Jump to content

Tåke!, ingen radar, åpen sjø, hva gjør du?

mateco

Recommended Posts

Ingen er uenig med deg i dette - men man kan ikke legge inn nye forutsetninger i scenariet til mateco.

Legger ikke inn andre forutsetninger, men prøver bare å si noe om hvilken kunnskap og trening en bør ha før en i det heletatt legger ut på havet. Hvis det er en "førstereis" som blir overrasket av tåke, så er det som noen sier å droppe jernet og bruke VHF til å be om assistanse.

Har en navigasjonskunnskaper så viser kartet helt klare muligheter for å navigere seg inn til Kristiansund. Ville ha benyttet et øst-sør-østlig kurs og brukt fyret som referansepunkt. Videre en kurs mot fjorden ved Tustna. Halveis dit lagt om kursen for så å gå inn til Kristiansund fra nord.

Kartet, sannsynligvis 1:50000 ser verre ut enn det i virkeligheten er. En har god plass for feil/avdrift, sannsynligvis 0,5 nm. Jeg ser ikke dette som noen cowboy seilas. Har tilfeldigvis kart over området. Skal sjekke dette for å få verifisert mine antakelser da vedlagte kart var nokså uleselig.

Legger ikke inn andre forutsetninger, men prøver bare å si noe om hvilken kunnskap og trening en bør ha før en i det heletatt legger ut på havet. Hvis det er en "førstereis" som blir overrasket av tåke, så er det som noen sier å droppe jernet og bruke VHF til å be om assistanse.

Har en navigasjonskunnskaper så viser kartet helt klare muligheter for å navigere seg inn til Kristiansund. Ville ha benyttet et øst-sør-østlig kurs og brukt fyret som referansepunkt. Videre en kurs mot fjorden ved Tustna. Halveis dit lagt om kursen for så å gå inn til Kristiansund fra nord.

Kartet, sannsynligvis 1:50000 ser verre ut enn det i virkeligheten er. En har god plass for feil/avdrift, sannsynligvis 0,5 nm. Jeg ser ikke dette som noen cowboy seilas. Har tilfeldigvis kart over området. Skal sjekke dette for å få verifisert mine antakelser da vedlagte kart var nokså uleselig.

Hva mener du egentlig med å bruke fyret som referanse punkt? Du kan jo ikke se noe i tåkehavet! Radar har du jo ikke i dette scenariet!

Når det gjelder den ruta du ser ut til å ville velge så vil du med andre ord gå langsmed og inn Grip hølen som også er kjent som hovedleden for tankbåter til/fra Tjeldbergodden samt bulkere som skal inn/ut Sunndalsfjorden?

Man kan jo selvfølgelig lytte på loskanalen for å evt. plukke opp evt Los trafikk i området.

Mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Gjør det enkelt, hiv ut anker og seil rett vest... Kommer vel neppe noen store skip i så grunnt farvann. Kall så opp kystradioen for værvarsel.

He.. he... :lol:

Kanskje litt vanskelig å seile rett vest med et anker hengende ute!!

Eller tråkka jeg i salaten --- Mente du det FF, eller var det en skriveleif??

Som også navnet tilsier, Griptaren, Bare Tare-skog! Har nok ikke giddet å dra opp mitt 20 Kg anker medfølgende 400 kg tare. Har bare måttet kappe da, :nonod: men har kanskje reddet "situasjonen" ved at jeg har lagt stille på relativt grunt vann inntil tåka letna !! :yesnod:

mvh

Mateco

Hva mener du egentlig med å bruke fyret som referanse punkt? Du kan jo ikke se noe i tåkehavet! Radar har du jo ikke i dette scenariet!

Når det gjelder den ruta du ser ut til å ville velge så vil du med andre ord gå langsmed og inn Grip hølen som også er kjent som hovedleden for tankbåter til/fra Tjeldbergodden samt bulkere som skal inn/ut Sunndalsfjorden?

