Jump to content

Seilklær - igjen!

bjoris

Recommended Posts

Dette har vi diskutert mange ganger før, men det skjer mye på denne fronten og derfor håper jeg det er interesse for å diskutere og utveksle erfaringer med hva som er bra og ikke minst hva som er i markedet nå og til hvilken pris/hvor. Det har tidligere vært rimelig å bestille i utlandet, men nå har krona svekket seg kraftig så jeg har slått det litt fra meg...

WestCoastYachting i Stavanger jobber for Nelson Marine, de har gjort div reklamasjoner på båten min og montert div utstyr. De er også importør av Hood, har fått "kjempetilbud" fra dem på 2009 kolleksjonen, men om rabatten er bra så stusser jeg over prisen som er over 11.000 for bukse og jakke... Det er nok et meget bra produkt, men jeg ser at Musto har sine Offshore hos Seatronic til 8000 så jeg syns utropsprisen på HOOD var svært høy, uansett tilbudet gjør det meget interessant likevel om opprinnelig pris er noe høyere enn det jeg tror de kan klare å få i markedet.

Andre forslag, skal ha to coastal sett og et offshore til meg selv (det er alltid jeg som blir stående når det blir drittvær :lol: dessuten ser det ut til at jeg blir helårsseiler så jeg trenger virkelig noe skikkelig, det merket jeg til de grader på tur/retur Stavanger i minusgrader... Det trenger ikke vært dyrt og fancy, kun opptatt av at det skal være skikkelige saker. Med det mener jeg skikkelig vanntett samtidig som en ikke blir klam i varmt vær eller når en må jobbe litt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har XM T-8000 nå, og det er det 'tyngste' jeg kan tenke meg å bruke.

Har tidligere hatt 'panserjakke' fra Henri-Lloyd: for stor og tung.

F1-stell fra Helly-Hansen: Veldig bra de første to årene, men det tapte seg fortere enn det burde ift prisen (vanngjennomtrengning)

Jeantex coastal stell: Lett og behagelig, men ble våt i dette også sånn over tid (mer enn 6-7 timer i øs-pøs gikk ikke)

XM T-8000: Helt på den tyngste siden av skalaen (mhp hvor stivt det er å bevege seg i, og hvor tungt/varmt det er). Allikevel ikke like massivt som panserjakkene til Henri Lloyd (og Musto?).

Har en 'polstret' flytedress fra Fladen om jeg skal lange, stillesittende etapper og det er veldig kaldt.

Jeg har altså ikke lyktes i å finne et sett som duger både i dritvær på sommeren (med 20 varmegrader) og i kulda på vinteren. XM'en er beste kompromiss så langt, men må altså suppleres med en dress type 'Michelin-mann' når det blir riktig kaldt.

tur_086.jpg

Her har vi XM T-8000 i rødt og undertegnede i i gul/blå 'varmedress'. Og snø i cockpit.

S/Y Surprise

Denne HOOD saken har avtagbar flis innvendig. Noen kommentarer til dette? Det høres jo unektlig smart ut mtp å kunne bruke det i både varmt og kaldt vær. Vel, vi får ta det i øyensyn først, men prisen er altfor høy i utg.pkt, tror kanskje de tenker litt som at nordmen er svært rabattbeviste, men lite prisbeviste... :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

:cool: Ser at det er veldig mange meninger om dette, og alt annet ville vel være merkelig. Jeg bruker i hvertfall ikke det samme når jeg kjører på ski om vinteren, eller når jeg går på langrennski, som hva jeg bruker når jeg seiler om sommeren. Tror nok at et greit mellomklasse stell er det aller beste, bare det er tett. Deretter bør man heller investere noe (mye) i hva man har under i de forskjellige forhold. Seiler du regatta og jobber litt så er det mye fint i superundertøy, fleese og ull som fungerer utmerket. Sitter du stille under lange legg enten det er sommer , eller vinter så må du bare sørge for at det du har under er tilpasset. Kort; Det du har under er minst like viktig som dressen, den skal være tett. Det er ingen av disse dressene som "puster" samme hva produsentene påstår.

Tja. er det noe vits i at den innvendige fleece-jakka sitter fast i regntøyet da? Virker like greit med separat fleece jakke sånn som jeg tenker.

Jeg bruker gjerne HH Lifa innerst, så ull, så fleece og så seilklær (todelt eller hel polstra dress) utapå der (på det meste).

Enkelt å justere varmen, men beholde det ytterste vanntette laget da.

S/Y Surprise

Jeg seiler regatta hele året, og har erfart forskjellen på fiskarens utrustning og skikkelig seiltøy.

Det er kun Musto jeg bruker. Buksen er Offshore HPX og jakken er Offshore MPX. Buksen bør være av beste kvalitet, da den utsettes for røffest behandling. Buksen er helt tilbak fra 1999, og er stadig like tett og pustende. Jakken er noen år yngre. Jeg er sjelden ubehagelig klam til tross for at jeg tar mye av arbeidet på vinsjene og fordekket.

Men det er viktig å huske på at dette settet er bare et ytre skall. Like viktig er det å regulere etter årstidene hva du har under. Ull og fuktighetstransporterende innertøy er viktig.

