jk Startet 28.April.2004 Link til dette innlegget Startet 28.April.2004 Vurderer håndholdt VHF som backup til den fastmonterte. Finner følgende priser på en tilfeldig valgt modell i Norge og England - Silva S12 Watski-katalogen: kr 3195 marinescene.co.uk i England: GBP 100 = kr 1238 Eneste praktiske forskjell vil være at engelsk versjon mangler L1, L2 og L3. Det blir dyre lystbåtkanaler! Hvor aktuelle er disse kanalene nå for tiden? Hvis de internasjonale kanalene nå for tiden har tilstrekkelig kapasitet, risikerer man at lystbåtkanalene bare blir et teknisk handelshinder, en unnskyldning for importørene til å skru opp prisene. Jeg vet ikke hvor lett, evt. dyrt, det er å aktivere lystbåtkanalene på denne radioen. Derimot har jeg skrevet til ICOM og spurt hvordan det gjøres på noen amerikanske modeller, aktuelle fordi familiemedlemmer har tenkt seg dit i sommer. (CE-godkjenning gjenstår å undersøke, men dette er ikke DSC-apparater). ICOM hadde ikke lyst til å hjelpe til! Radioamatørene har et nettsted som heter www.mods.dk. Der står det hvordan man aktiverer skandinaviske lystbåtkanaler på en del ICOM-modeller. For de nyere dreier det seg om å trykke på flere knapper samtidig, noe i stil med Ctl+Alt+Del fra PC-verdenen. Men ingen av de som nå er på markedet var beskrevet. Siden vi fra før har fastmontert VHF med lystbåtkanaler, og håndholdt primært er tenkt som ekstra sikkerhet, ligger det an til at vi anskaffer et apparat i utlandet uten lystbåtkanaler. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Vi bruker L1-3 kanalene uhemmet mellom 2 båter når vi er på tur. Dvs at vi legger det formelle oppkallingene litt på hylla på disse kanalene. Føler at disse kanalene blir brukt litt som Walkie Talkie (WT). Men dersom du har tenkt å bruke den håndholdte radioen som en "back up" så har du jo strenkt talt ikke bruk for disse kanalene, men har du tengt å bruke radioen så er disse L-kanalene greie å ha dersom dere er flere som ferdes sammen. Jeg personlig vil ha disse L-kanalene. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Herman Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Problemet med VHF kjøpt i USA er at den ikke vil bli godkjent i Norge. Såvidt jeg har skjønt er dette fordi den har noen kanaler som ikke er tillatt i Norge. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
jk Svart 28.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Problemet med VHF kjøpt i USA er at den ikke vil bli godkjent i Norge. Såvidt jeg har skjønt er dette fordi den har noen kanaler som ikke er tillatt i Norge. Norge har nå implementert EUs R&TTE-direktiv, og det medfører at typegodkjenning er erstattet med CE-merking. Om det er et krav for CE-godkjennelse at amerikanske kanaler skal være sperret, vet jeg ikke. Ellers ser jeg ikke bort fra at det kan være forskjellige regler for hva man har lov å innføre/eie og hva man har lov å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Dersom bærbar VHF bare skal brukes som en backup / sikkerhetsutstyr har ikke L kanalene noen betydning. For meg er mye av vitsen med den bærbare nettopp at jeg kan bruke L kanalene. Vi har med den bærbare i jolla, og bruker en L kanal til å snakke med moderskipet. Veldig greit å få inn jevnlige rapporter fra matrosen når han er utpå alene osv. Mannskapets frykt for å røre den store grønne Sailor radioen ombord er også eliminert etter at vi opprettet denne "L chattekanalen" mellom moderskip og jolle, noe som jeg ser på som en stor fordel dersom uhellet skulle være ute. Kan ellers anbefale garmin 725e. Sitér dette innlegget Link to post
MB Dreggen Svart 29.April.2004 Link til dette innlegget Svart 29.April.2004 Silva S12 kjøpte jeg hos Pumpkin-marine i England i fjor. Den gikk på sjøen allerede første uken. Ble heldigvis liggende på en liten "utstikker" på ca 1,5 meters dyp en 10 minutters tid før jeg fikk fisket den opp. Den har virket godt også siden. Som backup er den helt ok, da vil det som andre sier heller ikke være noe argument med lystbåtkanalene som jeg for øvrig personlig aldri har benyttet. Fikk en bror av meg til å kjøpe overgang for 230v laderen på heathrow, men du får sikkert tak i en her i landet også. Batterikapasiteten er dog et problem på en bærbar. Etter søk i forbindelse med "Rocknes" passer jeg på å alltid ha batteriet fullt ladet på min bærbare Silva. Når det gjelder ungene, så bruker vi Cobra walkie-Talkie med call funksjon og hele pakken. Da slipper vi problemstillingen med å slippe til unger uten VHF-sertifikat på nettet, og prosedyrene kan vi droppe (nesten) helt. Billig var de og, kjøpte dem på Westmarine.com og i tillegg har jeg oppladbare batterier/lader fra Clas Ohlson. En god løsning synes jeg. mvh Pelle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.