Man kan jo selvfølgelig lytte på loskanalen for å evt. plukke opp evt Los trafikk i området.

Med å bruke fyret som referansepunkt mener jeg å få visuell kontakt med fyret (Bratthårskollen). Fra Griptarane kurs 121 gr mot Bratthårskollen, 6,6 nm, 79 min (v/5 kn) Har studert kartet og det er mulig å gå kloss opp til land. Det gir mulighet for visuell kontakt. Derfra legger man en kurs mot Godtaren lysblink, 92 gr, 4,3 nm, 51 min. Denne kan man med en fritidsbåt passere på begge sider. Visuell kontakt er etter mitt syn ikke påkrevet, men vil gi en bekreftelse på at en har gjort ting riktig. Nyttetrafikken vil uansett ikke gå her. En kan også legge kursen litt mer sør for Godtaren.

Neste kurs blir 180 gr, 5,4 nm, 65 min mot Kvitneset. Her bør en få visuell kontakt, rent farvann. Neste 233 gr, 1 nm, 12 min til Dalsundet. Her ville jeg holdt mot SB i sundet, rent farvann. Burde være mulig med visuell kontakt med land på SB side.

Neste 209 gr, 0,7 nm 8 min mot boye i Nordsundet. Brua vil nå ligge 0,1 nm foran deg og du er omtrent i hjemmehavn, hvis den ikke allerede er passert.

Underveis kan en kommunisere med kystradio og eventuelt be om ei peiling og også eventuelle andre fartøyer i nærheten. Kanskje du skulle forsøke dette i praksis uten tåke? Kunne ha vært interessant.

Du legger inn for få data til at man kan hjelpe deg, men hvis du er 10 Nm fra land, har du som regel en strøm som trekker nordover vest for lindesnes og sør over fra Færder, og østover fra ca Torbjørnskjær og nord over derfra til svenske grensen.

Strøm hastigheten varierer noe lokalt. Men det finnes mange teknikker man kan bruke som desverre er godt i lemme boken.

Jeg antar du har en standard fritids båt kompass, det du kan gjøre neste gang er å sette baugen på innseilings meet ditt når du kommer ut neste gang til den plassen notere denne ned. Da har du hoved retningen, hvis du fisker mye så kjenner du til strømmen i området, og styrer opp imot denne før du, tar hensyn til vind, og legg merke til dønningens retning og forandring, da har du en ganske konstant retnings viser. Men hvis du leser sjøveisregel #5 finner du mye hjelp der.

Men for all del ikke stikke til sjøs i en sånn situasjon.... Man skal ikke mye lenger ut før man mister gode landkjennigsmerker hvis det er et lys somer er under ti meter høgt forsvinner det ved ca 17Nm.

En annen fordel med tåken er at den "forsterker" lyden. Så hvis du slakker av hvil du høre bråttene. hvis du da går med motoren på tomgang er det meget trolig at hører brottene før du ser de. I gammel sjømannskap kunne man kjenne igjen brottene på lyden, dette er en teknik som er glemt. men er svært nyttig. Det er også en ide å legge merke til hvordan bølgene er i forhold til flo og fjære strømninger. Disse strøm kantene i vannet varierer ikke mye i posisjon under like forhold. Dette kan også gi deg en sannsynlig plass. Dette er noe som kommer hvis man er mye på vannet.

Det er få "store" som bruker de pålagte tåke signaler av større fartøy da de over 500BT eller passasjer fartøyer har to radarer.

Men det er kanskej et tanke kors å montere en radar reflektor (ca 600 kr) og at de store fartøyene er har det godt og varmt på broa med dørene lukket....

Og til deg som hadde et innlegg her om RADAR og at du kun brukte den i dårlige sikt situasjoner, burde også ta seg en titt i sjøveis regelene på generelt grunnlag. Da jeg ikke kjenner til din erfaring med bruk av radar...

ha en trivelig helg

bubbanor

Som andre har nevnt er grunnsprinsippene for all navigasjon at man til enhver tid vet hvor man er med god nok nøyaktighet. Har du bare kart og kompass skal du kunne navagere på bestikk. Som oftest ser man jo tåka komme slik at man i tide kan ta ut en kurs på sikt.

