Jump to content

Er det OK med forhandlere som dumper prisen?

Stella Ulefoss

Recommended Posts

Nå er snart ein 20 fots båt billigere enn ein pc . Jeg er i markedet for å selge , min båt har ligget på finn siden mars . Nei ! jeg var faktisk den billigste en stund på finn. Er det riktig at forhandlere og oppkjøpere skal dumpe prisene på båt . Er det riktig at vi kan få kjøpt ny båt for samme pris som det var i 2005-06 . Er vi tjent med dette , jeg er sikker på at på sikt så er alle tapere . Bør forhandlere og oppkjøpere som dumper prisene boikottes eller svartelistes . Vi har forsatt båten til salgs , men den er ikke på tilbud. Håper det løsner til våren for vi har ikke penger til å sitte med to båter . Renta er like høy for oss som det er for forhandlere . Mitt pong er : forhandler som dumper prisene kan vi klare oss uten

: oppkjøpere som spekulerer i at folk har lite penger kan vi klare oss uten

Jeg er heller ikke interesert i å betale for mye , men jeg tror vi er best tjent med ein seriøs bransje .

jmh

Er nok Djevelens alternativ for mange forhandlere også. Det er nok mange som sitter med stort varelager, som for det meste er lånefinansiert. Kassakreditt koster, og det eneste alternativet kan vere : selge med tap eller konkurs.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Guest Avmønstret#

Er seriøsiteten til en forhandler stor fordi han tar store/gode marginer når salgsvolumet er som størst? Om ikke så var han like useriøs da, som han er nå når han dumper prisene når volumet er lite.

Når jeg tok bedriftsøkonomi lærte jeg at marginen sank med økt volum, men markedet har nå vært så godt att marginen ikke har sunket med økt volum. Om markedet fungerte ville dumpingprisene som kommer nå vært de prisene vi fikk på "toppen". Ergo så kan man si at det er nå markedet fungerer best for kjøper hvor kjøper får best/lavest mulig pris.

Om det er noen som har "skyld" i dette så er det du selv, og alle de andre, som betalte for mye for båtene før det smalt.

En analog kan være boligmarkedet hvor de som har kjøpt bolig de siste fire-fem årene, betalte overpris, lånte for mye og ikke klarer å betale, og dermed rammer finansmarkedet, hvor da rentene stiger, som igjen rammer boligprisene for alle negativt. Om boligkjøp bremset/stagnerte for fire-fem år siden så hadde ikke huset mitt sunket opp mot 50% i verdi i dag.

Situasjonen kan neppe sies å være selger sin skyld, mer kjøpere med overfylte lommebøker og overmåte optimistiske i forhold til fremtiden. :cool:

-----------------

Men for all del, jeg skjønner at det er kjipt, men å si at det er forhandler sin skyld, nei det går jeg ikke med på. De har gjort jobben sin og tjent mest mulig penger i det markedet som var, og de gjør det samme fortsatt.

I forhold til all mediaomtalen for tiden og enkelte fremtidsspådommer, kan man nesten undres over hvem som ikke må "kaste inn håndkledet"? Jeg synes prisene vi har kunnet se på bruktbåter i USA har vært ganske foruroligende for nedadgående det siste året. Det er nesten som en naturlov at etter kraftig konjukturoppgang, så vil det komme en reaksjon. Jeg synes synd på de som må selge båten sin nå, men det er nok bedre å selge med endel tap nå i forhold til et stort tap til våren. Jeg kan ikke forstå annet enn at det vil bli betydelig prisdumping på endel nybåter til våren.

Har selv en båt jeg gjerne skulle ha solgt, og det er selvfølgelig kjedelig at vi nå ser konturene av at prisene vil gå ned i tiden fremover. Men å henge ut forhandlerne fordi de nå tvinges til å sette ned prisene, det er jeg ikke med på !

Men som et apropo til båtforhandlere (og andre bransjer forøvrig), var det noen som en gang sa;

"kunsten med forretningsdrift er å kunne legge av midler i gode tider, for å møte nedgangstidene - for de kommer,- en eller annen gang!"

