Jump to content

Defroster eller dieselvarmer??


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om 2 ulike løsninger på varme i båten vår.

 

1. Defroster med ekstra dyse til cockpit.

2. Dieseldrevet varmeapparat

 

Formålet med varmeapparatet fra vår side er å ha litt "lunk" under kalesjen om vi overnatter i båten - samt at det kan være greit å ha varmluft i båten om det regner

 

Løsningen med defroster koster 1/2 parten av et varmeapparat.

 

Jeg mener å ha lest at et defrosteranlegg bruker varmen fra varmtvannstanken - vil det si at vi kun får varme når motoren går? Om ikke motoren må gå - bruker da defrosteren opp varmtvannet?

 

I og med at dieselvarmer koster dobbelt så mye som defrosteren kan jeg leve med noen ulemper ved en defroster

Link to post

Hei.

 

Defrostervarme er akkurat det samme som du har i bilen, den tar varme fra kjølevannet, og gir kun varme mens motoren går. Andre varmesystemer er uavhengig av om motoren går.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja takk begge deler, defroster/varmeapparat fra motoren, kjempefint under gange, men ved stille ligge må en inn med diesel/parafinvarmer.

Enig. Min erfaring er dessuten at defroster alene ikke er nok til å holde varme under kalesjen på Hannah II hvis det er ordentlig kaldt i været, selv med ekstra utblåsning ved førerplassen. Til det er arealet under kalesjen for stort og "isoleringen" for liten.

 

Men Bitteliten - uten at det er min sak - er det verdt pengene å installere varme - uansett type i en 690? I alle de 610, 690 og 750 jeg har sett har ingen hatt varme (noen kan jo ha hatt defroster uten at jeg har lagt merke til det, men jeg tviler). Jeg ville trodd at du får lite eller ingen ting igjen for dette ved salg, tatt i betraktning det bruksmønster de fleste som har slik båt har. Og så er du vel på kjøper'n?  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Hei Bitteliten

Helt sikkert best med det dyreste, så det var tilbud på dieselbrenner til 9900,- + båtmonteringsett totalt ca 13400 tror jeg, ring og spør http://www.gabrielsen-marine.no/

Kanskje noen har det billigere.

 

Jeg bruker å åpne til motoren etter kalesjen er oppe på kvelden, så siger overskuddsvarmen rett opp i cockpiten og man slipper duggen på fine sommerkvelder.

 

Vel, det var fattigmannsløsningen :smiley:

Link to post

Hei.

 

Har selv montert inn en Eberspächer 4000w og ville ikke vært foruten. Har allerede hatt flere turer i år og med god varme. Dyrere ja, men også bedre da du ikke er avhengig av motor for å få varme. Eneste problem jeg har er at ikke noen slange går opp som defroster, bruker en vifte til sirkulasjon av luften og går ganske greit hvis fuktigheten ikke er for stor. Når vi ligger i havn og det er dugg så er det bare en fordel :smiley: Slipper gardiner :flag:

Litt reklame. Tror Stavanger Seil også kan gi deg tilbud på dieselvarmer.

Link to post

Jeg ville nok gjort som KOB sier og vurdert dette en gang til. Det finnes flere alternativ. En slik varmer på lampeolje er jo et alternativ. Den koster lite og egner seg til ditt bruk. Vekk med litt kulde og litt fuktighet når man sitter der under kalesjen om kvelden eller rett og slett for litt oppvarming før man kryper i køya.

 

Noen vil si at den bruker opp oksygenet ditt. Intet problem.  Hvis du vil, så tar du et minutt lufting når den slås av. Da er det meste varmt inne i båten. Litt kald luftutenfra blir fort varm igjen, samtidig som den suger til seg mer fuktighet når temperaturen stiger.

 

Lotus

Link to post

I og med at vår båtsesong er relativt kort (mai-september), og etter å ha gått noen runder med oss selv på hva vi egentlig hadde behov for, valgte vi en sen kveld/tidlig morgen- løsning en Origo Heat Pal til kr. 1.105,-  På litt kjølige sommerkvelder plassert under bordet ute, holder den "åpne kalesjeløsningen" ca. 1,5 timer lenger. Sammenleggbar (halvert størrelse), lett å stue bort, lett å flytte på og god varmespredning. Men, det er åpen flamme og heller ingen løsning for direkte oppvarming ved litt kaldt vær. Ulempen er at den avgir litt fuktighet ved forbrenning mht. helt lukket båt, samt at det bør brukes FinFyr rødsprit som soter og lukter minimalt (samme pris som vanlig rødsprit), alternativt ha litt vann i vanlig rødsprit. Skal visst ha tilnærmet samme effekten.

Gir ca. 2.000 Watt, og dekker vårt lille behov i en Nidelv 24 på "godværs-ferie" !

 

http://www.maritim.no

 

ORIGO HEAT PAL

Art.nummer: 5090-00

 

 

Pris: 1105,-        

 

 

 

Kombinert koke- og varmeapparat for rødsprit. Koker opp 1 liter vann på 6-8 minutter. En fylling med 1,3 liter rødsprit holder til ca. 6 timer på maks effekt.