Men det er utrolig viktig å stole på kompasset (korigert for msivisning). Tåka forvrenger det vanlige bildet man har på omgivelsene, avstander og retning blir vanskelig å bedømme og det er fort gjort å tro at at "det er bare rett borti her NN-homen ligger" og så er man i trøbbel.

Har du ikke pæng til/ lyst på en kartplotter ville jeg ha investert i en liten hådnholdt GPS, og registere ruta du tar ut på fiskeplassen. Da er det enkelt å følge den tilbake.

.....Men for all del ikke stikke til sjøs i en sånn situasjon.... Man skal ikke mye lenger ut før man mister gode landkjennigsmerker hvis det er et lys somer er under ti meter høgt forsvinner det ved ca 17Nm.

En annen fordel med tåken er at den "forsterker" lyden. Så hvis du slakker av hvil du høre bråttene. hvis du da går med motoren på tomgang er det meget trolig at hører brottene før du ser de. I gammel sjømannskap kunne man kjenne igjen brottene på lyden, dette er en teknik som er glemt. men er svært nyttig.

Heisann bubbanor!! Velkommen ombord i dette utmerkede forum!!! :flag:

Et lite spørsmål etter innlegget ditt:

Hva er den første "fordelen" med tåka??

Videre

Som sagt tidligere i denne tråden: Dette er et konstruert scenario, og med andre ord ”JEG ligger ikke der ute i tåkeheimen NÅ og ber om hjelp” !!!!

Tanken bak tråden er å diskutere seg frem til den beste og sikreste måten å løse en slik problemstilling, som den er beskrevet innledningsvis og pyntet litt på i etterkant for å gi et mer realistisk ”bilde” av den kinkige tenkte situasjonen!

Mange har nok opplevd tilsvarende, og mange vil nok komme opp i lignende situasjoner også i fremtiden!!

Selv synes det jeg er meget interessant å lese om hvordan andre, som har opplevd liknende episoder, gjorde for å komme seg ut av dilemmaet, og hva lærte de av sine egne handlinger?

For å ikke villede mine meddebattanter, la det være sagt for avklaring:

Når det gjelder eget fartøy så kan jeg nevne at jeg bl.a. har følgende navigasjonshjelpemidler: 3 stk GPS’er om bord, En tilknyttet en kl.A AIS transponder, en til min fastmonterte PC baserte kart-maskin samt en USB utgave sånn i tilfelle rottefelle!

Om bord har jeg også i tillegg 2 uavhengige Lap-Topp PC’er som begge kan kjøre et kartprogram eller GPS programvare! Har også ekkolodd samt to uavhengige dybdemålere samt en fartsmåler av roterende-impeller-typen.

Til å styre har jeg en AP-22 autopilot tilknyttet et fluxgate kompass.

Til å påkalle oppmerksomhet har jeg et kraftig dobbelt-horn på 2 x 120 db lydstyrke (som jeg helt hadde glemt å nevne tidligere), samt kart, kompass, og nødvendig bestikk, samt VHF og CB radio fra gamle dager. Videre velger jeg også å nevne at jeg er kjent med bruk av kart, kompass og bestikkføring, og ja, jeg er også kjent med området det her er snakk om!

Men la det også være sagt: Ikke noe av dette er relevant i denne tråden! :nonod:

Og få et råd om å kjøpe en GPS når man (i en tenkt situasjon) ligger i tåkeheimen og kaver er litt på sidelinja av meningen med denne tråden! :nonod:

Sett deg inn i situasjonen og spør deg selv: Hva gjør jeg? Hvordan bruker jeg de hjelpemidlene det her er snakk om? Hvilke andre eventualiteter må jeg ta hensyn til? Hvem kan yte meg assistanse om jeg trenger det?