Dette blir helt feil av å gjøre dette til et moralsk spørsmål. En forhandler som "dumper pris" er ikke uetisk. Han gjør en vurdering om han er tjent med å selge nå til billig pris eller vente på muligens bedre tider.

Alle økonomistudenter lærer i første semester at pris er en funksjon av etterspørsel og tilbud. Dette er en naturlov som gjelder. Nå er det lite etterspørsel og fortsatt høy tilbud så prisen går ned. Sånn er det.

Ingen av oss er tvinges å selge og ingen tvinges å kjøpe. Absolutt alle transaksjoner er helt og holdent frivillig. Hvis en har kjøpt båt engang til 300000 så var det en helt frivillig handling og hvis det er nå ingen som vil kjøper båten til 200000 er det også frivillig. Og hvis en forhandler er villig til å selge en liknende båt til 150000 for å begrense sine tap så er det helt greit. Alle oss som har båt har helt frivillig betalt så mye som vi har betalt for den. Vi kan ikke være sur på noen som selger billigere en vi måtte ønsker.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jan Martin - jeg foreslår at du oppfører deg som du vil at forhandlerne skal oppføre seg. Ikke senk prisen på din båt. Hvis du skal kjøpe ny båt - ikke press prisen på den nye båten ned, men betal "takst" for den. Så venter du bare med å selge "gamle" båten til du får riktig pris for den.

PS - slik jeg ser det er det de private som dumper prisene på 340 st cruz op FINN...

Jeg så en 24 fots (tror jeg det var) Ibiza med 14 timers gange, altså en 08 modell på Finn, for en måneds tid siden. Den var tilsalgs for mer enn 300" under nypris. Nå er det et stykke fra meg til Tjøme, men jeg sendte for moro skyld en mail og lurte på hva jeg fikk i innbytte på min. Fikk til svar at de kunne gi ca 170" for den, nypris på den ifjor med det utstyret som er ombord var vel på ca 370". Jeg tenker på den stakkaren som har solgt/byttet inn sin Ibiza så groteskt billig, slik at denne type handler kan gjøres. Jeg vurderte forøvrig aldri "tilbudet" :wink: ... Men slike "forhandlere" er nok med på å lage kunstig lave priser, for "alle" vet jo hva båtene står i på nett når de skal kjøpe...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg vet ikke med motorbåter, men seilbåter er i hvertfall ikke overpriset. Prisen på nye seilbåter er lavere i dag enn den var for 8 år siden, og det skyldes at produksjon av seilbåter har gått over fra små lokale verft til store fabrikker. Nå konkurrerer disse store fabrikkene hardt, og det kommer oss båtfolk til gode. Jeg tror ikke det er så mye prisreduksjon å gå på der i gården. De fabrikkene som ikke klarer å holde oppe volumet går vel heller ned for telling. Prisen er nok der den kommer til å være.

Mye rart skal en lese her.... Vi lever i et av verdens rikeste land vi! Ikke i et ' østblokkland '....? Selvølgelig må markedet råde..! Prisen skal vel gjenspeile tillbud og etterspørsel?? Skjønner jo selgeren som har lånt for mye på båten...og plutselig prioriterer anderledes, men slik er det nå engang. Og til den som trodde båt var en smart investering....hallo!!

Er kjøper selv og tar det helt iskaldt....venter på rette båten,rette eieren og til en riktig pris!

hørte en som mente boligmarkedet ligger 18 måneder etter finansmarkedene vi har med andre ord bare sett starten av nedgangen i boligmarkedet.

Nå er det jo endel andre faktorer som påvirker i båt vs. boligmarkedet. Hvordan vil dette bli i båtmarkedet? Vil fallet komme raskere her?

Tipper vi at bunnen kommer fortere for så å holde seg lengre i båtmarkedet? Surt er det uansett for dem som kjøpte på topp og må ut...

- anders m.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...