Jump to content

Tåke!, ingen radar, åpen sjø, hva gjør du?


mateco

Recommended Posts

Om tåka står så tett at man knapt ser baugen så kan man ikke gå på bestikk til man får sikker landkjenning, for da er man på grunn.

Er det ikke en løsning på dette problemet å gå på bestikk til man er sånn noenlunde, etter kartet, utenfor leia på så pass grundt vann at en kan kaste anker og ligge på det til tåka letter noe så man kan få landkjenning? Skulle dette trekke ut må man jo til slutt be om hjelp fra redningsselskapet...

Link to post

Her var det jo mange gode betraktninger å lære av!!

Jeg vil skaffe meg tåke lur på boks ved første anledning. Kan også være greit å ha til å påkalle oppmerksomhet i andre sammenheng!

Radar er høyt på ønskelisten også!!

 

I mitt scenario så ligger jeg altså på en fiskeplass som befinner seg i en skipsleid, ca. 10 nm fra land. Jeg har VHF, kart og kompass, og tåka er grauttjukk.

 

På en kjent fiskeplass er det ofte andre båter ut samme ærende, derav kanskje noen også med radar installasjoner. I en skipsleid er det båter og skip som farter hele tiden.

 

Jeg ville brukt VHF’en til å påkalle meg oppmerksomhet fra skip eller båter i nærheten og forklart min situasjon og min ca. posisjon utifra kartet (fiskeplassen). Deretter ville jeg spurt om de kunne se meg på sin radar og bestemme min posisjon. Og om de kunne være så venlig å lose meg ut av leden til et mer tryggere farvann m.h.p. kollisjonsfaren ved å ligge midt i skipsleiden.

 

Er det en annen båt med radar som ligger stille og fisker så har jeg også kunne bedt vedkommende om han kunne lose meg bort til seg og jeg kunne fått en tamp om bord og lagt sammen inntil tåka lettnett.

 

En tredje mulighet kan være å få et annet fartøy med radar til å lose meg inn til sikker havn eller ankerplass utenfor trafikkert farvann ved hjelp av plott, VHF kommunikasjon, kart og kompass.

 

Men alle disse alternativene forutsetter selvfølgelig velvilje fra andre ”radar” – fartøy og for øvrig de hjelpemidlene som er nevnt innledningsvis, og selvfølgelig at egen båt er plottbar og synlig på ”hjelpe”-fartøyets radar!

 

VHF = Uunnværlig !!!!

 

Kommentarer ??

 

Mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Typisk situasjon der den gamle soldatregelen gjelder i fullt monn:

En soldats første plikt om morgenen er å ha pusset skoene kvelden før.

 

Takk til trådstarter for å gi oss sjansen til å rippe opp i tankegangen vår omkring sånt "som antagelig aldri skjer" - for det skjer jo! Og ikke bare tankegangen, her kreves både utstyr og kunnskap i beredskap.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post

Her ble det mye "om" og "men" og hvis!

Saken er jo den at skal du ut på havet så må du rigge deg for de fleste eventualiteter. Dvs at du kan ikke nødvendigvis stole på at det er en annen båt i nærheten med radar som kan lose deg, du kan ikke satse på å ligge i åpent hav ved siden av en kompis, fordi sannsynligheten for at det er bølger i åpen farvann er jo tilstede.

De fleste av oss har båter som stikker max 1,5 m dypt. Du kan gå ganske nært land med slike båter.

 

Noen plasser i Norge er trafikken på f.eks en søndag ettermiddag, uttafor leden, ingen andre enn deg selv. Du må derfor i utgangspunktet være rigget slik at du kan stole på det en har av hjelpemidler ombord og egne kunnskaper.

 

For noen år siden praktiserte jeg selv (hadde båt uten radar/GPS)å gå i snøkov ca 35 nm. Hjelpemidlene jeg hadde var kompass, kurslinijal, klokke, kart og blyant. Utgangspunktet viste jeg hvor jeg var og jeg viste hvor jeg skulle.

Satte 8 forskjellige kurser, gikk etter kompasset på disse, beregnet tid og fikk svake konturer av land på kursendringspunktet. Alt gikk kjempeflott. Var i tivl noen ganger underveis, men valgte å stole på meg selv og kompasset og tida.

Link to post
... Min prioriterte liste vil være omtrent som dette ( i tillegg til de lovpålagte, lanterner, redningsvest og slikt)...

 

Kart

Kompass

Ekkolodd

Logg

Tåkelur

VHF

Jeg ville hatt tåkelur høyere opp, gjerne før ekkolodd. Det koster realtivt sett svært lite. Horn til å blåse i er etter min mening ypperlig - ikke så dyr, og ingen boks med luft som går tom.