Neste gang kan det være du som opplever et tilsvarende dilemma!! :nono:

God debatt !! :discuss:

:flag:

Mvh

Mateco

Det er interessant at det er så stor fokus på at man bør klare å seile tilbake til land på bestikk. Det er lettere sagt enn gjort, så det er veldig lurt å tenke gjennom denne problemstillingen. Er man flere på tur er det faktisk mulig å improvisere en tåkesimulator og prøve seg. :cool:

En annen sak er hva slags tåke det er snakk om. Landkrabber er vel stort sett bare vant med kombinasjonen tåke og vindstille. Havtåke kan komme sammen med ganske frisk vind. Det kan også ta relativt lang tid før tåken letter.

Husk også at du faktisk har to utfrdringer når du skal seile mot land. Først skal du trygt ut av skipsleia. Det er ikke noe smart å satse på flaks (eller høy fart og mye mer flaks i kortere tid). Deretter skal du det siste stykket inn mot land, uten å gå på grunn eller støte sammen med andre småbåter. :wink:

Med å bruke fyret som referansepunkt mener jeg å få visuell kontakt med fyret (Bratthårskollen). Fra Griptarane kurs 121 gr mot Bratthårskollen, 6,6 nm, 79 min (v/5 kn)

Hvis jeg har skjønt forutsetningene riktig er tåka så tjukk at du nesten ikke ser baugen på båten. Når du nærmer deg fyret vil du etterhvert se at det blinker i tåka rundt deg, men ikke hvor blinket kommer fra. Det ser du kun hvis du treffer rett på. Det er derfor ikke så enkelt som å si at man skal gå på den ene eller andre siden av fyret.

Jeg ville kanskje i første omgang prøvd å komme meg bort til lys-/lydbøya i vest. Lyden vil du til en viss grad kunne bestemme retningen på. Der inne på grunna er du trygg for større båter og har litt tid til å tenke deg om. Kanskje slippe anker og slappe av litt. Det spørs jo på årstid og klokkeslett, men er det sommer og ferie kan du kanskje være der til tåka letter?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du har som vanlig svært gode poenger Sjøtummel.

Det er flere momenter i det innledende scenariet som er aktuelt for meg.

Nå er det likevel slik at for de som ferdes i den avgrensede, men hyppig besøkte Oslofjorden at avstanden fra havneområde til fiskeplass er relativt kort - vil anta mindre enn 1.5 nm.

I ytre Oslofjord er det mange svært populære fiskeområder som mange besøker med ganske små båter - hvor det kanskje ikke er annet enn håndholdt GPS ombord.

Hvordan disse båtene håndterer tåka vet jeg ikke noe om.

Det er interessant at det er så stor fokus på at man bør klare å seile tilbake til land på bestikk. Det er lettere sagt enn gjort, så det er veldig lurt å tenke gjennom denne problemstillingen.

Vel, problemstilling var: 10 Nm til havs, åpen sjø. kun kart ompass og VHF, ikke GPS eller kartplotter. Hva gjør du. Hva annet kan du bruke enn bestikk?

Å seile på bestikk begynner å bli en glemt kunst i dag med alle kartplotterene. Selvfølgelig er det lettere sagt en gjort og det krever trening, men veldig vanskelig er det ikke.

Med å bruke fyret som referansepunkt mener jeg å få visuell kontakt med fyret (Bratthårskollen). Fra Griptarane kurs 121 gr mot Bratthårskollen, 6,6 nm, 79 min (v/5 kn) Har studert kartet og det er mulig å gå kloss opp til land. Det gir mulighet for visuell kontakt. Derfra legger man en kurs mot Godtaren lysblink, 92 gr, 4,3 nm, 51 min. Denne kan man med en fritidsbåt passere på begge sider. Visuell kontakt er etter mitt syn ikke påkrevet, men vil gi en bekreftelse på at en har gjort ting riktig. Nyttetrafikken vil uansett ikke gå her. En kan også legge kursen litt mer sør for Godtaren.

