Jump to content

Båten blir tyngre, Suger glassfiberbåter vann?

Staircase

Recommended Posts

Hei. Har diskutert dette med noen, og håper det kan være av interesse, og at det kommer mange intressante svar.

Flere eldre båtbyggere påstår at vann ikke kan trenge gjennom gelcoaten. De ser at vanet preller av når man vasker båten, og tror det er tett, mens de som tar opp båtene, og som veier de ved sjøsetting og opptaging, hevder at flere av båtene har blitt flere 100 kg tyngre iløpet av sesongen, eller et til to år på vannet. Båtene har da blitt sjøsatt og tatt opp med samme utstyr ombord (hverken mer eller mindre) De som selger polyester påstår også at glassfiberbåter suger vann pga små porer, og at man bør slipe ned, og prime (epoxybehandle) undervannskroget for å eliminere/minimere vanninntrengning.

Hva sier panelet til dette? Har dere noen gode forklaringer, henvisninger som dokumenterer dette, og at det ikke bare gjelder gamle båter, men også nye.

Mvh.

Staircase

For hva jeg vet suger plast vann, og ikke sjeldent kan en 20 fots plastbåt veie over 200 kg mer etter en sommersesong på sjøen.

Dette har med tetteheten i materialet å gjøre, og ikke minst overflaten. Ved det miste lille sår i plasten (fortrinnsvis under vannlinjen) forsterkes dette. At skuta gjør dårligere fart mot slutten av sesongen har ikke bare med groe å gjøre, men også tyngden.

Jeg kjenner til et tilfelle av en båthenger med båt som havarerte på vei hjem fra båthavnen etter endt sesong, og forsikringsselskapet krevde at båten skulle veies. Vedkommende ble veldig overrasket !

Interessant, håper det kommer noen eksperter på banen her!

For hva jeg vet suger plast vann, og ikke sjeldent kan en 20 fots plastbåt veie over 200 kg mer etter en sommersesong på sjøen.

Det høres rimelig usannsynlig ut! Om ditt skrog har en overflate på 12-15kvm, og en snitt tykkelse på max 10mm, har dette et totalvolum på 120-150 liter. Undervannskroget står vel for en tredjedel av dette, og høyst sannsynlig er skrogtykkelsen mindre enn 10mm i snitt. Så samme hvor porøst skroget er så er det fysisk umulig at dette skal kunne trekke til seg 200 liter vann! 10-20 liter kanskje, hvis plasten er unormalt porøs, men 200 liter lar seg rett og slett ikke gjøre!

Alle båter øker i vekt i løpet av sesongen, men det aller meste av vektøkningen består av det vi presterer å bære ombord selv. Da jeg solgte min forrige båt, en 24 fots snekke, presterte jeg å fylle opp en stor stasjonsvogn ikke mindre enn fire ganger med alt som ikke skulle følge med ved salget! Utrolig hva man får plass til... :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du har godt mulig rett Index, jeg har bare blitt forklart dette (bla. av vedkommende med hengeren som havarerte). Hvis du sier max 10 mm så er det vel sikker mye mer i kjølkontruksjonen /akterspeil og de delene av båten som er forsterket?

Og at det samler seg mye rask i løpet av en sesong, dét er jo en annen ting :smiley:

Interessant, håper det kommer noen eksperter på banen her!

Her inne er alle eksperter :wink:

Men sett at det var rett......at en 20 fots båt sugde opp 200 liter med vann. Hvordan ville det da gå for dem som litt sent på sesongen løftet båten sin på land, for å tørke den og få god samvittighet i løpet av vinteren. Sett at han var såpass sent ute at han uheldigvis fikk 2-3 kalde, og disse 200 literene frøs til stål is. Ville ikke dette da blitt en forsikringssak ?. Jeg har aldri hørt om et forsikringsselskap som har utbetalt penger til uheldige eiere av frostsprengte båter. Oppe i nord norge går det sjarker i glassfiber som har ligget på vannet hele sin eksistens, og om de må skifte aksling eller propell midt på vinteren, ja så må de på land selv i 10 minus. Har aldri hørt om at det da skjer skade på båt......

Jeg anbefaler folk som mener de har 200 kilo vann i båten om høsten å veie alt de tar med seg hjem, og samtidig veie det vannet de tømmer fra vanntankene etter at båten er løftet på land. Selv har jeg kommet til at det tilsammen veier.......flere hundre kilo.

Hvis du sier max 10 mm så er det vel sikker mye mer i kjølkontruksjonen /akterspeil og de delene av båten som er forsterket?

Jovisst, kjølkonstruksjonen på kraftig bygde båter kan være både 15 og 20mm tykk. Men på den annen side erskrogsidene ofte ikke mer enn 5-6mm, så 10mm i snitt høres uansett ikke helt feil ut. I tillegg kommer jo som du sier akterseil, forstekrninger m.m. Men jeg kan uansett ikke helt se at regnestykket går opp, om vekten på en 20 foter skal øke med over 200 kg så må du nesten fylle opp noen flytetanker med vann for å få plass til det hele. Da blir båten tung, men det må en fysisk lekkasje til for at dette skal skje. Ikke uvanlig i gamle skumfylte skrog, en liten lekkasje kan over tid føre til at båten legge på seg flere hundre kilo. Men dette skyldes ikke plastens porøsitet....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
:sailing: Det er riktig "Staircase" Gelcoat er ikke tett og "suger " vann. Dette er noe alle som jobber med plastbåter(upresist, men) er klar over. Har selv vært med på å veie en båt i Sverige, RJ 85 som er omtrent som en IF av størrelse. Båten sto på land og tørket over vinteren, ved sjøsetting om våren veide den nesten 125 kg mindre. Dette er selvsagt ikke skadelig for båten, og det er ikke så store utslag på nye båter. Om du Epoxy bekandler båten så tar du vekk endel av problemet. Vannet blir ikke liggende i noen form for lommer, det vil dunste ut i løpet av ganske kort tid når båten står på land igjen. Og dette har heller ingen forbindelse med det som populært kalles for "plastpest".