 

..Jeg vil skaffe meg tåke lur på boks ved første anledning. Kan også være greit å ha til å påkalle oppmerksomhet i andre sammenheng!...
Anbefaler også at du bruker 3-10 minutter til å sette deg inn i hva de ulike signalene (antall støt, varighet osv.) betyr. Eller få det ned på en lapp som du har tilgjengelig i båten - da risikerer du ikke å glemme det den sjeldne gangen det gjelder.
Link to post
Her var det jo mange gode betraktninger å lære av!!

Jeg vil skaffe meg tåke lur på boks ved første anledning. Kan også være greit å ha til å påkalle oppmerksomhet i andre sammenheng!

 

Har en "manuell" type, dvs som man blåser i. Svært effektiv faktisk og kan anbefales. Når tåken kommer er det bare å blåse i vei. Men finnes det noen retningslinjer for hvilket signal man skal gi (mht til båtstørrelse, retning man går i etc etc)???

Link to post

Motorbåter, frakteskip, ferger og seilbåt for motor skal gi en lang tone med høyst to minutters mellomrom. Ligger skipet stille, skal det signaliseres med to lange toner (M) pr. to minutter. Lang tone: fire sekunder. Kort: ett sekund.

 

Fritidsbåt med anker tett på lavvannet langs kysten uten trafikk behøver neppe å gi tåkesignal. Husk at fritidsbåter på 12 meter og over skal ha skipsklokke (A) og fast horn (B). Fritidsbåter under 12 meter kan nøye seg med en eller annen form for signal for å gi seg til kjenne.

 

Når utkikken ikke kan se i tåken, skal han lytte etter tåkesignal eller motorlyd. Det er langt enklere i en båt som går for seil. I en motorbåt er det vanskelig å høre på grunn av egen motorstøy. Stopp av og til – og lytt.

 

Ville nok at prioritert et horn i båten i stedet for "lyd på boks". Slik jeg ser det er det andre ting ift navigasjon som er viktigere, herunder egne kunnskaper og div hjelpemidler.

Link to post

Har seilt fra Færøyene til Island i graut tåke uten radar, men med GPS. Det var ikke mange minuttene vi hadde sikt på mer en 15 meter, men det gikk jo greit. Det var en bedagelig bris under hele overfarten så hastigheten var ikke over 7 knop og sjelden under 4 knop. I så lite vind og seilbåt hører man godt og det var ovveraskende lett å høre andre båter. Brukte den håndholte VHFen og kalte opp en båt som vi hørte var en relativt stor båt og nærme (brukte den håndholte for "kortest mulig" rekkevidde). De (portugisisk tråler) så oss på radaren og vi var ca. 0,5 nautiske mil unna - vi trodde på lyden at vi var maks. 100 meter unna.

Link to post
Ingen som har tenkt å bruke tåkesignal? Mange VHFer har automatisk funksjon for dette (via ekstern "høyttaler") Alternativet er manuelt elektrisk horn, tåkelur på boks og "trompet".

Joda, til tross for at innlegget mitt var litt fleipete i tonen så var anbefalingen min som følger:

  1. Få opp en radarreflektor (improvisert om du ikke har en ordentlig sak)
  2. Finn fram noe som lager kraftig lyd, helst tåkelur (og hermetisert luft har det dessverre med å fryse)
  3. Kom deg ut av leia (tar det som en selvfølge at kompasset er til hjelp her)

Om det er lurest å seile mot land eller lenger ut kommer an på hva slags båt og hva slags vær, men det tryggeste er nok å finne en kurs hvor man kommer nærmere land. Det er også et smart trekk å velge seg ut en bit av fastlandet uten for mye skjær og andre farlige greier.

 

VHFen er grei å ha dersom du må be om assistanse eller er i nød, men ettersom du ikke vet så nøye hvor du er må du satse på at de som skal finne deg har peileantenne.

Link to post
.....jeg ligger uti havet på min yndede fiskeplass ca 10 nm fra land. Plutselg kommer tåka som sluppet ut av en sekk! Jeg har ingen radar! Ingen AIS! Kun VHF, kompass og kart! På toppen av det hele så ligger jeg midt i leia for nyttetrafikken........HVA GJØR JEG DA???
På ny synes jeg mateco har et fint innlegg som det er viktig å tenke grundig gjennom.

Jeg kjenner tåkeproblematikken ganske godt. Den er velkjent i Oslofjorden og jeg har seilt i mye tjukk graut. Jeg har seilt med RIB fra Horten til Moss, dvs passert Oslofjorden i tjukk graut. Her er åpen seilas riktignok bare 2.9 nm - men likevel nok til å skape tanker for jeg måtte passere hovedleia. Havet var tilnærmet flatt (det er det fra tid til annen med mye tåke), så jeg seilte relativt hurtig men uten radarreflektor eller andre signalsystemer.