Neste kurs blir 180 gr, 5,4 nm, 65 min mot Kvitneset. Her bør en få visuell kontakt, rent farvann. Neste 233 gr, 1 nm, 12 min til Dalsundet. Her ville jeg holdt mot SB i sundet, rent farvann. Burde være mulig med visuell kontakt med land på SB side.

Neste 209 gr, 0,7 nm 8 min mot boye i Nordsundet. Brua vil nå ligge 0,1 nm foran deg og du er omtrent i hjemmehavn, hvis den ikke allerede er passert.

Underveis kan en kommunisere med kystradio og eventuelt be om ei peiling og også eventuelle andre fartøyer i nærheten. Kanskje du skulle forsøke dette i praksis uten tåke? Kunne ha vært interessant.

Må bare kommentere forslaget ditt!

Du vil med andre ord seile i en rett kurs, 6.6 nm mot et referansepunkt du ikke ser, tvers over leden for større fartøy!!

Hvordan vil du takle avdriften? Dette området er utsatt for strømmer i alle retninger som følge av bunnforhold og tidevann.

I et området drifter du 1-2 kabler vestover i løpet av 20 minutter og i et annet har du strømmen imot deg i kommende 15 minutter for at den deretter trekker deg nordvest avhengig av din posisjon og tidevannets forløp (stigende/synkende/nøytralt) Umulig å beregne i alle posisjoner, selv for kjentfolk! På fiske plassene ligger gjerne båtene med snørene vannrette i stille vær!

Du skal altså komme deg de 6,6 nm for å finne et ”referansepunkt” som du ikke ser! For at du skal se fyret Bratthårskollen, eller også populært kalt Grip Fyr, så må du altså treffe selve landskapet på Gripværet for så å følge nordøst til du ser fyret som du da vil bruke som referanse.

Problemet er bare det at før du kommer så langt så er det betydelig sjanse for at du får nærkontakt med skjærene som ligger nord og nordvest om selve været. Disse vil du kunne treffe 0,5 nm før selve Gripværet, hvilket i tåkeheimen er en altfor stor avstand til å se fyret for dermed å bestemme posisjon og avverge evt. sammenstøt.

Men du kan jo være heldig da!!

Dette gjelder selvsagt om avdriften er i østlig retning. Er avdriften i vestlig så er det store sjanser for at du passerer fyret uten visuall kontakt i det hele tatt, og begynner du da å søke mot vest så ligger skjærene på rekke og rad.

For å nå Godtaren må du på ny dele ditt tenkte farvann med større fartøy som går inn/ut Griphølen.

Du må regne med samme avdrift her! Om du så har vært så utrolig heldig å få kontakt med Godtaren så skal du altså krysse den sterkt trafikkerte kystsleden hvor alle ”vanlige” båter/skip benytter for nord/syd -gående trafikk.

Phuu!!!

Får bare håpe at ”alle de andre” trafikkerende fartøy har radar og kan hindre et evt. sammenstøt!! (Blir jo en slags passiv radar-assistanse det da)

Hadde jeg nå bare nådd Grip fyr og fått nærkontakt med det så har jeg da heller forsøkt å manøvrert inn til selve været, evt sluppet jernet sørom fyret. Da har det vært nok spenning for denne dagen!

Men å forsøke å finne fyret i tåkeheimen har jeg nok ikke ville forsøkt meg på uten radar-assistanse i en eller annen form!!

Til det mener jeg risikoen har blitt for stor!!

Men det var nå min mening om den saken!!

Mvh

Mateco

En liten avsporing med en liten snert av temaet!

Bå bildet nedenfor ligger vi på Nordøst siden av Aukra, Romsdalen, i påvente av at tåka skulle letne.

