med nytt prosjekt, husk på å tegne relevant forsikring i byggeperioden Var i går kveld vitne til at en stor katamaran under bygging brant opp i Stavern. Utrolig trist for han som har brukt flere år på å bygge seg en kjempebåt, håper for hans del at forsikringen var i orden. http://www.op.no/nyheter/article1097173.ece Sitér dette innlegget Turen er over når jeg kommer til land ! Link to post
Hulda Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Grattis, da er vi to som vet hva vi skal gjøre i vinter... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Eneste problem nå er at eg ikke har plass til båten! Må nok vente til eg får Sollux`n på sjøen før eg henter båten. Har vel tenkt å leige lastebil, men lurer litt på om det går ann å slepe den med Sollux`n. Båten er helt tett, og veier ikke mer en 1500kg tipper eg. Og den har et forholdsvis lite vindfang. Strekningen er ca. 40NM inn en fjor. Vil dette vere mulig å slepe denne med en Snekke på 24 fot og 34 hk diesel. Vil eg slite mye på båten/motoren? Kor lang tid vil eg bruke på en slik tur i stilt veir? Båten ligger i naust, så den må uansett på vannet for å ta den på lastebil. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Gratulerer ! Du har fått deg en kjempebåt med mange gode egenskaper. Denne båten er det mange av rundt meg, godordene om den sitter løst!! Kunne forresten tenkt meg en selv......... Lykke til med arbeidet ! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Gratulerer ! Du har fått deg en kjempebåt med mange gode egenskaper. Denne båten er det mange av rundt meg, godordene om den sitter løst!! Kunne forresten tenkt meg en selv......... Lykke til med arbeidet ! Håper den er bra. Er iallefall veldig mange av dei rundt her. Var å såg på noen på vei heim, og vil tro dette er den båten det finst fleste av i denne størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Gratulerer med nybåten Eysteind! Du imponerer mange med dine prosjekter! Vi går og ruger på en liten plan om å gå med "Gygra" ned til Stryn i sommer, har familie der som vi skulle ha besøkt. Blir det noe av så kan det tenkes at du får "inspeksjon av kjentfolk-nemnda" på prosjektet ditt! Tror ikke du skulle få problemer med å slepe Halcoen inn fjorden, gitt at du passer på å gå i fint vær og tar det rolig. 4-5 knops fart skulle jeg tippe, det blir jo en god dagstur. Sikkert billigste frakten du kan få også, og en hyggelig tur på kjøpet? Lykke til i alle fall!! mvh Jan S m/y Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Amorosa Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Båten er helt tett, og veier ikke mer en 1500kg tipper eg. Og den har et forholdsvis lite vindfang. Strekningen er ca. 40NM inn en fjor. Vil dette vere mulig å slepe denne med en Snekke på 24 fot og 34 hk diesel. Vil eg slite mye på båten/motoren? Kor lang tid vil eg bruke på en slik tur i stilt veir? Båten ligger i naust, så den må uansett på vannet for å ta den på lastebil. Hei Eysteind. Det lyser entusiasme av innleggene dine. Bare å ta av seg hatten og ønske deg lykke til med prosjektet. Når det gjelder slep burde det ikke by på noen problemer. Når du får dette i "sig" så går du nesten i din normale fart. Sett av helgen til slepet og du har nesten et Kinderegg. Fin tur, og ny båt hjem. Den tredje kan jo være gleden. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Gratulerer, eisteind! Du er jommen ikke snau! Går på et nytt prosjekt før du er ferdig med ditt nåværened...... Må beundre din / deres pågangsmot og iver! Halco 26 var helt ukjent for meg, så jeg måtte jo ut og surfe litt på nettet, og fant denne. Er det en slik en? Denne ser jo aldeles brukbart ut. Litt "Mørebas-stil" ved overbygget, synes jeg. Hardtopp, og alt. Hvor stor motor trenger du til den? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Eppa Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 ... men lurer litt på om det går ann å slepe den med Sollux`n. Båten er helt tett, og veier ikke mer en 1500kg tipper eg. Og den har et forholdsvis lite vindfang. Strekningen er ca. 40NM inn en fjor. Vil dette vere mulig å slepe denne med en Snekke på 24 fot og 34 hk diesel. Vil eg slite mye på båten/motoren? Kor lang tid vil eg bruke på en slik tur i stilt veir? I fjor slepte jeg min 25" snekke på ca. 2500kg med Øien 16. Når jeg først fikk sig på båten gikk det faktisk nesten like fort (sakte) som vanlig. Bruker vanligvis 3 timer og 10 minutt på strekningen. Slepet tok 3 timer og 30 minutt inkl. en kort pause midt i fjorden. Kan ikke se noen problem med slepet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Slep i veg, det er ikke noe problem, hvis du har en fin vejrmelding med deg. Forøvrigt er jeg overbevist om at du kommer til å gjøre en kjempefin jobb ombord i Halco'en. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
eysteind Svart 29.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2004 Gratulerer, eisteind! Du er jommen ikke snau! Går på et nytt prosjekt før du er ferdig med ditt nåværened...... Må beundre din / deres pågangsmot og iver! Halco 26 var helt ukjent for meg, så jeg måtte jo ut og surfe litt på nettet, og fant denne. Er det en slik en? Denne ser jo aldeles brukbart ut. Litt "Mørebas-stil" ved overbygget, synes jeg. Hardtopp, og alt. Hvor stor motor trenger du til den? Båten er lik den på bildet, men min har sorte glasslister. Båten ser veldig lav ut, men er rimlig brei, 2,93 og er lukket. Får en stor salong innvedig. Når det gjelder motor er eg ikke helt sikker. Størrelsen blir nok rundt 200hk, som vil gi en toppfart på rundt 30 knop. Har også sett halco 26 med 120hk ford, men disse blir en del dyrere i drift da toppfarten ligger under 20 knop. Ser at skroget er likt både på halcoer med aksling og drev. Men drev er vel å foretrekke framfor vinkelgir? Er heller ikke sikker på om det blir ny eller brukt motor. Men dette blir nok det siste som blir montert. Drømmen er en Perkins V6 180hk. Vet ikke hva det koster, men virker for å vere en veldig bra motor. Sitér dette innlegget Link to post
kjma Svart 29.April.2004 Link til dette innlegget Svart 29.April.2004 Gratulerer med ny båt. En Halco 26 kan ha vinkelgear og drev med dette skroget. Med en Volvo Penta 41 motor med duoprop drev vil nok toppfarten trolig ligge rett under 30 knop. Med en VP 40 og drev uten duo vil toppfarten vere ca 22 knop. Ang innredning så kan du montere sittegruppen så høyt at du får plass til en 60cm bred stikkøy under denne. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2004 Takker for svar. Kor stor er 40motoren? 41motoren tror eg er 193hk. Hva vil dere ambefale: Drev eller aksling? Ang stikkabin er dette allereie tenkt på. Lurer litt på å ha doen bak i båten, da det er veldig trangt framme, men en nabo frarådde dette pga. lukt. Planen var da å kanskje få en stikkabin på styrbord side også... Kjenner du denne båten? Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 og fant denne. eller denne http://www.boat.no/halco/halco-26-3.JPG Det er litt om båten på denne siden http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=17282 Sitér dette innlegget Link to post
kjma Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Takker for svar. Kor stor er 40motoren? 41motoren tror eg er 193hk. Hva vil dere ambefale: Drev eller aksling? Ang stikkabin er dette allereie tenkt på. Lurer litt på å ha doen bak i båten, da det er veldig trangt framme, men en nabo frarådde dette pga. lukt. Planen var da å kanskje få en stikkabin på styrbord side også... Kjenner du denne båten? Erfaringer? Kjenner ikke så godt 26 foteren, har en 29 Offshore med VP 41 og duoprop som eg er godt fornøyd med. Ang 40 motoren så er vel hkantallet noe forskjellig, de siste fra 86 trur eg hadde 165 hk. Vinkelgear og aksling kommer helt frem mot framveggen i en 29 foter og medfører endel mer støy. kjenner en som har en 180 Ford med vinkelgear og den 29 foteren har dårligere fartsegenskaper enn min båt. Ang toalettet plassert bak så har eg det på babord side helt bak i cabinen og merker ingen luktplager med det. Halcoen har gode sjøegenskaper men skvetter endel sjø ved gange i motsjø så gode vindusviskere bør du ha på en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.