Hei.

Viste en regner plastlaminatet så vet jeg at teoretisk (læreboken) at en regner ca. 2% vannintrengning i ett skrog under vannlinjen som er bygd av fagfolk.

dvs. veier laminatet som er under vannlinjen 1000 kg, så blir dette da, ca. 20kg.

Men det har ingen betydning, og dette med å ta opp båten for høsten for tørking har ingen hensikt.

Hvor mye veier en 20 fots båt (1000 kg?) og hvor mye av dette utgjør den massen som kan suge vann (600 kg)? Hvor mye av denne massen er under vann og suger til seg vannet (200kg?) ? Og hvor mange % kan kan denne massen suge til seg (10%?) ? Og hvor mye blir dette til slutt? 10kg? 20kg? I allefall neppe 150/200 kg!

Jeg tror dette dreier seg om myter og glemsel, glemsel i den forstand at man drar om bord en hel masse "ting og tang" i løpet av sesongen, og ville ikke bli forbauset om dette utgjør 150/200kg på en 20 fots båt? :rolleyes:

Men, jeg vet ikke! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei.

Viste en regner plastlaminatet så vet jeg at teoretisk (læreboken) at en regner ca. 2% vannintrengning i ett skrog under vannlinjen som er bygd av fagfolk.

dvs. veier laminatet som er under vannlinjen 1000 kg, så blir dette da, ca. 20kg.

Men det har ingen betydning, og dette med å ta opp båten for høsten for tørking har ingen hensikt.

Riktig, den vannsugende plastbåten er en myte på linje med å ta ryggsekk med ombord - da går en på grunn, eller nevne ordet hest - da blir det storm.

Topcoat, eller gelcoat er ikke et vanntett materiale. Og det er nok også en av årsakene til at frostsprengning av enkeltlaminat ikke forekommer. I tillegg vil jeg anta at armeringen, glassfiber eller kevlar, skaper en kapilæreffekt i laminatet. Jeg har ikke veid mine båter ved sjøsetting og opptak, men jeg ser jo forskjell på hvordan vannlinja flytter seg. Og min båt har ikke mer utstyr ombord enn det som er nødvendig. Min gjetning er at en 35 foter kan trekke 200 - 300 liter vann. Selvfølgelig helt avhengig av hvor tørr båten er når den sjøsettes. Treverket trekker også til seg fukt fra omgivelsene. Eks. fra kjølsvinet. De som har avfuktere kan sikkert bekrefte.

På opplagsplassen "våres" er det et firma/kranfører som har stått for jobben i alle år. Han hevder hardnakket at de fleste båtene veier atskillig mere når de blir tatt opp, en ved sjøsetting, med samme utstyr og tank volum høst / vår. De som har uttalt seg om osmose, hevder også at dersom en tar opp båten om vinteren er riskoen minimal, for skroget tørker ut gjennom vinteren.

Jeg restaurerte 43fot Swan for noen år siden (gamle båten til gubben som ikke liker båter med landfester i Strømstad). Jeg tok den inn i hus, fjernet alle puter og madrasser, stengte båten og hadde i avfukter. De ble ca. 100L vann som kom ut fra innretninger om bord men den båten hadde uansett stor del av "treverk" i karbonmateriel med pålimt bladteak. Båten var ekstra fugtig, de værste jeg har sett uten Floridamarkeden.

Epoxyprimer basert på løsemidler kan ikke bli vanntett. Når løsemidlene damper ut av primeren etterlater dem små pusthuller og der har vann tilgang til båten under vannlinjen.

Topcoat, eller gelcoat er ikke et vanntett materiale. Og det er nok også en av årsakene til at frostsprengning av enkeltlaminat ikke forekommer. I tillegg vil jeg anta at armeringen, glassfiber eller kevlar, skaper en kapilæreffekt i laminatet. Jeg har ikke veid mine båter ved sjøsetting og opptak, men jeg ser jo forskjell på hvordan vannlinja flytter seg. Og min båt har ikke mer utstyr ombord enn det som er nødvendig. Min gjetning er at en 35 foter kan trekke 200 - 300 liter vann. Selvfølgelig helt avhengig av hvor tørr båten er når den sjøsettes. Treverket trekker også til seg fukt fra omgivelsene. Eks. fra kjølsvinet. De som har avfuktere kan sikkert bekrefte.

Enig med dine første kommentarer, men selv om glassfiberen kan være kapilær betyr det ikke at det suger til seg litervis med vann. Det samme gjelder trevirket, hviken båter har vassdrukket innredning? Hvordan registrere en vektøkingen? - på kranvekten som nesten alltid er nokså grov i sin angivelse? Dersom er virkelig registrerer en vektøkning er jeg rimelig sikker på at det er andre faktorer som spiller inn og som er nevnt tidligere i tråden. At båten kan ha bra av å stå på land er mulig, men her ligger det heller ingen klar faglig dokumentasjon ut fra det jeg kjenner til. Det er plastbåter som ligger ute i mange 10år, bare opp og stoffer, uten at de ser ut til å ta skade av det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...