I bakgrunnen ligger Bud været innhyllet i havtåke på andre dags varighet.

budtaake.jpg

Vi hadde tenkt å seile over Hustavika mot Kristiansund pga nødvendige gjøremål der hjemme.

Desverre kom tåka og stoppet de planene.

På båten ser dere radarantenna til vår Furuno radar som desverre også hadde tatt ferie. :nonod:

Vurderte en stund å hive opp ankeret å slå følge med Hurtigruten i ferden over, men slo det fra oss. Var rett og slett bekymret for at tåka var for tett til å visuelt kunne følge den hele veien. :nonod:

Dessuten var det jo ferie og vi hadde det på ingen måte travelt i så måte. Tåka holdt seg i ytre kystlag og vi hadde sol fra skyfri himmel hele tiden!!! :lol:

Å gå i denne tåka med bare kartplotter var helt uaktuelt! :nono:

:sailing:

mvh

Mateco

Til Mateco:

OK du legger til noen andre forutseetninger;

Ja, tvers over leden hvor andre fartøy går. Scenarioet er jo "havsnød" til en viss grad. Da må en gjøre ting. Hvor mange tankskip i døgnet? Tja, 1 kanskje? Andre fartøy; tja, 60 i døgnet? Prosentvis sjangs for å gå på andre fartøy er minimal. Trekker en fra andre fartøys radarkapasitet, så er sjangsen for kolisjon mikroskopisk.

Kunnskap; avdrift lar seg beregne, det vet du tydeligvis noe om.

1-2 kabler avdrift er fra 182,5 til 365 meter. Det er det god plass til i området.

Fiskesnørets retning kommer jo også litt an på den tyngden du har i enden, så det er ikke noe holdepunkt.

Jeg ville uansett tatt sjangsen på å treffe fyret, selv om dette i seg selv ikke er en nødvendighet.

"Gjør man ingen ting gjør man heller ingen feil" er et gammelt "jungelord". Hvordan gjorde man det i "gamle" dager?

Da var det no heller ingen tankskip, men navigering kunne man. Det er også mulig nå, også med avdrift.

Som nevnt kan du gå på begge sider av Godtaren, du kan sågar legge kursen lengere sør. Bestikket bør du ha gjort på forhand.

Men, er du en person som er litt engsstelig av deg, så bør du ankere opp ved fiskefeltet og rope på assistanse på VHF. Jeg ville utvilsomt ha navigert meg inn til Kristiansund med egen kompetanse. Nyttig erfaring ville det i alle tilfelle ha vært.

Avslutningsvis; Dette var en morsom sak. Får håpe vi får flere slike utfordringer på forumet. Å dukke ned i kunnskapen har vært morsomt.

Flott at du har tatt tak i dette Mateco. For mange er nok dette en glemt sak i beste fall, i verste fall en kunnskap som utrolig mange burde tilegne seg.

Bruker mine instrumenter, radar og GPS, når jeg er på sjøen. Burde nok i flere tilfeller ha gjordt manuelle beregninger fra A til B for å friske opp litt. Det tror jeg vil gjelde de aller fleste.

Hvis du tester distansen, gi no tilbakemelding på denne tråden.

Joda, har du radar og ser denne veggen og ingen stress forøvrig, så var utvilsomt dette en klok avgjørelse.

Har selv kjørt fra Ålesund til Kristiansund i "graut" med fritidsbåt, men da med radar og kartplotter, og det var ingen sak., tvrt om veldig morsomt å se andre fartøy passere deg uten å ha visuell kontakt.

Noe annet er det selvfølgelig å gjøre det uten radar, jfr tidligere innlegg.

Joda, har du radar og ser denne veggen og ingen stress forøvrig, så var utvilsomt dette en klok avgjørelse.

Har selv kjørt fra Ålesund til Kristiansund i "graut" med fritidsbåt, men da med radar og kartplotter, og det var ingen sak., tvrt om veldig morsomt å se andre fartøy passere deg uten å ha visuell kontakt.

