Vierskjær Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Jeg er enig med Worse, jeg mener man ikke kan hefte en båt på samme måte som en bil . Men jeg ville for sikkerhets skyld sjekket med Brønnøysund eller en advokat! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Så da er egentlig spørsmålet , er båten på papiret kjøpt av importør eller er den formidlet fra utlandet av "importør" og dermed tatt inn i landet i kjøpers navn ? Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Så da er egentlig spørsmålet , er båten på papiret kjøpt av importør eller er den formidlet fra utlandet av "importør" og dermed tatt inn i landet i kjøpers navn ? Godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.November.2008 Del på Facebook Svart 25.November.2008 Den båten er jo i prinsippet aldrig tatt inn da det ville utløst avgift.. som han sa at den fortsatt var registert i england.. Båten er jo i prinsippet bare på ferie i norge.. problemet dukker opp for eier i det han blir stoppet i evt kontroll.. da er det opptil eier og fremlegge beviser på eierskap.. Han vil da vise til salgskontrakt og tollvesen vil ved evt mistanke da skjekke selger opp.. 99% sikkert så slår tollvesen seg da til ro med fremvisning av kontrakt og hverken eier elller selger vil noen gang høre noe mer.. Siden det ikke er reg plikt på båter i norge så kan dette ikke utgjøre nevneverdig mistanke. Markedet i Norge florer av grå importerte båter som tilsynelatende er "Norske". Problemet er jo netopp muligheten til kontoroll av dette siden regplikt ikke eksisterer. Det skulle blitt artig og sett hva myndighetene gjør den dagen de innfører reg plikt.. da det er mange båter som mangler underlagsmateriale.. Amnesti kanskje?? Som sagt i tidligere innlegg her av bla skipper worse ,ville jeg tatt det knusende med ro. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Ribtjenester Svart 26.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2008 Så da er egentlig spørsmålet , er båten på papiret kjøpt av importør eller er den formidlet fra utlandet av "importør" og dermed tatt inn i landet i kjøpers navn ? Nei båten er ikke tatt inn i mitt navn, båten har vært i norge i flere måner før vi fikk båten. Jeg har en kjøpskontrakt standard fra forbrukerrådet som er skrevet fra han til meg, der står det at selger betaler avgifter + en del andre ting. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sea Oasis Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Jeg tror du har et kjempeproblem , blir du sjekket av tollmyndighetene vil båten bli beslaglagt og du står der som svarteper. En båt kan for eksempel kjøpes i England , kjøres til for eks Strømstad , oppmåles av Sjøfartsdirektoratet , de kommer til Sverige og måler opp , Båten registreres med Norsk reg nr LK ...... Sjøfartsdirektoratet utsteder identitetsbevis med hjemmehavn i Norsk havn. Det er ingen spørsmål om avgifter er betalt. Båten kan fortsatt ikke brukes i Norge av Nordmenn. Norsk reg nr og identitetsbevis er ikke godt nok , du må i tillegg ha kvittering på at Norsk hk avgift og moms ere betalt på hele kjøpesummen inkl frakt. Er ikke avgiten betalt er heller ikke båten tatt inn til Norge på papiret. Det kjedelige er vel at båten blir beslaglagt uansett om du eller importør skal betale avgiften. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 26.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2008 Her spriker det litt mye ser jeg noen sier en ting og andre sier noe annet. Blir ikke lett og ta stilling til ha jeg skal tro? Er det noen som veit 100% sikkert? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Mouche Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 ......, der står det at selger betaler avgifter + en del andre ting. Er det "betaler" i betydning vil betale eller har betalt? Er dette en standard stipulasjon i kontrakten eller satt inn spesielt siden båten er importert av selger og dete var kjent av deg/informert om av selger? Jeg ville vært ukomfortabel i denne situasjonen da det kan bli en sånn "ha rett" kontra "få rett" med tanke på at man kan (?) risikere at myndighetene beslaglegger båten for manglende innbetaling av avgifter og intil denne situasjonen er avklart og hvs som skal betales er blitt betalt så risikerer du å være uten båt? Vet ikke, men får dårlige "vibber" av en sånn situasjon! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nøtterøy Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Norsk reg nr og identitetsbevis er ikke godt nok , du må i tillegg ha kvittering på at Norsk hk avgift og moms ere betalt på hele kjøpesummen inkl frakt.Er ikke avgiten betalt er heller ikke båten tatt inn til Norge på papiret. Det kjedelige er vel at båten blir beslaglagt uansett om du eller importør skal betale avgiften. Og hvor mange eiere av 15-20 år gamle svenske/finske/engelske båter kjører rundt med kvitering på betalte avgifter???? Tror nok ikke båten kan beslages der og da. I såfall er det mange der ute som sliter! Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Eter det jeg har funnet ut er det knekkende likegyldig for myndighetene hvem som skulle ha betalt inn avgiftene. Er ikke avgiftene betalt tar de båten helt uavhengig av hven som eier den. Det blir således en sak mellom deg og selger og få avgiftene betalt. Her kan du jo velge mellom og bruke Poletiet eller Bandidos for og få selgeren til og gjøre opp for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 26.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2008 Er det "betaler" i betydning vil betale eller har betalt? Er dette en standard stipulasjon i kontrakten eller satt inn spesielt siden båten er importert av selger og dete var kjent av deg/informert om av selger? Det er skrevet av meg som et tillegg i kontrakten. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Framtia Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Mange råd her over, men jeg ville nok lyttet mest til de du har mottatt fra Skipper Worse. Alternativt kan du f.eks ta kontakt med en jurist, f.eks baatadvokaten Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Thorlyn Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Enig med Framtia. Mye synsing om hva som er tilfelle.. loven er klar. Importør er ansvarlig ingen andre. Forhold deg til Rådet fra Skipper worse. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
