Stella Ulefoss Startet 19.November.2008 Link til dette innlegget Startet 19.November.2008 Nå er snart ein 20 fots båt billigere enn ein pc . Jeg er i markedet for å selge , min båt har ligget på finn siden mars . Nei ! jeg var faktisk den billigste en stund på finn. Er det riktig at forhandlere og oppkjøpere skal dumpe prisene på båt . Er det riktig at vi kan få kjøpt ny båt for samme pris som det var i 2005-06 . Er vi tjent med dette , jeg er sikker på at på sikt så er alle tapere . Bør forhandlere og oppkjøpere som dumper prisene boikottes eller svartelistes . Vi har forsatt båten til salgs , men den er ikke på tilbud. Håper det løsner til våren for vi har ikke penger til å sitte med to båter . Renta er like høy for oss som det er for forhandlere . Mitt pong er : forhandler som dumper prisene kan vi klare oss uten : oppkjøpere som spekulerer i at folk har lite penger kan vi klare oss uten Jeg er heller ikke interesert i å betale for mye , men jeg tror vi er best tjent med ein seriøs bransje . jmh Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Skjønner godt synspunktet ditt, men når man skal ut og handle er det samtidig ganske kjekt... Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Er nok Djevelens alternativ for mange forhandlere også. Det er nok mange som sitter med stort varelager, som for det meste er lånefinansiert. Kassakreditt koster, og det eneste alternativet kan vere : selge med tap eller konkurs. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
motor Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Blir helt urimelig å kritisere forhandlerne for dette. Er jo ikke bedre at de går konkurs. Synes ikke synd på deg. Den konjunktur vi nå er inne i rammer nok langt tyngre i den del av befolkningen som blir uten arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Er seriøsiteten til en forhandler stor fordi han tar store/gode marginer når salgsvolumet er som størst? Om ikke så var han like useriøs da, som han er nå når han dumper prisene når volumet er lite. Når jeg tok bedriftsøkonomi lærte jeg at marginen sank med økt volum, men markedet har nå vært så godt att marginen ikke har sunket med økt volum. Om markedet fungerte ville dumpingprisene som kommer nå vært de prisene vi fikk på "toppen". Ergo så kan man si at det er nå markedet fungerer best for kjøper hvor kjøper får best/lavest mulig pris. Om det er noen som har "skyld" i dette så er det du selv, og alle de andre, som betalte for mye for båtene før det smalt. En analog kan være boligmarkedet hvor de som har kjøpt bolig de siste fire-fem årene, betalte overpris, lånte for mye og ikke klarer å betale, og dermed rammer finansmarkedet, hvor da rentene stiger, som igjen rammer boligprisene for alle negativt. Om boligkjøp bremset/stagnerte for fire-fem år siden så hadde ikke huset mitt sunket opp mot 50% i verdi i dag. Situasjonen kan neppe sies å være selger sin skyld, mer kjøpere med overfylte lommebøker og overmåte optimistiske i forhold til fremtiden. ----------------- Men for all del, jeg skjønner at det er kjipt, men å si at det er forhandler sin skyld, nei det går jeg ikke med på. De har gjort jobben sin og tjent mest mulig penger i det markedet som var, og de gjør det samme fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Bransjen kan jo være seriøs fordi om de selger rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Er nok Djevelens alternativ for mange forhandlere også. Det er nok mange som sitter med stort varelager, som for det meste er lånefinansiert. Ja, denne vinteren kan nok bli veldig "tøff" for en del forhandlere som ikke så faresignalene tidlig nok. Tror dessverre at noen må "kaste inn håndkledet" i løpet av det neste halvåret. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 I forhold til all mediaomtalen for tiden og enkelte fremtidsspådommer, kan man nesten undres over hvem som ikke må "kaste inn håndkledet"? Jeg synes prisene vi har kunnet se på bruktbåter i USA har vært ganske foruroligende for nedadgående det siste året. Det er nesten som en naturlov at etter kraftig konjukturoppgang, så vil det komme en reaksjon. Jeg synes synd på de som må selge båten sin nå, men det er nok bedre å selge med endel tap nå i forhold til et stort tap til våren. Jeg kan ikke forstå annet enn at det vil bli betydelig prisdumping på endel nybåter til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Bør forhandlere og oppkjøpere som dumper prisene boikottes eller svartelistes . Hvis du ønsker prisregulering på fritidsbåter, og kanskje alt mulig annet også(?), så vil det ikke få min stemme! Ble gjennomført i detalj i land som tidligere Øst-Tyskland, men uten så stort hell, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BMP Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Forhandlere selger vel ikke biligere en de må. Når lagret er fult og kassen er tom og juleløningene nermer seg er det nokk mange som tvinges til og sette ned prisene for ikke og bli insolvent. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Har selv en båt jeg gjerne skulle ha solgt, og det er selvfølgelig kjedelig at vi nå ser konturene av at prisene vil gå ned i tiden fremover. Men å henge ut forhandlerne fordi de nå tvinges til å sette ned prisene, det er jeg ikke med på ! Men som et apropo til båtforhandlere (og andre bransjer forøvrig), var det noen som en gang sa; "kunsten med forretningsdrift er å kunne legge av midler i gode tider, for å møte nedgangstidene - for de kommer,- en eller annen gang!" Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 JA, la oss endelig få statlig regulering av båtmarkedet! Liten hvit båt 5 000.