Jump to content

Hva gjør jeg når avgiftene på båten ikke er betalt?

Ribtjenester

Recommended Posts

Den båten er jo i prinsippet aldrig tatt inn da det ville utløst avgift.. som han sa at den fortsatt var registert i england.. Båten er jo i prinsippet bare på ferie i norge.. problemet dukker opp for eier i det han blir stoppet i evt kontroll.. da er det opptil eier og fremlegge beviser på eierskap.. Han vil da vise til salgskontrakt og tollvesen vil ved evt mistanke da skjekke selger opp.. 99% sikkert så slår tollvesen seg da til ro med fremvisning av kontrakt og hverken eier elller selger vil noen gang høre noe mer..

Siden det ikke er reg plikt på båter i norge så kan dette ikke utgjøre nevneverdig mistanke.

Markedet i Norge florer av grå importerte båter som tilsynelatende er "Norske". Problemet er jo netopp muligheten til kontoroll av dette siden regplikt ikke eksisterer.

Det skulle blitt artig og sett hva myndighetene gjør den dagen de innfører reg plikt.. da det er mange båter som mangler underlagsmateriale.. Amnesti kanskje??

Som sagt i tidligere innlegg her av bla skipper worse ,ville jeg tatt det knusende med ro.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Så da er egentlig spørsmålet , er båten på papiret kjøpt av importør eller er den formidlet fra utlandet av "importør" og dermed tatt inn i landet i kjøpers navn ?

Nei båten er ikke tatt inn i mitt navn, båten har vært i norge i flere måner før vi fikk båten.

Jeg har en kjøpskontrakt standard fra forbrukerrådet som er skrevet fra han til meg, der står det at selger betaler avgifter + en del andre ting.

www.ribtjenester.no

Jeg tror du har et kjempeproblem , blir du sjekket av tollmyndighetene vil båten bli beslaglagt og du står der som svarteper.

En båt kan for eksempel kjøpes i England , kjøres til for eks Strømstad , oppmåles av Sjøfartsdirektoratet , de kommer til Sverige og måler opp ,

Båten registreres med Norsk reg nr LK ......

Sjøfartsdirektoratet utsteder identitetsbevis med hjemmehavn i Norsk havn.

Det er ingen spørsmål om avgifter er betalt.

Båten kan fortsatt ikke brukes i Norge av Nordmenn.

Norsk reg nr og identitetsbevis er ikke godt nok , du må i tillegg ha kvittering på at Norsk hk avgift og moms ere betalt på hele kjøpesummen inkl frakt.

Er ikke avgiten betalt er heller ikke båten tatt inn til Norge på papiret.

Det kjedelige er vel at båten blir beslaglagt uansett om du eller importør skal betale avgiften.

......, der står det at selger betaler avgifter + en del andre ting.

Er det "betaler" i betydning vil betale eller har betalt? Er dette en standard stipulasjon i kontrakten eller satt inn spesielt siden båten er importert av selger og dete var kjent av deg/informert om av selger? Jeg ville vært ukomfortabel i denne situasjonen da det kan bli en sånn "ha rett" kontra "få rett" med tanke på at man kan (?) risikere at myndighetene beslaglegger båten for manglende innbetaling av avgifter og intil denne situasjonen er avklart og hvs som skal betales er blitt betalt så risikerer du å være uten båt? Vet ikke, men får dårlige "vibber" av en sånn situasjon!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Norsk reg nr og identitetsbevis er ikke godt nok , du må i tillegg ha kvittering på at Norsk hk avgift og moms ere betalt på hele kjøpesummen inkl frakt.

Er ikke avgiten betalt er heller ikke båten tatt inn til Norge på papiret.

Det kjedelige er vel at båten blir beslaglagt uansett om du eller importør skal betale avgiften.

Og hvor mange eiere av 15-20 år gamle svenske/finske/engelske båter kjører rundt med kvitering på betalte avgifter????

