SkipsrederGranli Startet 24.November.2008 Del på Facebook Startet 24.November.2008 Jeg har nå laget meg noen detaljer til båten av rustfrie plater. Disse har jeg nå polert/"børstet" slik at de har fått ett slikt utseende jeg ønsker. Bør jeg lakkere disse med ett tynt lag med klarlakk for å beskytte de, og for å få en blank overflate eller kan jeg bare benytte de slik de er? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Rustfritt, som i galvanisert, eller syrefast? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
REM Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Bruk de som de er. Et lakklag vil gulne og flasse av etterhvert, og vanskeliggjøre vedlikehold. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
flipflap Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Rustfritt er vel ingen av delene? Det er vel stål med krom. Tror du kan bevare finishen med klarlakk... Sitér dette innlegget Link to post
SkipsrederGranli Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 her var det forskjellige svar gitt hehe... er ikke noe metall ekspert, men er det ikke forskjell på syrefast og rustfritt da? galvanisert er vel vanlig sort stål som er dyppet i en blanding for å beskytte mot rust.... Sitér dette innlegget Link to post
Astrix Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 zink behandlet stål er såkallt sort stål varmet opp til ca 320 grader(da åpnet porene i stålet seg ). da dyppes stålet i zinkbad, deretter avkjøles. da får man zink inni stålet og en kjemisk reaksjon som heter ionisk stål. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 ikke helt sikker , men mener syrefast er rustfritt som er tilsatt noe i blandingen for å være bedre rustbeskyttet i saltholdige miljø. Jeg tror det beste er å ha de som de er :) eventuelt epoxy.. , men klarlakk vil flasse vudrerte sterkt å lage mitt nye dashboard i stål også , men fikk tak i plast plater i "carbon look " så gikk for de .. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Rustfritt stål er stål legert med krom. Syrefast stål er stål legert med krom og molybden. Der er også mindre mengder med karbon i syrefast. Syrefast stål er heller ikke magnetisk. Behandling av rustfritt er best å bare polerest. Bruker du lakk, er det som "rem" sier - det vil gulne og begynne å flasse. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Hei, Holder på med en tilsvarende problemløsning. Noen Høytalere i rustfritt som jeg ønsket hvite. Har vært i kontakt med en fargehandel og han ringte inn til en eller annen spesialist. Svaret er helt klart. Du får ingen enkomponets lakk til å sitte på syrefast. Forbehandling er å matte ned overflaten, så kan man benytte syrebeis, eller en epoxy primer, ala antipest. Så kan man lakke med topcoat. Men for deg som skal ha det blankt tror jeg du bare må leve med at det er ubehandlet. Det vil jo komme rustflekker med tiden, men det er jo bare å polere vekk. Lykke til med prosjektet JRK Sitér dette innlegget Link to post
SkipsrederGranli Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 Tusen takk for alle svar! Da blir det ingen klarlakk. Skal legge ut bilde av dashbordet når det er blitt ferdig :) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 For noen år siden dumpet jeg borti denne båten: Eieren var pensjonert tannlege og hadde dermed en smule erfaring med metallbehandling, i alle fall i liten målestokk. Som nabo til en skraphandler hadde han tilgang på mye rustfritt og han hadde laget alt dekksutrustning selv: Overflatebehandlingen var pussing med slipepapir i mange grader helt opp til vannslipepapir 2000 og deretter polering. Med slik behandling var stålet 100% vedlikeholdsfritt mente han. Litt synd jeg ikke fikk tatt flere detaljbilder men det hele så trolig flott ut. Tør ikke tenke på hvor mye arbeid det har vært... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
fredivar Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 En måte å få det "nærmest" vedlikeholdsfritt på er å "elektropolere". Vi benytter det til syrefaste braketter til nødpeilesendere der jeg jobber. Se link til et produkt her: Tron S-VDR Link til firma som elektropolerer:her Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Link til firma som elektropolerer:her Er ikke dette bare en særdeles grundig finpolering? Sitér dette innlegget Link to post
SkipsrederGranli Svart 25.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2008 de detaljene på den båten så jo vanvittig flotte ut da! Jeg har valgt å ikke lage mine detaljer så blanke da... De blir mer som "børstet" stål som man ser på diverse kjøkken"hvitevarer"... Børster detaljene med en slags lamellskive til vinkelsliper... Det blir blankt og børstet på engang, men ikke så blankt som speil... Tøft syns nå jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Er ikke dette bare en særdeles grundig finpolering? På en måte, men når man produserer flere tusen slike pr. år kan man ikke gjøre jobben manuelt. Når man sveiser syrefast har det lett for å bli overflaterust på sveisingene. Og med mange vanskelige vinkler er det lettere å elektropolere enn å gjøre jobben manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.