Jump to content

Lystbåtkanaler VHF og prisnivå i Norge

jk

Recommended Posts

Vurderer håndholdt VHF som backup til den fastmonterte. Finner følgende priser på en tilfeldig valgt modell

i Norge og England - Silva S12

Watski-katalogen: kr 3195

marinescene.co.uk i England: GBP 100 = kr 1238

Eneste praktiske forskjell vil være at engelsk versjon mangler L1, L2 og L3. Det blir dyre lystbåtkanaler! Hvor aktuelle er disse kanalene nå for tiden? Hvis de internasjonale kanalene nå for tiden har tilstrekkelig kapasitet,

risikerer man at lystbåtkanalene bare blir et teknisk handelshinder, en unnskyldning for importørene til å skru opp

prisene.

Jeg vet ikke hvor lett, evt. dyrt, det er å aktivere lystbåtkanalene på denne radioen. Derimot har jeg skrevet til ICOM og spurt  hvordan det gjøres på noen amerikanske modeller, aktuelle fordi familiemedlemmer har tenkt seg dit i sommer. (CE-godkjenning gjenstår å undersøke, men dette er ikke DSC-apparater). ICOM hadde ikke lyst til å hjelpe til!

Radioamatørene har et nettsted som heter www.mods.dk. Der står det hvordan man aktiverer skandinaviske lystbåtkanaler på en del ICOM-modeller.  For de nyere dreier det seg om å trykke på flere knapper samtidig, noe i stil med Ctl+Alt+Del fra PC-verdenen. Men ingen av de som nå er på markedet var beskrevet.

Siden vi fra før har fastmontert VHF med lystbåtkanaler, og håndholdt primært er tenkt som ekstra sikkerhet,

ligger det an til at vi anskaffer et apparat i utlandet uten lystbåtkanaler.

Vi bruker L1-3 kanalene uhemmet mellom 2 båter når vi er på tur. Dvs at vi legger det formelle oppkallingene litt på hylla på disse kanalene. Føler at disse kanalene blir brukt litt som Walkie Talkie (WT).

Men dersom du har tenkt å bruke den håndholdte radioen som en "back up" så har du jo strenkt talt ikke bruk for disse kanalene, men har du tengt å bruke radioen så er disse L-kanalene greie å ha dersom dere er flere som ferdes sammen.

Jeg personlig vil ha disse L-kanalene.  :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Problemet med VHF kjøpt i USA er at den ikke vil bli godkjent i Norge. Såvidt jeg har skjønt er dette fordi den har noen kanaler som ikke er tillatt i Norge.

Norge har nå implementert EUs R&TTE-direktiv, og det medfører at typegodkjenning er erstattet med CE-merking.

Om det er et krav for CE-godkjennelse at amerikanske kanaler skal være sperret, vet jeg ikke.

Ellers ser jeg ikke bort fra at det kan være forskjellige regler for hva man har lov å innføre/eie og hva man har lov å bruke.

Dersom bærbar VHF bare skal brukes som en backup / sikkerhetsutstyr har ikke L kanalene noen betydning.

For meg er mye av vitsen med den bærbare nettopp at jeg kan bruke L kanalene. Vi har med den bærbare i jolla, og bruker en L kanal til å snakke med moderskipet. Veldig greit å få inn jevnlige rapporter fra matrosen når han er utpå alene osv.

Mannskapets frykt for å røre den store grønne Sailor radioen ombord er også eliminert etter at vi opprettet denne "L chattekanalen" mellom moderskip og jolle, noe som jeg ser på som en stor fordel dersom uhellet skulle være ute.

Kan ellers anbefale garmin 725e.

:flag:

Silva S12 kjøpte jeg hos Pumpkin-marine i England i fjor. Den gikk på sjøen allerede første uken. Ble heldigvis liggende på en liten "utstikker" på ca 1,5 meters dyp en 10 minutters tid før jeg fikk fisket den opp. Den har virket godt også siden. Som backup er den helt ok, da vil

det som andre sier heller ikke være noe argument med lystbåtkanalene som jeg for øvrig

personlig aldri har benyttet. Fikk en bror av meg til å kjøpe overgang for 230v laderen på

heathrow, men du får sikkert tak i en her i landet også. Batterikapasiteten er dog et

problem på en bærbar. Etter søk i forbindelse med "Rocknes" passer jeg på å alltid ha batteriet fullt ladet på min bærbare Silva.

Når det gjelder ungene, så bruker vi Cobra walkie-Talkie med call funksjon og hele

pakken. Da slipper vi problemstillingen med å slippe til unger uten VHF-sertifikat på nettet, og

prosedyrene kan vi droppe (nesten) helt. Billig var de og, kjøpte dem på Westmarine.com og

i tillegg har jeg oppladbare batterier/lader fra Clas Ohlson. En god løsning synes jeg.

mvh

Pelle

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...