- Stor hvit båt 10 000.- Gi meg styrke Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Fanafjord Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Dette blir helt feil av å gjøre dette til et moralsk spørsmål. En forhandler som "dumper pris" er ikke uetisk. Han gjør en vurdering om han er tjent med å selge nå til billig pris eller vente på muligens bedre tider. Alle økonomistudenter lærer i første semester at pris er en funksjon av etterspørsel og tilbud. Dette er en naturlov som gjelder. Nå er det lite etterspørsel og fortsatt høy tilbud så prisen går ned. Sånn er det. Ingen av oss er tvinges å selge og ingen tvinges å kjøpe. Absolutt alle transaksjoner er helt og holdent frivillig. Hvis en har kjøpt båt engang til 300000 så var det en helt frivillig handling og hvis det er nå ingen som vil kjøper båten til 200000 er det også frivillig. Og hvis en forhandler er villig til å selge en liknende båt til 150000 for å begrense sine tap så er det helt greit. Alle oss som har båt har helt frivillig betalt så mye som vi har betalt for den. Vi kan ikke være sur på noen som selger billigere en vi måtte ønsker. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ben Sin Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Veldig ok med forhandlere som dumper prisen for de som skal kjøpe båt. Synd for de som skal selge. Og så? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Slik jeg tolker ditt syn på saken, er det feil å senke prisen når markedet faller. Altså bør heller ikke du sette ned prisen. Lykke til med båtlivet, du får nok mange år med båt foran deg. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 En forhandler som "dumper pris" er ikke uetisk. Han gjør en vurdering om han er tjent med å selge nå til billig pris eller vente på muligens bedre tider. Ja, det store spørsmålet er hvor mange forhandlere som har råd til å vente på bedre tider.... ? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Jan Martin - jeg foreslår at du oppfører deg som du vil at forhandlerne skal oppføre seg. Ikke senk prisen på din båt. Hvis du skal kjøpe ny båt - ikke press prisen på den nye båten ned, men betal "takst" for den. Så venter du bare med å selge "gamle" båten til du får riktig pris for den. PS - slik jeg ser det er det de private som dumper prisene på 340 st cruz op FINN... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Jeg så en 24 fots (tror jeg det var) Ibiza med 14 timers gange, altså en 08 modell på Finn, for en måneds tid siden. Den var tilsalgs for mer enn 300" under nypris. Nå er det et stykke fra meg til Tjøme, men jeg sendte for moro skyld en mail og lurte på hva jeg fikk i innbytte på min. Fikk til svar at de kunne gi ca 170" for den, nypris på den ifjor med det utstyret som er ombord var vel på ca 370". Jeg tenker på den stakkaren som har solgt/byttet inn sin Ibiza så groteskt billig, slik at denne type handler kan gjøres. Jeg vurderte forøvrig aldri "tilbudet" ... Men slike "forhandlere" er nok med på å lage kunstig lave priser, for "alle" vet jo hva båtene står i på nett når de skal kjøpe... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
solbris Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Er båter unnatatt regel om tilbud og etterspørsel ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 ¨skjønte ikke "gode" handelen jeg kjetil. :-) dert er vel ett skambud du fikk . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kosmix Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Båter har vært og er fremdeles overpriset. Det som skjer er ikke dumping, men regulering. Endelig! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Seiljåtten Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Jeg vet ikke med motorbåter, men seilbåter er i hvertfall ikke overpriset. Prisen på nye seilbåter er lavere i dag enn den var for 8 år siden, og det skyldes at produksjon av seilbåter har gått over fra små lokale verft til store fabrikker. Nå konkurrerer disse store fabrikkene hardt, og det kommer oss båtfolk til gode. Jeg tror ikke det er så mye prisreduksjon å gå på der i gården. De fabrikkene som ikke klarer å holde oppe volumet går vel heller ned for telling. Prisen er nok der den kommer til å være. Sitér dette innlegget Link to post
arneper Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Mye rart skal en lese her.... Vi lever i et av verdens rikeste land vi! Ikke i et ' østblokkland '....? Selvølgelig må markedet råde..! Prisen skal vel gjenspeile tillbud og etterspørsel?? Skjønner jo selgeren som har lånt for mye på båten...og plutselig prioriterer anderledes, men slik er det nå engang. Og til den som trodde båt var en smart investering....hallo!! Er kjøper selv og tar det helt iskaldt....venter på rette båten,rette eieren og til en riktig pris! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Tilbud og etterspørsel bestemmer pris, så enkelt er det. Så de som har lånt for mye har en skikkelig utfordring fremover, det er helt sikkert. Og alle vi andre som sitter med gamle båter med nybåt vyer får holde ut en stund til eller selge til sterkt redusert pris. Ikke verre enn det. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 hørte en som mente boligmarkedet ligger 18 måneder etter finansmarkedene vi har med andre ord bare sett starten av nedgangen i boligmarkedet. Nå er det jo endel andre faktorer som påvirker i båt vs. boligmarkedet. Hvordan vil dette bli i båtmarkedet? Vil fallet komme raskere her? Tipper vi at bunnen kommer fortere for så å holde seg lengre i båtmarkedet? Surt er det uansett for dem som kjøpte på topp og må ut... - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.