Hadde jeg vært 10 nm fra land ville jeg utvilsomt holdt meg i ro på fiskeplassen og kalt opp nærmeste kystradiostasjon på VHFen og bedt om råd. Jeg ville ha oppgitt posisjonen min (i forhold til kartet) og antatt at personalet på kystradiostasjonen var så dyktige at de kunne iverksette nødvendige tiltak.

Det kinkige i scenariet til mateco, og som helt sikkert er med overlegg, er opplysningen om at fiskeplassen er "midt i leia for nyttetrafikken". Hm.....hva gjør jeg.....10 nm fra land......

Jeg må si at jeg blir svar skyldig for jeg klarer ikke helt å se dette scenarioet for meg.

Et sted jeg ser for meg at dette er en aktuell problemstilling er 10 nm øst for Anholt. Her er det mye nyttetrafikk og gode fiskeområder.

Kanskje du kan ta deg en studietur til Anholt og snakke med fiskerne der - de har sikkert mange gode råd.

Oppholdet på Anholt er i alle fall anbefalelig.

Link to post
Hadde jeg vært 10 nm fra land ville jeg utvilsomt holdt meg i ro på fiskeplassen og kalt opp nærmeste kystradiostasjon på VHFen og bedt om råd. Jeg ville ha oppgitt posisjonen min (i forhold til kartet) og antatt at personalet på kystradiostasjonen var så dyktige at de kunne iverksette nødvendige tiltak.

 

Hva er problemet med å navigere seg til land? Når du vet din egen posisjon og du vet hvor du skal og du har de hjelpemidler ombord (ikke radar, ikke gps)som du trenger for å gjøre nettopp det, da er det bare å iverksette egne strakstiltak, herunder få ei peiling fra kystradion hvis du trenger det.

Hvis en ikke har kunnskaper om hvordan man gjør det så må en nødvendigvis ha assistanse. Underforstått, hva har en på havet å gjøre da?

Godt sjømannskap er bl.a å være forberedt på hva som kan skje!

Link to post

Det "noe" kan selvfølgelig være andre båter/skip. Scenarioet var jo at fiskefeltet ligger i en trafikert led med fartøyer som sannsynligvis er betydelig større enn oss selv. Går ut i fra at vi har en båt som er betydelig mer manuveringsdyktig enn større skip. I tillegg har vi øyne og ikke minst ører som kan sense.

Ellers kan jo "noe" være skjær, men i og med at en vet hvor en er og vet hvor en skal og har nødvendige hjelpemidler, så ville i allefal jeg ha navigert meg til lands.

 

Som sagt, har en kunnskapen om hvordan det gjøres, så er det enkelt og veldig interessant å gjøre. Det gir en god indre følelse når man har klart det.

Det å ligge å drive i tåka for å vente på hjelp blir jo nærmest som en "sitting duck"!

 

Kunnskap og forberedelser er nøkkelen. Kunnskapen kan en tilegne seg og trening kan en gjøre når det ikke er tåke. Trening må en jo også gjøre med radar og GPS. Å slå på radaren først når en har bruk for den er dårlig sjømannskap.

Link to post
... Min prioriterte liste vil være omtrent som dette ( i tillegg til de lovpålagte, lanterner, redningsvest og slikt)...

 

Kart

Kompass

Ekkolodd

Logg

Tåkelur

VHF

 

Jeg ville nok absolutt hat en GPS med ganske langt oppe på denne listen.

 

En liten handhold GPS for du for under 1000 kr. Flott tur GPS og du få en sikker posisjon til å plotte i kartet i et slikt nødstilfelle. Jeg har gått mye ut i småbåt og jeg har alltid hatt med en liten bærbar GPS og noen reservebatterier liggende en fast plass i båten. I tillegg kan du følge din egen "kjølvann" tilbake, samt at du har sikker en del "waypoints" lagret etterhvert som du kan peile deg innpå. Alt dette trenger du ikke en versjon med elektronisk sjøkart til. Den liten etrex fra Garmin er mer en godt nok for dette. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=84154

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
....Trening må en jo også gjøre med radar og GPS. Å slå på radaren først når en har bruk for den er dårlig sjømannskap.
Ingen er uenig med deg i dette - men man kan ikke legge inn nye forutsetninger i scenariet til mateco. Selv seiler jeg så og si alltid med radar så scenariet er uaktuelt for meg. I tillegg har jeg andre hjelpemidler. - Likevel synes jeg det er viktig å følge mateco i hans/hennes tankegang. Det er nå engang slik i scenario-analyse at man ikke kan legge inn andre forutsetninger enn de som er der i utgangspunktet. Å tenke: Hva hadde skjedd om Hitler ikke hadde levd, er alltid spennende, men man kan ikke innføre slike forutsetninger som er ukjente for andre i "spillet".
Link to post

Som sikkert med mange andre, har eg opplevd tilsvarende situasjon. Med kun kart og kompass og fløyte. Det var i fensfjorden, og i innløpet til Mongstad.

