Petterøe Startet 28.April.2004 Link til dette innlegget Startet 28.April.2004 Nabo`n hadde sist sesong store problemer med sin BMW motor. Han fikk spolert HELE båtsesongen 2003, og tok til slutt ut motoren og heloverhalte den. Etter sjøsetting har han gått seg på et nytt problem, og nå synes jeg oppriktig synd på ham ! Ønsker jo også at disse trivelige folkene skal få nyte båtlivets GLEDER. Han har ikke internettilgang, så jeg tok på meg å sende ut en forespørsel til Dere der ute. Saken er nå følgende Etter heloverhaling av BMW 165 hk motoren, har han fått problemer med voldsom røykutvikling (blågrå eksos), samt alt for høyt oljetrykk. Ved kald motor går trykket opp i 9,5 kg ! Dette er dobbeltsjekket. Trykket går selvfølgelig noe ned når motoren/oljen er varm, men er fremdeles alt for høyt. Han har fått tips om at det visstnok skal finnes en justerbar overtrykksventil i oljesystemet som skal kunne justere oljetrykket. Vet noen der ute hvor eventuellt denne ventilen sitter ? Nabo`n har ikke greid å finne en slik justeringsskrue, ei heller vet deleleverandør om en slik justering. Kan det finnes andre årsaker til problemet ? Noen som har erfaringsråd? Hvor starter feilsøket? fjordknut, med Volvo............. Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Har samme motor,men har aldri hørt om en slik overtrykksventil.. Ved kald motor har jeg oljetrykk på 6 kg,ved varm 2 kg. Han har fylt på riktig olje da?Har hørt at det kan ha noe å si,men det er egentlig bare synsing fra min side. Om det har noe for seg har jeg ikke peiling på. mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Guest tna Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Ta kontakt med Solberg i Sandefjord, han kan BMW motorene Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Mener å ha hørt at verksmesteren hos Yanmar på Skjetten kan mye om disse BMW motorene. Det kan kanskje være lurt å ta en henvendelse og høre. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
gruff Svart 29.April.2004 Link til dette innlegget Svart 29.April.2004 Mener å ha hørt at verksmesteren hos Yanmar på Skjetten kan mye om disse BMW motorene. Det kan kanskje være lurt å ta en henvendelse og høre. Han er nok slutta hos Yanmar, men kan fremdeles mye om BMW. Skal sende tlf.nr på en IM Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 29.April.2004 Link til dette innlegget Svart 29.April.2004 Vet ikke om det er samme på denne motoren, men jeg har vært borti at "trykkventilen" er bolten som oljefilteret skrues fast i. dvs. det sitter en låsemutter på denne. Ved å ta bort filteret, løsne denne mutteren, for deretter å justere denne bolten ut eller inn. Vil tro at man struper oljen gjennom denne ventilen ved å skru denne innover. Trekk deretter til låsemutter og monter filter igjen !! Så må man bare prøve seg frem !! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Petterøe Svart 30.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Han er nok slutta hos Yanmar, men kan fremdeles mye om BMW. Skal sende tlf.nr på en IM Takker for innleggene. Tar gjerne i mot telefon/ mailadresse til folk som kan BMW. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.