Jump to content

Er det OK med forhandlere som dumper prisen?

Stella Ulefoss

Recommended Posts

Vi kan her som ellers forutsette at forhandlere som andre ikke gir bort penger - og særlig ikke i den situasjonen mange er i nå. Når de "dumper prisene" er det fordi det ikke er mulig å omsette båten for høyere pris. Det er mao ikke forhandleren som er "skurken", men kjøperne som ikke vil betale mer.

Det blir derfor fulstendig feil å gi forhandlerne skylden for å ødelegge markedet - markedet ble først "ødelagt" og tvang forhandlerne til å sette ned prisen for å få byttet lagervaren mot sårt tiltrengt klingende mynt.

Jeg tok en kikk på Finn i går og så bla en Nidelv 780 som var satt ned nesten 300.000 fra Dockside Marine. På tross av det tror jeg det er ganske få som kjøper en slik båt i dag - ikke bare pga børsen - men fordi det generelt er usikre tider.

Tror nok det er en del forhandler som vil få behov for egenkapital påfyll når revisor foretar en realitetsvurdering av verdiene på varelageret. Det er nok en del som har stort press på likviditeten også.

:lol::lol:

Men det er noe i det, etter børskrakket i 1987 tok det godt over et år før en så konsekvenser av dette på boligmarkedet og mye lengre til bunnen var nådd.

Det er riktig, som utbygger på slutten av 80 tallet husker jeg også dette godt...

Det som er litt fjollete er å si at det tar 18 måneder før det "smeller". Hvor i all verden får man slike tall fra? Vi har vel ikke så langt i vår moderne økonomi hatt 2 lavkonjukturer eller "finanskriser" som ser like ut. Hadde vi hatt noe fasitsvar på hvor alvorlig og hvilket konsekvenser krisene får i forkant, så hadde det vært enkelt å gjøre mottiltak. Men at boligmarkedet faller sammen med resten av økonomien trenger man ikke å være rakettforsker for å forstå. Det bør også ringe i noen klokker når sentralbanken skriker om overoppheting og justerer renten hver måned. Alle "ekspertene" tok feil denne gang, men mange av oss som var med på 80 tallet skjønte hvor det bar, og hvor fort det gikk... :wink:

Senior-du er min helt!

Jeg tror at alle ønsker et ”røverkjøp”, og at dette er en iboende egenskap i alle mennesker uansett om man driver butikk eller en privathusholdning. Når mulighetene for et ”røverkjøp” stiger så stopper en del av handelen opp og prisene synker.

Når vi i kjølvannet av en kjøpefest får slike tilstander som vi har i dag, vil det nødvendigvis ta litt tid å snu den nedadgående trenden med redusert omsetning. Noen vil fremdeles ha kjøpekraft men er avventende mens andre må skaffe penger gjennom salg av eiendeler for å oppfølge forpliktelser på boliglån etc.

Det kjedelige med en slik situasjon tror jeg er at de som går inn i en slik tid med god økonomi kommer ut av den med en forsterket økonomi, mens de som går inn i en slik tid med dårlig økonomi kommer ut av den med en svekket økonomi.

Hvis vi ser på hvordan ting skapes i forkant av en nedgangstid, så er det enkelte som har klart å stå for en verdiskapning uten å ta det hele økonomiske ansvaret. Byggebransjen er vel et tegn på akkurat dette, for de har klart å selge de økonomiske forpliktelsene før byggestart. Det vil si at risikoen i noen tilfeller er spredd på kjøperne av boligene lenge før bygget er ferdig.

De som har produksjon for lager, distribusjon og videresalg kan bli hardt rammet, for de sitter som regel med hele ansvaret fordelt på to forretningsledd. Det ville jo være interessant om noen klarte å få det til slik at hvis en privatperson kjøper en radar til båten, så må kjøperen allikevel betale ekstra for en eventuell renteøkning i de to kommende år. I dag er det produsenten, en eventuell importør og butikken som betaler denne renteøkningen på varelageret han ikke får solgt.

Eieren av radaren betaler også en form for rente på produktet, men da gjennom økt rente på sitt boliglån med mindre man ikke har et slikt lån.

Det er jo helt naturlig at disse to eller tre forretningsleddene forsøker å kvitte seg med disse økonomiske forpliktelsene og selger billig, for nå skal bankene plutselig ha pengene tilbake, og da gjerne gjennom økt rente på noe som har økonomisk sikkerhet.

Det var vel Gro som i sin tid uttalte at alt henger sammen.

En ting har den verdi, noen er villig til og gi for det, det gjelder båter, hus og allt mulig. Jeg kan godt planlegge med at huset er verd fire millioner, eller båten 100k optimistisk, ivertfall for båten :eek: men verdien vet jeg kun i det øyeblikket en handel finner sted. Det finnes tonnevis av økonomiske teorier, men markedet er ikke fritt for ingen har den fulle oversikten, meget mulig det er en billig båt, for meg i Taiwan, men hvordan pokker skal jeg kunne finne det ut, så egentlig har ingen oversikten og alle handler på det de tror er bra, eller prøver og få bedre pris en naboen, eventuelt betale mindre pris.

Ellers deles det jo ut det som feilaktig kalles nobelprisen i økonomi hvert år (svenske riksbanken som deler den ut, ingeting med nobels testamente og gjøre) men fremdels er det ingen som skjønner hele sammenhengen, selv om vi nok er bedre nå en på 30 tallet, til og se sammenhengene.

Uansett, en hver gjør det som er best, eller må gjøres for seg selv, det være seg forhandlere privatpersoner eller hva det nå er. og den ganle sannheten at et hvert sammfunn er 4 måltider unna anarki, beviste vel orkanen som rammet new Orleans ganske godt. Med andre ord, enhver er sin egen lykkes smed. Og når allt kommer til allt handler 99% av oss etter det prinsippet Så og skylde på forhandlere, eller andre som selger samme båt på finn blir i virkelighetens verden feil.

Forøvrig har jeg aldri skjønt båtpriser, en 20 år gammel båt, har en 20 år gammel motor, og motoren ugjør mye av prisen for en større motorbåt, så hva i all verden tenker folk med når de bruker store summer på 20 år gamle motorer og til og med regner med at prisen er den samme 10 år senere, når motoren er 30 år? Merkelig analogi, men jeg kjøpte bil for 20 år siden for 100K, om den hadde stått i garasje i 20 år, motoren gått noen timer i pret, hadde jeg aldri gitt 100k for den i dag.

Tror det bare er og innse, at båt er utgift, egentlig horribelt store utgifter, men vi synes det er verd det. For rentekostnadene til et båtlån på over en million, kunne man fått mange fine turer til seyschellene eller hvor man måtte ønske og dra, så de fleste har ikke båt ut fra øknomisk tankegang, men av helt andre grunner :drink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...