Yankee Startet 21.November.2008 Link til dette innlegget Startet 21.November.2008 Hei, det er nå mange som prøver seg på hard pruting på grunn av at folk ser litt mørkt på økonomien for tiden. Hadde vært interessant dersom alle som faktisk får kjøpt til kjempepris, legger det inn på denne tråden. Type båt, motor, modell, pris Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Kjøpte 3 båter og solgte 2 i 2008. Syns jeg bare gjorde gode handel Men jeg føler det er litt ukomfortabel å legge ut alle detaljene... Vil jo ikke at de som jeg kjøpte av og solgte til begynner å tenke at de gjorde noe dårlig forrettning. No hard feelings... Jeg syns det kan være greit å la vare å dyrke grådigheten. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
catano Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Hei. Hørest ut som denne tråden er basert på å glede seg av billig kjøp. Men husk da sitter det igjen en som har tapt like mye som kjøper tjente , han er sikkert ikke spessielt glad så la disse få fred i disse tider. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Yankee Svart 21.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Tja, det var mest for å holde seg litt orientert om prisene. Selv har jeg en mistanke om at det ikke er så veldig mange som panikkselger totalt. Noen er det nok, så kupp kan en nok gjøre, men der er jo veldig mange som heller beholder båten enn å selge billig......... Kanskje det er litt dyrere båte som faller mest? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Usmakelig og ikke i den norske ånd og legge ut detaljer om slikt etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Den "harde prutingen" har eksistert i båtbransjen gjennom hele året....og bilbransjen. Prøv å selge en bruktbil i dag....uansett type og pris, så vil du nesten bare få skambud dersom du i det hele tatt får et bud. Dette bare til sammenligning. Denne situasjonen/tørken har ikke oppstått nå i høst..den har eksistert det siste året. Vi snakker om tilbud og etterspørsel, om kjøp og salg og om å bli enige i en pris for et bruktobjekt. Hvorvidt den prisen er høy eller lav betyr vel ikke så mye så lenge kjøper og selger er enig i at den prisen er riktig der og da. Her er det ingen som skor seg på andres nød i utgangspunktet. Det dummeste jeg ser, og som forøvrig er i strid med Markedsføringsloven... er såkalte før- og nåpriser enten det er på bil, båt eller bolig. Det vitner om at selger ønsker å skape et forfalsket og høyere prisnivå, og at du gjør et godt kjøp dersom du slår til på nå-prisen. Det som skjærer enda mer i øynene og sansene er å se at megleren legger til grunn en høy og gammel takst som er goretatt i et marked som er forduftet i dag for så å legge ut en prisantydning under takst. Skulle nesten tro at de med vilje vil fremstå som uvitende og naive tullinger som ikke har peiling på marked. Det er ikke noe som heter før- og nåpriser på brukt, selv om bilforhandlerne bruker dette for å lure noen til å tro det. Det er rett og slett ikke lov til å bruke fø- og nåpriser på brukt, så enkelt! Var kanskje litt utenom trådtemaet her men likevel... Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Slik jeg ser det er det 3 grupper av båtkjøpere/selgere for tiden: #1. De som kjøper båt uten å være avhengig av å selge egen først. For denne gruppen har situasjonen vært positiv:) #2. De som måtte selge båt før de kjøpte ny/brukt. Denne gruppen må da nødvendigvis ha solgt til lavere pris- men også kjøpt til lavere pris. Hvilken vei situasjonen har påvirket disse avhenger av verdi og type båt. #3. De som *måtte* selge båt for å kvitte seg med båten av økonomiske eller andre årsaker... De er de eneste taperene... Jeg tilhører gruppe #1 og delvis #2 da jeg kjøpte båt i høst til en pris jeg er fornøyd med og har en annen båt stående som jeg godt kan holde på i ett år eller to for å se ann markedet. Nå håper jeg bare at situasjonen snur seg litt slik at verdien går opp igjen:) Detaljer om pris og pruting skal jeg la holde utenfor da det er en sak mellom meg og selger/kjøper:) - MartinL Hvem var det som en gang i tiden sa at etter en heidundrende kjøpefest må det komme en hangover?) Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Det er vanskelig å spå om fremtiden... Den som selger en båt i dag, og fikk f.eks. 30% mindre enn den ble kjøpt for, kan ha gjort en god handel. Kanskje den faller ytterligere 20% neste 12 mnd? Nå vet jeg jo godt at mange ikke tar slikt inn over seg, og sier at "vi kjøpte båten for 400.000 i fjor, nå er den vel verdt 300.000 kanskje" Det stygge faktum er at nær sagt alle verdier på hele jorda har falt minst 25% siden i sommer, om det er båt, bil, hus, hytte, tomter, aksjer, Munch, sølvtøy, bobil eller frimerkesamlinger. Mye har falt mer, Oslo Børs og vanlige fond har falt ca 60% siste året. Så verdiene er borte, men den som bytter verdiene i penger kan fortsatt gjøre en god deal, på følgende måte. Kjøpte du en båt til 400.000 i fjor, så får du kanskje 300.000 nå, max. Selg den for 275.000 i dag, og kjøp et bredt norsk aksjefond på mandag, så vil jeg være veldig overrasket om ikke "båten" din er verdt 350.000 i mai og 500.000 tidlig sommeren -10. Og du har spart nye 50.000 i båtplass, forsikring og opplag. Aksjer faller først, og stiger først. Så haiker du en sommer med en båtkamerat, du kan være ganske med raus med øl og biffer sommeren -09 for å si det slik. Du kan jo også insistere på å ta alle drivstoffregningene. Tror du får bli med da. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Sikkert mye rett i det MrAnders...tross alt. Men, et fall på 25 % var vel kanskje å ta i litt. Skjønt jeg tror ikke vi skal så langt frem i tid før vi opplever det. Det objektet som holder seg i pris nå må være noe unikt...for det unike er det alltid kjøpere til, og det til gode priser. En ting pleier å slå til: Det første tapet er det billigste. Det vil mao si at skal du selge noe i dette markedet, så blir tapet minst dersom du slår til på det første anstendige budet. Gjør du ikke det, må du ytterligere ned i pris...og tapet blir større. Men, selvfølgelig finnes unntakene. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Kjøpte ny båt i vår, og det var helt sikkert 5 måneder for tidlig, men hadde jeg ventet hadde jeg gått glipp av alle de fine turene i sommer. Båt er den eneste bruksgjenstanden jeg vet om som tidligere har steget i verdi av å bli brukt. Verditapene vi nå snakker om på båt, er en selvfølge når det gjelder f.eks Bil og campingvogn. Selvfølgelig er det trist at noen må selge båten sin pga finanskrisen, men hadde vi ment det var like ille om noen måtte selge sin BMW Kabriolet? I begge tilfeller er det jo en luksus gjenstand som må gå. Langt verre blir det, om den dagen kommer, at mange må selge huset, eller leiligheten sin. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.