Tror nok ikke båten kan beslages der og da. I såfall er det mange der ute som sliter!

Eter det jeg har funnet ut er det knekkende likegyldig for myndighetene hvem som skulle ha betalt inn avgiftene. Er ikke avgiftene betalt tar de båten helt uavhengig av hven som eier den. Det blir således en sak mellom deg og selger og få avgiftene betalt. Her kan du jo velge mellom og bruke Poletiet eller Bandidos for og få selgeren til og gjøre opp for seg.

Sitat fra "MERVERDIAVGIFT VED INNFØRSEL"

” Det har blitt reist spørsmål om ansvaret for å betale toll og avgifter (merverdiavgiftsloven

§ 64 gir § 37 anvendelse ved innførsel av varer) for en ufortollet vare, også skal omfatte senere

erververe av den ufortollede vare.

Vareeieransvaret i tolloven er ikke begrenset til kun innførselstidspunktet for varen, jf.

definisjonen i § 1 nr. 3, og følgelig kan ansvaret etter § 37 for å betale toll og avgifter for en

ufortollet vare, også rette seg mot de som senere etablerer et eiendomsforhold eller annet

legitimasjonsforhold til varen.

Bestemmelsen i § 37 skal imidlertid praktiseres av Tollvesenet slik at det ikke skal rettes noe krav

om toll og avgifter mot en som erverver en ufortollet vare fra importøren av vedkommende vare,

dersom han ved ervervelsen eller den senere disponeringen av varen er i aktsom god tro med

hensyn til at det ikke er foretatt fortolling.”

Er jo egentlig fornuftig dette dersom forbruker handler i god tro. Dersom det står i kontrakten at avgifter skal være betalt må da dette være i god tro.

- anders m.

Guest Avmønstret#
Dersom det står i kontrakten at avgifter skal være betalt må da dette være i god tro.

- anders m.

Stikk motsatt konklusjon hos meg. Når kjøper har tilført dette punktet i kontrakten så viser han at han har mistanke om.. osv. Da blir det "burde skjønt/vist att..".

"God tro" ligger nærmere "totalt uvitende".

Hele tråden her (og tidligere tråd) viser jo at kjøper ikke var i god tro.

Ville ikke støttet meg på "god tro" her nei.

Stikk motsatt konklusjon hos meg. Når kjøper har tilført dette punktet i kontrakten så viser han at han har mistanke om.. osv. Da blir det "burde skjønt/vist att..".

"God tro" ligger nærmere "totalt uvitende".

Hele tråden her (og tidligere tråd) viser jo at kjøper ikke var i god tro.

Jeg viste at avgiftene ikke var betalt, men han skulle gjøre dette umiddelbart når båten var betalt, derfor blei dette tilført i kontrakt.

www.ribtjenester.no

Jeg viste at avgiftene ikke var betalt, men han skulle gjøre dette umiddelbart når båten var betalt, derfor blei dette tilført i kontrakt.

En gylden regel for meg er at kjøper innbetaler det som er av skyldige avgifter og trekker dette av kjøpesummen før resten utbetales... Noe annet er for meg helt unaturlig... slike ting lar jeg min kundekontakt i min Bank ordne opp med, noe som er enkelt og greit og rimelig sikkert..

Det er ofte fort gjort for selger å glemme slike innbetalinger atter at kronasjen er kommet på konto

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

du bør virkelig ringe\ få igang en advokat .

Har ingenting med saken å gjøre..... heldigvis

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mange råd her over, men jeg ville nok lyttet mest til de du har mottatt fra Skipper Worse. Alternativt kan du f.eks ta kontakt med en jurist, f.eks baatadvokaten

Tror ikke jeg røper noen stor hemmelighet når jeg nå skriver at Skipper Worse er baatadvokaten i gitte link.

Så Skipper Worse er nok en av de mer kvalifiserte rådgiverene du har hatt i denne tråden.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...