Noe annet er det selvfølgelig å gjøre det uten radar, jfr tidligere innlegg.

Sikkert noe keitete skrevet av meg i mitt forrige innlegg! :crazy:

Med at radaren min hadde "tatt ferie" mente jeg at den var deffekt og permanent ute av drift :nonod:

Lover å skjerpe meg!!

mvh

Mateco

.............Jeg ser for meg at jeg ligger uti havet på min yndede fiskeplass ca 10 nm fra land. Plutselg kommer tåka som sluppet ut av en sekk! Jeg har ingen radar! Ingen AIS! Kun VHF, kompass og kart! På toppen av det hele så ligger jeg midt i leia for nyttetrafikken....
Hei mateco - jeg håper du kommer med flere gode scenarier.

Det er alltid vanskelig å lage gode scenarier.

Jeg hang meg eksempelvis opp i "10 nm fra land" og "nyttetrafikken".

Jeg begynte med en gang å tenke 10 nm fra land og nyttetrafikk. Ut fra mine seilingserfaringere endte jeg da opp øst for Anholt, dvs øya mellom Sverige og Danmark, men på dansk side. Sånn til orientering for oss som seiler i Osloforden: ved innseilingen til fjorden er avstanden mellom Færder fyr og Torbjørnskjær fyr ca 8 nm. Mange vil nok tro at avstanden er atskillig større?

Kunnskap; avdrift lar seg beregne, det vet du tydeligvis noe om.

1-2 kabler avdrift er fra 182,5 til 365 meter. Det er det god plass til i området.

Fiskesnørets retning kommer jo også litt an på den tyngden du har i enden, så det er ikke noe holdepunkt.

Men, er du en person som er litt engsstelig av deg, så bør du ankere opp ved fiskefeltet og rope på assistanse på VHF. Jeg ville utvilsomt ha navigert meg inn til Kristiansund med egen kompetanse. Nyttig erfaring ville det i alle tilfelle ha vært.

Hvis du tester distansen, gi no tilbakemelding på denne tråden.

Vel... Ja, jeg har ville vært engstelig hvis jeg har forsøkt meg på den seilasen du her planlegger under de gitte forutsetnningene. Nettopp fordi jeg kjenner omådet !!

Det jeg mener med innlegget mitt nedenfor er et forsøk på å forklare at strømningsavdriften er umulig å beregne da bunnforholdene er slik de er der ute. Etter som du seiler vil nemlig avdriften skifte både retning å styrke ettersom du seiler over forskjellige grunnforhold.

Som jeg også skriver så kan du i ett område drifte 1-2 kabler i løpet av 20 minutter når du ligger å driver. I et annet området kan du risikere at strømmen trekker deg en helt annen retning. Seiler du så vil du passere forskjellige type grunnforholder som igjen vil påvirke avdriften din. Derfor umulig å beregne en konstant avdrift.

Studerer du kartets bunnforhold langs ruten din så vil du kunne se store variasjoner i dybder.

Hvordan vil du takle avdriften? Dette området er utsatt for strømmer i alle retninger som følge av bunnforhold og tidevann.

I et området drifter du 1-2 kabler vestover i løpet av 20 minutter og i et annet har du strømmen imot deg i kommende 15 minutter for at den deretter trekker deg nordvest avhengig av din posisjon og tidevannets forløp (stigende/synkende/nøytralt) Umulig å beregne i alle posisjoner, selv for kjentfolk! På fiske plassene ligger gjerne båtene med snørene vannrette i stille vær!

Men jeg synes problematikken er såpass intresann at jeg har starta en annen tråd der jeg slenger ut noen påstander!!

I denne tråden forsøker jeg å sette fingeren på avdrift som følge av strøm aog vind. I emnet forøker jeg å beskrive hvordan jeg mener de forskjellige avdrifts formene påvirker flytende objekter under forskjellige forhold!

Bli med og si din mening!! :flag:

mvh

Mateco

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...