benq Startet 20.November.2008 Link til dette innlegget Startet 20.November.2008 Hvilken type olje skal brukes på VP sitt 110S drev, og hvor mye går det på. Suger man opp oljen gjennom peilehullet? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Samme type som du har på motoren. Husker ikke volumet. Du kan tappe den via skrue i bunn av drev hvis båten står på land eller som du sier gjennom påfylling. Vet ikke om du får sugd ut alt på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Det skal gå ca 3l motorolje. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Er det "seilbåtdrev" du mener? Har ett slikt selv, og mener jeg fylte på 1,5 - 2 L. Fikk også beskjd om at det skulle være 30 olje på drevet. Tappet av gjennom skrue da båten sto på land. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Ja det er 110 S seilbåtdrev, og båten ligger på sjøen så jeg må vel prøve å suge opp gjennom påfyllingshullet. Det kan vel bli ett skuespill å få fylt på ny olje igjen, bør vel varme den slik at den flyter lett. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Du kan bare glemme å få sugd ut alt av olje gjennom peilehullet, det peiler helt oppe på toppen. Nedover i drevet er det altfor mye "leamikk" som blokkerer for selv den tynneste slange. Å tappe av et seildrev uten å få med seg bunnslammet er meningsløst, fordi det er nettopp i bunnen kondensvannet ligger. :nono: At det tar minst en halvtime å helle på selv tyntflytende ny olje i drevet sier vel noe om hvor trang passasjen nedover er ? Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Ja det var jo rene ord for penga "Barsk II" må ærlig talt si at jeg hadde håpet på min teori, men,men det får vente til den heises på land til våren da. Er det noen måte å kontrollere smøreevnen på oljen som står i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Eg ville nok ha venta til våren med å skifte olje på gearet. Smøreevna i oljen på et gear vil ikkje bli nevneverdig svekka på grunn av at her blir ikkje olja forurensa av sot, slik som i motoren. Og det aller beste ved oljeskift er at man er sikker på å få ut så mykje olje som det er mulighet for. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Vedlegger brosjyre med en skisse av 120 drevet. Meg bekjent er de nesten helt like, 120 drevet har i motsetning til 110 drevet kjøleribber på overflaten i selve girhuset / øvre del. (bedre kjøling) http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/E7E702DA...20S_1981_en.pdf se side 4 Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.