Arild Iversen Startet 22.November.2008 Del på Facebook Startet 22.November.2008 Har prøvd meg med gennaker som lettvindseil på tur de to siste sommerene, og erfaringen så langt er god. Imidlertid sliter jeg litt med å ta den ned på en "profesjonell" måte. Da jeg oftest seiler alene, eller med lite mannskap, blir det impriviserte løsninger som ikke alltid er like elegante. Har latt gå baugen først og så hale hele greia inn i cockpit og ned i salongen. la hals og skjøtebarm stå og kun slakke fallet og ta den inn på dekk, samt la skjøte gå og hale den inn på fordekk. Har egentlig ikke funnet den optimale måten, og kaver rundt med en helsikes masse duk med 180 i puls inntil alt er under dekk. Og som sagt, ikke særlig elegant. Noen som har en god fremgangsmåte for soloseiler som av og til har med et menneske eller to? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Har du vurdert "strømpe"? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Jeg har strømpe. Funker på ett vis. Får den opp og ned på egenhånd, men ønsker meg rulle. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 hadde strømpe, og seilte alene. tok skjøte med meg fram på fordekket, slapp dette og dro som pokker i strømpen, gikk fint always. har ikke prøvt genakker på rulle. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Har også vurdert rulle, men siden strømpe var med båten har vi brukt denne. Synes det går veldig greit når vi er to personer ombord. Men jeg skal prøve som Cereka ,tror det kan gå greit når den skal ned, kanskje verre opp når en er alene. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Slik gjør jeg det med en 70 kvm spinnaker. Jeg har fallet på masten og setter/tar ned spinnakeren fra forluken. - Jeg faller av til en rom slør - Løsner på brasen slik at spinnakerbommen går fram mot forstaget og spinnakeren kommer bak storseilet - Tar tak i spinnakerskjøtet og går fremover mot masten mens jeg samler sammen underliket - Spinnakeren er nå en 'rynkete pølse' i le av storseilet - Slipper fallet kontrollert mens jeg fører spinnakeren ned i forluken Dette burde fungere greit med en gennaker også. Hadde jeg hatt tilgang til fallet fra cockpit ville jeg nok satt og tatt ned spinn-/gennakeren fra nedgangsluken ved soloseilas. Så lenge seilet er bak storseilet har man kontroll og god tid. Det er viktig å slippe ut fallet kontrollert slik at seilet ikke havner i sjøen. En del regattabåter har en stor pose spent opp i nedgangsluken for å raskt kunne stappe spinnakeren ved nedtak og lett kunne sette den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 En del regattabåter har en stor pose spent opp i nedgangsluken for å raskt kunne stappe spinnakeren ved nedtak og lett kunne sette den igjen. X-Yachts (og sikkert andres) racing opplegg. To wirer (eller sterke liner) er spent opp langs taket på hver side av nedgangsluken og ca en meter lenger framover. Tenk type 'gardinsnorer', men kraftigere og strammere. Så hektes spinnakersekken på disse wirene vha karabinkroker. Da kan spinnakersekken/bagen dras bakover sånn at den 'fyller' nedgangsluka for setting og berging, mens hvis noen skal inn eller ut skyver man bare sekken framover. Karabinkrokene sklir på wirene. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Krimart Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Strømpe er nok tingen ja. Fall av til gennakern klapper sammen i le av storseilet og dra ned strømpen. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Har også vurdert rulle, men siden strømpe var med båten har vi brukt denne. Synes det går veldig greit når vi er to personer ombord. Men jeg skal prøve som Cereka ,tror det kan gå greit når den skal ned, kanskje verre opp når en er alene. Mitt opplegg funker også fint om du seiler uten storseil. ----- Når jeg heiste den opp så er jo posen på. skjøte hadde jeg merket, og satte det på vinsjen, la båten på kurs, som ga vinden in på 120 grader. autopilot, og så frem på dekket og dro posen rett opp. intet problem, gikk så tilbake og justerte evt kurs og skjøte. bare finn den kursen/vindrettningen som passer best for din båt. og sett av merker på skjøte. ------- Jeg brukte også kun et skjøte når det var vind under 3 s/m, slik at det som ikke var i bruk , ikke skulle prøve å lukke genakkeren. i LITE vind jibbet jeg den fint over ved bruk av autopilot, som jibba og jeg gikk rundt med skjøte til andre siden. min genakker var på 101 m2 på 41 fot båt. mastheaded. made by elvstrøm. seilte 70 grader - 150 i lite vind kunne den gå helt til 190 grader, måtte bare slakke litt av i fronten på spydet slik at den skled litt over. Genakkeren er et kjekt seil. og kjekt for familie-shorthanded seiling. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Arild Iversen Svart 23.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2008 Takker for gode tips. Ser ut som om det bør investeres i strømpe til gennakeren til våren. Hva er prisen på noe sånt? Og finns det illustrasjoner eller bilder som viser hvordan den fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Se f.eks. her: http://www.momentumsails.co.uk/momentum_sa...er_snuffer.aspx eller her: http://www.multihullcompany.com/Article/Ho...ring_Spinnakers Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.