andersm Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Sitat fra "MERVERDIAVGIFT VED INNFØRSEL" ” Det har blitt reist spørsmål om ansvaret for å betale toll og avgifter (merverdiavgiftsloven § 64 gir § 37 anvendelse ved innførsel av varer) for en ufortollet vare, også skal omfatte senere erververe av den ufortollede vare. Vareeieransvaret i tolloven er ikke begrenset til kun innførselstidspunktet for varen, jf. definisjonen i § 1 nr. 3, og følgelig kan ansvaret etter § 37 for å betale toll og avgifter for en ufortollet vare, også rette seg mot de som senere etablerer et eiendomsforhold eller annet legitimasjonsforhold til varen. Bestemmelsen i § 37 skal imidlertid praktiseres av Tollvesenet slik at det ikke skal rettes noe krav om toll og avgifter mot en som erverver en ufortollet vare fra importøren av vedkommende vare, dersom han ved ervervelsen eller den senere disponeringen av varen er i aktsom god tro med hensyn til at det ikke er foretatt fortolling.” Er jo egentlig fornuftig dette dersom forbruker handler i god tro. Dersom det står i kontrakten at avgifter skal være betalt må da dette være i god tro. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 26.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2008 Fikk en mail av selger nå, han sier jeg skal få tollkortet. Har ikke fått noe enda, men er det god nok dokumentasjon for at ALLE avgifter er betalt. Eller gjelder dette bare for innførsel av båten? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Thorlyn Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Tollkortet viser at båten er registrert inn i landet. Det skal foreligge kvittering fra tollvesen på at avgifter er betalt også. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Rolf Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Her var det importøren selv som ble tatt, båten har stått i beslag i 1,5 år: Staten inndro luksusbåt Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Dersom det står i kontrakten at avgifter skal være betalt må da dette være i god tro. - anders m. Stikk motsatt konklusjon hos meg. Når kjøper har tilført dette punktet i kontrakten så viser han at han har mistanke om.. osv. Da blir det "burde skjønt/vist att..". "God tro" ligger nærmere "totalt uvitende". Hele tråden her (og tidligere tråd) viser jo at kjøper ikke var i god tro. Ville ikke støttet meg på "god tro" her nei. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 26.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2008 Stikk motsatt konklusjon hos meg. Når kjøper har tilført dette punktet i kontrakten så viser han at han har mistanke om.. osv. Da blir det "burde skjønt/vist att..". "God tro" ligger nærmere "totalt uvitende". Hele tråden her (og tidligere tråd) viser jo at kjøper ikke var i god tro. Jeg viste at avgiftene ikke var betalt, men han skulle gjøre dette umiddelbart når båten var betalt, derfor blei dette tilført i kontrakt. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sydvesten Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Jeg viste at avgiftene ikke var betalt, men han skulle gjøre dette umiddelbart når båten var betalt, derfor blei dette tilført i kontrakt. En gylden regel for meg er at kjøper innbetaler det som er av skyldige avgifter og trekker dette av kjøpesummen før resten utbetales... Noe annet er for meg helt unaturlig... slike ting lar jeg min kundekontakt i min Bank ordne opp med, noe som er enkelt og greit og rimelig sikkert.. Det er ofte fort gjort for selger å glemme slike innbetalinger atter at kronasjen er kommet på konto Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Her var det importøren selv som ble tatt, båten har stått i beslag i 1,5 år: Staten inndro luksusbåt temmlig hard straff synes jeg. du bør virkelig ringe\ få igang en advokat . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Rolf Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 du bør virkelig ringe\ få igang en advokat . Har ingenting med saken å gjøre..... heldigvis Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
SF Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Mange råd her over, men jeg ville nok lyttet mest til de du har mottatt fra Skipper Worse. Alternativt kan du f.eks ta kontakt med en jurist, f.eks baatadvokaten Tror ikke jeg røper noen stor hemmelighet når jeg nå skriver at Skipper Worse er baatadvokaten i gitte link. Så Skipper Worse er nok en av de mer kvalifiserte rådgiverene du har hatt i denne tråden. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mouche Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Det har du sikkert helt rett i SF, men har du med hånden på hjertet opplevd å høre to advokater som har samme syn på en sak? Eller hva sier du Worse? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SF Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Det har du selvsagt helt rett i Mouch hvis ikke hadde vell utfallet av en hvilken som helt rettssak vært gitt på forhånd. Når det er sagt er jeg rimelig trygg på at det SW skriver er riktig, men du kan nok alltids finne en saksbehandler hos Tollvesenet som vil mene noe annet. Og da er helvete i gang Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.