arkmarin Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Jeg har seilt i tåke mange ganger uten radar og GPS. Jeg fører bestikk og vet sånn noenlunde hvor jeg er. Jeg har i tillegg brukt VHF på 1W sendereffekt og advart fartøy om min ca posisjon, kurs og fart, samt at jeg ikke har radar, om jeg er i farvann som har en del skipstrafikk. Nå har jeg anskaffet både radar, AIS, GPS, plotter mm. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Seilaren Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Gikk fra Stavanger til Stord i en helsikke tåke i går og i dag. Synes det er ubehagelig når jeg hører motorstøy fra større fartøy like ved, som jeg ikke kan se. Må stole på at jeg blir sett på radar av de som har det, og at de som ikke har det går med forsvarlig fart og holder god utkikk. Bildet er tatt på et av de smaleste stedene i Karmsundet. Umulig å se noe som helst. Slik var nesten hele turen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
liberty Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Jeg var og ute der i går, og det var ikke rare sikten . Selv om jeg har rader så er det ubehagelig det var en god del båter ute og seilte uten rader og ikke tilpaste farten etter forholdene og ikke klarte og holde stø kurs. Jeg hadde noen båter som hadde over 20 knop med kurs rett mot oss, vi lå om kursen mot barbor etter en liten stund så hadde de dreid og kommet på kollisjonskurs i gjen og nå var de begynt og komme ganske nærme vi måtte dreie hart styrbo og der kom det ter båter i plan og uten rader ut av tåken. Jeg tror de fikk seg en støkk for de senket farten og gikk ut av plan Sitér dette innlegget Link to post
vikeren Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Sendt deg IM liberty. Sitér dette innlegget Link to post
Marifjøra Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Er ikkje meir en en god mnd sia en liten 20fts skjærgårdsjeep ble tatt av en bråttsjø rundt et av undervannsskjærene ca 5 n.m på Sør/sørøst for Mateco sin pos. Det var det vi kaller havblikk, men svake dønninger. Og da bryter det godt på Hustadvika. Eg passerte Griptaren omtrent når Rs og seaking var å plukket opp de 3 ombord. Bestikkseilas inn derfra, tja. Skeptisk. Det gjelder å gå før tåka legger seg Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 En gang utenfor Hanstholm kom vi inn i tjukk tåke. Da ringte bruttern opp havnevakta og sa at hvis han nå på sin radar så en båt som vendte 90 grader hver 10 sekund, kunne han så gi oss kompasskursen til havneanløpet? Det funka perfekt og vi klokka inn midt i innløpet etter 20 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 "Åhh ni fantastiska menn som vet hur man angør en brygga og får båten trygt i hamn og kan spleise et tau" https://m.youtube.com/watch?v=8Tp-AZQqdu0 Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Gikk over Sletta till Espevær i tåke i dag, brukbart fra Haugesund men så tykna det til, går med gammel radar og ser at trening er et must, møtte en 10-12 båter i leia, og bråstoppa da det var noe lite rett forut, etter en stund ser kona ei blåse av litt størrelse, her er sikten brukbar lastebåten ligger akkurat i 0,125 nm sirkelen på radar, men den seilbåten som lå mellom oss og lastebåten måtte vi mye nærmere før vi fikk øye på den, så trening på faktiske avstander vs radar var er nyttig kjenne eg :) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 men den seilbåten som lå mellom oss og lastebåten måtte vi mye nærmere før vi fikk øye på den, Kanskje meg. Huff. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Marifjøra Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Radar bør vel brukes heile tida om man har slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.