Rastløs Startet 24.November.2008 Link til dette innlegget Startet 24.November.2008 Jeg har da forstått at det ikke bare er tull dette med folde propell. Og jeg skjønner at på en såpass lett båt som min har jeg mye å tjene på en folding propell. ( syns det gikk litt vel tregt i forhold til min gammle Alo Mikkel. Så derfor blir det både gennaker også ) Tenkte jeg skulle kjøpe en 2 bladet VP fra Drevia. Er det grei skuring å montere en slik ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Ja det er det. Men som med alt annet som har med båt å gjøre, må man beregne at det tar ca tre ganger så lang tid som man tror. Jeg tipper i utgangspunktet at det vil ta ca 15-20 minutter å skifte propellen. Men hvis man ganger med tre får man ca en time. Og det er tiden det sikkert kommer til å ta... Lykke til! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fetter Klodrik Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Hadde en dykker som gjorde dette under vann på ca. 1 time. Da burde du klare det på noe kortere tid på land -:) Husk Locktite på låseskruene. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Lunde Båt har vært rimelige på foldeprop. Har flex o fold selv 3 blader. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Smurph Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Har du vurdert en 3-bladet Kiwiprop i stedet? Forstår det slik at 3-bladet er vesentlig mer effektivt enn 2-bladet. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
avmønstret5 Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Har du vurdert en 3-bladet Kiwiprop i stedet? Forstår det slik at 3-bladet er vesentlig mer effektivt enn 2-bladet. Har lurt på det - noen med erfaring med Kiwipropen? Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 Kiwi prop er nok et veldig interresant produkt. Jeg vet at seilere i Australia og Oceania er veldig glad i denne. MEN , dette er ikke en foldepropell, det er "løse" blader som på en Maxprop. Det betyr at propellbladene stiller seg inn etter vannstrømmen når du seiler, dvs at de på en måte står på kant og ikke bremser. Bladene på Kiwi er av komposittmatriale (samme som brukes i bl.a. flypropeller) og er således ikke utsatt for tæring. De er dessuten veldig mye lettere enn blader i metall, noe som gjør at du får mindre viberasjoner i båten. Dessuten er de vesentlig billigere enn konkurrentene. Sjekk på ; www.finisterra.no Det eren importør som kan produktet sitt. Jeg vet at det er montert bl.a annet på en Yanmar 3JH4 på 40 hk, men er litt usikker om de har fått fram propeller for større mororer. Utfra størrelsen på båten så vurder i alle fall en trebladet propell. Det er vesentlig forskjell i "skyvet" når du har en søkklastet feriebåt med vind og vær midt i mot. Hvis da ikke regatta er det primære for deg så bør du definitivt velge en trebladet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 .Sjekk på ; www.finisterra.no Det eren importør som kan produktet sitt. Jeg vet at det er montert bl.a annet på en Yanmar 3JH4 på 40 hk, men er litt usikker om de har fått fram propeller for større mororer. Utfra størrelsen på båten så vurder i alle fall en trebladet propell. Det er vesentlig forskjell i "skyvet" når du har en søkklastet feriebåt med vind og vær midt i mot. Hvis da ikke regatta er det primære for deg så bør du definitivt velge en trebladet. Lykke til. Kan det bety at Kiwi ikke går til min 50 hk Perkins? Jeg har trebladet fast propell og vil nødig miste noe fremdrift for motor, men tenker mest på seilingen. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 Kiwiprop går opp til 55hk. Fra http://www.kiwiprops.co.nz/power.html Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Rastløs Svart 25.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 men bør man ha 2 eller 3 blad på foldepropell på en 20 hesters motor og 31 fot ? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 Slik jeg har forstått det, så velger du 2-bladet hvis seilegenskapene er det viktigste, og 3-bladet hvis du ønsker bedre fremdrift for motor. En 2-bladet foldepropell blir helt slank og strømlinjeformet når du seiler, mens en 3-bladet nødvendigvis vil lage en større "klump". En propell fungerer best når den får gå i "uberørt" vann. En av grunnene til at 3-bladet er bedre enn 2-bladet er at bak kjølen så oppstår det en turbulent sone. Med en 2-bladet propell så vil begge bladene være inne i denne turbulente sonen, samtidig, for hver 1/2 omdreining, og gir dermed dårligere effekt. En 3-bladet propell vil til enhver tid ha to blad utenfor denne sonen. Du finner forøvrig mer info om Kiwiprop størrelse ift motor her: http://www.kiwiprops.co.nz/sizes.html Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Kaftein ØL Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 jeg undersøkte med leverandør av kiwi-prop og de kunne i hvertfall levere til min 48 foter med 50 hk motor. Jeg har selv vurdert en slik da det for min del er uaktuelt å betale 25-30000 for en anerkjent foldepropell. Det som overrasker meg litt er at jeg til dags dato ikke har møtt noen som har en slik kiwiprop på sin båt og som kan dele erfaringene. Jeg har forholdsvis liten motor i forhold til båtstørrelsen, ingen baugpropell, og er derfor avhengig av en propell som fungerer minst like bra som min 3-bladet fastpropellen jeg har under manøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 Jeg tenker vel det samme. Når det gjelder to og trebladet foldepropell hadde jeg en standard to-bladet foldep. på Volvo MD11 23 hk i min tidligere 34 foter, og skiftet over til en tre-bladet Volvo foldep. Farten var ca lik på flatt vann, men trebl. holdt opp farten mye bedre med vind og sjø i mot. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.