Jump to content

Tåke!, ingen radar, åpen sjø, hva gjør du?

mateco

Recommended Posts

• 6 år senere...

Gikk fra Stavanger til Stord i en helsikke tåke i går og i dag.

Synes det er ubehagelig når jeg hører motorstøy fra større fartøy like ved, som jeg ikke kan se.

Må stole på at jeg blir sett på radar av de som har det, og at de som ikke har det går med forsvarlig fart og holder god utkikk.

Bildet er tatt på et av de smaleste stedene i Karmsundet. Umulig å se noe som helst. Slik var nesten hele turen...

bilde

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg var og ute der i går, og det var ikke rare sikten . Selv om jeg har rader så er det ubehagelig det var en god del båter ute og seilte uten rader og ikke tilpaste farten etter forholdene og ikke klarte og holde stø kurs. Jeg hadde noen båter som hadde over 20 knop med kurs rett mot oss, vi lå om kursen mot barbor etter en liten stund så hadde de dreid og kommet på kollisjonskurs i gjen og nå var de begynt og komme ganske nærme vi måtte dreie hart styrbo og der kom det ter båter i plan og uten rader ut av tåken. Jeg tror de fikk seg en støkk for de senket farten og gikk ut av plan

Er ikkje meir en en god mnd sia en liten 20fts skjærgårdsjeep ble tatt av en bråttsjø rundt et av undervannsskjærene ca 5 n.m på Sør/sørøst for Mateco sin pos. Det var det vi kaller havblikk, men svake dønninger. Og da bryter det godt på Hustadvika. Eg passerte Griptaren omtrent når Rs og seaking var å plukket opp de 3 ombord. Bestikkseilas inn derfra, tja. Skeptisk. Det gjelder å gå før tåka legger seg

En gang utenfor Hanstholm kom vi inn i tjukk tåke. Da ringte bruttern opp havnevakta og sa at hvis han nå på sin radar så en båt som vendte 90 grader hver 10 sekund, kunne han så gi oss kompasskursen til havneanløpet? Det funka perfekt og vi klokka inn midt i innløpet etter 20 minutter. 

Gikk over Sletta till Espevær i tåke i dag, brukbart fra Haugesund men så tykna det til, går med gammel radar og ser at trening er et must, møtte en 10-12 båter i leia, og bråstoppa da det var noe lite rett forut, etter en stund ser kona ei blåse av litt størrelse, her er sikten brukbar lastebåten ligger akkurat i 0,125 nm sirkelen på radar, men den seilbåten som lå mellom oss og lastebåten måtte vi mye nærmere før vi fikk øye på den, så trening på faktiske avstander vs radar var er nyttig kjenne eg :)

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...