oslofjord Startet 21.November.2008 Del på Facebook Startet 21.November.2008 Det er sikkert masse Norboat og departement kunne diskutert når det gjelder produktutvikling og instramming av regelverk overfor båtprodusenter og importører. F. eks. bør Norboat være opptatt av å forske på hva som skjer når fritidsbåter går på skjær i stor fart ...og ymse såkalte selvlensende skrog som ikke er selvlensende med folk ombord...ja se nærmer på hva som som gjør en båt trygg. Det er derfor pussig at Norboat tilsynelatende er mest opptatt av myndigheten bør stramme opp oss tullete båtførere f.eks. ved at vil forlange at vi bruker redningvest hele tiden...framfor å ha fokus på det som er deres ansvar....nemlig sikre båter. Bransjeorganisasjonen Norboat mener påbud om bruk av flytemidler er det beste virkemiddelet for å redusere antallet drukningsulykker her i landet. Mener å huske at Norboat tidligere anbefalte et sertifikat som kan beslaglegges. På landjorda kan jeg ikke erindre at bilbransjen jobber aktivt for at sjåførene skal tas......men båtbransjen mener altså at vi slipper for lett unna når v . f.eks. ikke gidder å ha på oss redningvest hele tiden. Det er mange nok i hylekoret.....overlat oss båtførere til synserne i Redningselskapet, Kystvakten, KNBF osv så kan heller Norboat synse om hvordan Norge skal få en sikrest mulig fritidsbåtflåte....som holder vann også om båtførern er dumdristig en stormfull høstdag med eller uten redningvest. Ikke mist (for)målet av synet: NORBOAT's hovedmål er å skape best mulige rammebetingelser for båtbransje og båtliv Det blir vel ikke bedre rammebetingelser for båtlivet ved å inføre flere påbud overfor båtførere. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Hvis man velger å se bort fra hva Norboat faktisk gjør for Norsk båtindustri og servicenæringen, og siterer en enkeltstående uttalelse, så kan det ògså vinkles slik. At en enkeltuttalelse som kanskje er et resultat av en telefonhenvendelse fra et båtblad representerer virkeligheten om Norboats aktivitet tror jeg ikke. Jeg gjør regning med at også Salt har andre daglige oppgaver ut over innholdet beskrevet i denne tråden, og til tider uttaler seg om saker han ikke er direkte involvert i? Hvis det har interesse så har Norboat blant annet en kursoversikt på sin hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Helt enig med Salt. Jeg synes også på landjorda skulle vi ikke bli fratatt lappen når vi kjører for fort eller ha tatt en sixpakk. Og påbud med sikkerhetsbelte! Der går min tålmodighet! Jeg synes også bransjen og myndighetene skulle fokusere mer på kvalitet på bilene vi har her i Norge, at dem skulle ikke ta skade av når vi kjører på trafikkskilt og lysestolpe etter noen øl! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Jeg har preket det litaniet der en stund. Å selge en "familieturbåt" på 30-40' uten ett eneste vanntett skott er intet mindre enn kriminellt. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Du mener Norge skal sette sine egne standarder, ikke bruke CE eller noen ting? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Hadde vi ikke gjort det kunststykket å sette oss utenfor der alle viktige beslutninger blir tatt, kunne vi påvirket innenfra og fått ett fornuftig regelverk. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Hvis alle båter skulle vært utstyrt med vanntett skot og de som trengst til ypperste sikkerhet skulle vært halvparten solgt siste årene av fritidsbåter her på grunn av vesentlig høyere produktsjonskostnad. Spørs hvort folk ønsker seg billig sommerkos eller drømm dem ikke har råd på. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sydvesten Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Norboat bør ha fokus på sikrere båter (ikke sikrere båtførere.) skriver trådstarter som tittel... personlig så ser jeg ikke noen god grunn til at de ikke kan og bør ha fokus på begge deler.... men jeg evner da også å ha fokus på mere enn ting samtidig og det er nok derfor jeg ikke ser problemet som trådstarter ser/har med Norboat... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Det er høl i hue att båter i Cat. A ikke har compartments. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Nå kjenner jeg ikke noen Kat.A båter som ikke har "compartments". men det er ikke så mange som har "watertight compartments" som er noe helt annet. Tror det er greit at vi skiller på dette når det skal innføres utenlandsk her i tråden.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Man kan aldri regne med at alle forstår. Men de fleste gjør. Dette punktet skulle det vært debatt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Jeg er hjertens enig med Mulligan i at båtprodusentene ( ikke les -konstruktørene) ikke har nok fokus på sikkerhet...da tenker jeg på både aktiv og passiv sikkerhet. Aktiv sikkerhet for eksempel i form av tilstrekkelig antall automatiske lensepumper. Passiv sikkerket bl.a. i form av tette skott hvor også aut. lensepumper er montert, med grei tilgang til områder også under tanker midtskips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.