Frittstående.

Høyde: 290 mm

Diam: 275 mm

Link to post

Enig. Min erfaring er dessuten at defroster alene ikke er nok til å holde varme under kalesjen på Hannah II hvis det er ordentlig kaldt i været, selv med ekstra utblåsning ved førerplassen. Til det er arealet under kalesjen for stort og "isoleringen" for liten.

 

Men Bitteliten - uten at det er min sak - er det verdt pengene å installere varme - uansett type i en 690? I alle de 610, 690 og 750 jeg har sett har ingen hatt varme (noen kan jo ha hatt defroster uten at jeg har lagt merke til det, men jeg tviler). Jeg ville trodd at du får lite eller ingen ting igjen for dette ved salg, tatt i betraktning det bruksmønster de fleste som har slik båt har. Og så er du vel på kjøper'n?  :lol:

Enig med KOB - det er en vurderingssak. Dog har jeg tenkt å beholde båten i hvertfall denne sesongen, også er jeg litt utstyrsfreak da (vet ikke om det er fordel eller ulempe  :seeya:). Og jada - jeg er på "kjøper'n" - det er jeg hele tiden. 3 fots syndromet er gått over i en kronisk lidelse/glede. Dvs. glede for meg - lidelse for kona  :lol:

 

Jeg har Origo kokeapparat (rødsprit), og det varmer godt - men det blir kondens. Jeg vet slett ikke om en defroster er verdt prisen - om den kun funker når motoren går. Da er det bedre å putte pengene andre steder. Et komplett varmeapparat mener jeg uansett er for dyrt.

 

Takk for alle synspunkter - som vanlig er svarene her meget bra :smiley:

Link to post

Ja takk begge deler, defroster/varmeapparat fra motoren, kjempefint under gange, men ved stille ligge må en inn med diesel/parafinvarmer.

Helt enig. Har samme løsning i båten min. Men jeg har ingen problemer med å fyre hele båten med defrosteren under gange. Har 4 uttak fra varmeren, hvorav ett går til vinduene, og ett uttak nære dørken ved førerplass. Må som regel slå av viften innimellom for å la det bli litt kjøligere igjen. Det er tre trinn på viften, men bruker bare trinn 1. Helt suverent til å varme opp hele båten med, det blir mye fortere varmt med defrosteren enn med Wallasen. Pleier å skru på Wallasen 5 min før vi skal legge oss til ro, og da holder varmen seg.
Link to post

Jeg har både defroster og et termic lampeolje varmeapparat. Kan kun bruke defrosteren når jeg kjører og så lenge det er varme i motoren etter denne er stoppet. Varmeapparatet (termicen) ville jeg ikke vært foruten. Den går hver kveld på sommeren etter sola har gått ned. Kjører da på lav effekt, og holder lufta i båten tørr og fin.

Har ikke varmluft opp til vinduene, men holder disse duggfrie med egen liten vifte plassert på føresiden. Ellers er en liten skvett zalo på en pussefille veldig effektivt mot dugg på vinduene.

 

[glow=purple,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Jeg har fått tilbud om 2 ulike løsninger på varme i båten vår.

 

1. Defroster med ekstra dyse til cockpit.

2. Dieseldrevet varmeapparat

 

Formålet med varmeapparatet fra vår side er å ha litt "lunk" under kalesjen om vi overnatter i båten - samt at det kan være greit å ha varmluft i båten om det regner

 

 

I og med at dieselvarmer koster dobbelt så mye som defrosteren kan jeg leve med noen ulemper ved en defroster

 

Hei Bittelliten

Jeg ser du får litt forskjellige svar, men utifra det du spør om - hva er beste løsning for å holde lunk i båten ved overnatting - er jeg ikke i tvil om hva jeg vil anbefale; dieseldrevet varmeapparat.

 

Årsaken er at defrosteren slutter å gi varme ganske snart etter at du har stoppet motoren.  Varmen varer max en time, antakelig ikke særlig lenger enn 10-15 minutter i praksis.  Defrosteren henter varmen fra maskinen, akkurat som varmeapparatet i bilen.  Den vil rett og slett ikke kunne løse det behovet du ønsker dekket. :sad:

 

Dieseldrevet varmeapparat derimot gir deg varme så lenge du har drivstoff, også om morran når du våkner og skal stikke tærne ut av dyna. :flag:

 

Selv har jeg begge deler i båten, en 10kW Ardic defroster og en Eberspächer 5,5kW.  Defrosteren går under gange og bidrar godt til duggfrie frontvinduer.  Vareapparatet går ved stilleligge, og holder greit varmen i båten, og fuktigheten ute :flag:

 

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post

Vi har nettopp kommet hjem etter 2-3 fantastiske timer på fjorden. Var en tur i Evjesund og kikket på svanene som har rede der.

 

Det ble litt kjølig etterhvert - så jeg fyrte opp kokeapparatet (Origo 2 bluss sprit). Da fikk vi akkurat det vi ville - litt lun varme. Så da var det bestemt - vi setter ikke inn noe varmeapparat eller defroster i båten.

 

Takk for alle tips og råd på veien!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...