Hadde ein relativ sikker posisjon, før tåka kom. og fortsatte forsiktig , etter kompasskurs,med lyttevakt mot målet. Da eg fikk landkjenning, lette eg etter ei vik,som kunne gi sikker oppankring, mens eg ventet. Det var ikkje godt å kjenne seg igjen :smiley: Når tåka lettet. viste det seg at eg låg 100-200 m fra innløpet til Brimnes som var mitt mål.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Hadde eg da i tillegg hat VHF, hadde eg kontaktet Fedje kontroll, og forsikret meg om at eg var synlig på Radar. Var ikkje kjekt å høyre Tungt maskineri og Baugsjø, uten å se kilden. Selv om eg nok var langt fra kilden.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Mine herrer - jeg er rystet :eek:

Bortsett fra trådstarter og et par hederlige untak, så er det ingen som påpeker fortreffeligheten av en VHF i en slik "dødregnings situasjon"

 

"Hallo alle båter. DE 2ndtrikker'n. På vei fra X til Y. Overasket av tåke. Heading nnn, fart x knop. Siste obs. pos. Xholmen xxx grader Mag, y,y nm. 1 t 25 min siden. Ant. pos yskjær xxx grader mag. y,y nm.

Jeg gjentar osv...

Bekreftelse på siste pos mottas med takk.

Link to post

Hei igjen!!

Leser av flere innlegg her og ser her at min lille hypotese blir noe unyansert.

La oss derfor da ”pynte” litt på scenarioet med følgende tilleggs opplysinger.

 

Din ca posisjon er der hvor den røde kryssen er plassert på dette kart utsnittet under. Ikke akkurat midt i skipsleden, men nære nok den ytre led hvis du drifter sørover

 

grip_pos.jpg

 

Griptaren er et yndet fiskefelt for mange oss nordmøringer. For å nå ut til feltet må man krysse to trafikkerte leder, i ytre led seiler større fartøyer som skal inn Griphølen, og innenfor Grip den Øvrige kyst trafikken.

 

I øst har du vest siden av Smøla, som jeg vil påstå er en av kystens mest fryktede ”padde-mark”, I nord og vest er det åpent hav, i sør har du Grip været med sin ”padde-mark”, enda lengre sør har du hjemmehavnen i Kristiansund, ca. 12 nm i rett strekning.

 

For å nå hjemmehavnen må du altså forandre kursen flere ganger, og for hver gang du endrer den blir feilmarginene større og større… inni tåka har du bare 20 meter og du har ingen faste holdepunkt… kun kompasset og tilnærmet kjent fart igjennom vannet

 

Er det virkelig noen her inne som ville forsøkt å krongle seg igjennom dette farvannet i grauttjukk tåke og med kryssende trafikk, og kun med nevnte hjelpemidler, altså VHF, kart, kompass og bestikkredskap (Klokke er ikke nevnt da jeg tar det som en selvfølgelighet)??

 

I så fall en svært så spennende seilas!!

 

Kan man kalle seg en God Båtmann hvis man er så heldig å lykkes uten uhell av noe slag?? Har man da vist til godt sjømannskap eller har man hatt utrolig flaks??

 

"Cowboy"-seilas vil jeg kalle et slikt forsøk!!

 

Mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hmmmm, så det nå! :yesnod:

 

Det har kanskje vært en ide å seilt vest ca.4 nm for å forsøke å lytte seg frem til den lydbøya. Har man funnet den så har man en posisjon og er viss på at man er utenfor leden. :smiley: Dessuten en posisjon man kan oppgi hvis situasjonen av en eller annen grunn skulle forverre seg.

 

 

:flag:

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Kunnskap og forberedelser er nøkkelen. Kunnskapen kan en tilegne seg og trening kan en gjøre når det ikke er tåke.

 

Ut fra de kriteriene mateco henviser til er det et must å vite hvor en er til en hver tid - også når det er snakk om avdrift - slik at en vet hva en skal gjøre dersom tåka eller natta kommer. Alltid beredt på det som kan skje. Det vil si at en allerede har markert wp - eller kursen - på vei ut. Kommer tåka så følger en samme kursen tilbake til et trygt sted en passerte på vei ut og legger bi til en kan fortsette. Kart og kompass har en jo med seg og uten dette burde en holde seg i land.

 

Og som nevnt av EvitaIV behøver en ikke vente til en blir utsatt for dette. En kan trene på forhand.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...