På bena benytter jeg Gill sine gummistøvler med plass til mye ull(2 nummer for store). Disse har et veldig bra micro mønster i sålen, og tørker veldig snart om det skulle bli noe fuktighet i dem.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Ull og fuktighetstransporterende innertøy er viktig.

I tillegg til et ytre skall som holder en tørr så er vel dette nøkkelen til success enten en står på ski, går på ski, seiler eller bedriver annen utendørs aktivitet. Det er også viktig at plaggene passer i størrelse, hverken for trange eller for vide, for at pusteegenskapene skal fungere etter hva jeg har blitt fortalt (i detalj!) av folk som lever og ånder for denne problematikken! Samtidig er det jo nesten, men bare nesten, en selvmotsigelse at et plagg skal både være vanntett og puste så man må vel i noen grad leve med et kompromi?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg seiler masse hele året, og har i hvertfall gjort noen erfaringer. Jeg har en 5 år gammel Hely Hansen Offshore dress. Den har vært kjempefin og er det enda, men jeg synes ofte den blir litt for stor og tung til de fleste turene da 90% av turene våre foregår i vindstyrker under liten storm. Dessuten har jeg en stor båt og da er det sjeldent bølgene skyller osver, fyller cockpit osv.

Nå har jeg kjøpt en tynn seiljakke fra henri loyd på salg. Tror jeg betalte 400 kroner for den (har sett at maritim har noen igjen i butikken sin) Den fungerer kjempebra sammen med en enkel regnbukse som også kommer fra henry loyd. Jeg regner med at jeg kommer til å bruke dette antrekket minst 70% av tiden jeg er ute og seiler. Senest forrige helg når det var kuldegrader var dette tilstrekkelig.

Det finnes forøvrig mase fancy luer, hansker, trøyer osv. som koster en formue uten at jeg har forstått poenget, og som ikke fungerer noe imponerende i det hele tatt. Jeg bruker bare ull under (skikkelig ulltrøye og stilongs kan kjøpes billig hos forsvars utsalg og de er kjempegode og varme), ullue og ullvotter (seilhansker har jeg sluttet med for mange år siden, men tar muligens med et lite par når jeg skal seile atlantern. Det er isåfall kun fordi tauene på den lille båten er så utrolig tynne i forhold til de jeg har)

De av vennene mine som ikke er med å seile så mye og ikke har anledning til å bruke mange tusen på en seildress kjører oljehyre. Det fungerer kjempebra det også, koster ingenting, men man blir fortere klam enn med en vanlig dress. Under normal havseilas hvor man stort sett kun sitter og holder litt utkikk og drikker whiskey så fungerer det kjempebra. Fortsatt ull under.

Jeg har nå mitt andre sett MUSTO OFFSHORE HPX. Det første hadde jeg i 12 år, og det har vert 9 ganger over nordsjøen og tilbake. Buksen var utslitt etter 10 år og begynte å lekke. Jakken er fortsatt tett, men ser for j...ut. I tilegg blir den tung, og tørker sent når den har vert våt. Når jeg denne sesongen kjøpte ny jakke, var dette eliminert. Tørker på kort tid.

Dette har stort sett holdt meg tørr alltid, men det kommer jo litt vann inn i halsen i skikkelig drittvær. (kjøp tørrdrakt om du vil unngå dette)

Tror coastal er det samme, men mangler noen detaljer.

Vær oppmerksom på at MUSTO har både Goretex og sitt eget matriale kalt Breathable. Tror det er samme design storstett, kun forskjell i stoff.

Never change a winning team!

Jeg har dette settet her

Musto MPX offshore jakke

Musto MPX bukse

Tror jeg betalte under 3000.- for jakka i Tønsberg på tilbud og rundt 1500.- for buksa i skagen på tilbud for et par år siden.

Med superundertøy + ull under så er dette settet knallfint om vinteren , det er veldig lett og bevegeligheten er på topp , det er tett i håndledd og rundt halsen så vannet renner ikke inn om man får seg en overhaling. Om sommeren så er det veldig fint med mindre klær under.

Buksa virker noe tynnere enn jakka men det skal kanskje være slik , det fungerer ihvertfall som forventet til prisen.

Har i tillegg en HH heldress med flyteegenskaper som nå er 10år gammel og begyner å bli slitt , den er varm og fin men man blir våt av svette om man jobber litt med seiltrim osv.

Har tidligere erfaring fra HH bukse og jakke , og HH buksa hadde bedre passform enn mustoen som er en mer "rett" modell uten ferdige knær , mustotøyet er glattere og lettere enn HH tøyet jeg hadde før

Jeg seiler i et regattateam, og vi fikk tilbud av Westcoastyachting på Hood Coastal tror jeg det var. Hele teamet vårt har brukt dette tynne seiltøyet i sesongen 2008 og har vært overmåte fornøyd. Vi fikk vite da vi kjøpte det at det hadde 0 toleranse på vanninntrengning, og det ser ut til å stemme.

Kjøper man dette tynne settet forutsetter det jo at man har skikkelige klær under. Totalintrykket er at dette er veldig gode seilklær, og vi kommer nok til å satse på Hood neste gang vi skal ha klær også.

Det ligger også litt forskjellig omtale på team-websiden vår om klærne. klarte ikke finne det i farten, men vet det står litt om det et sted der inne

http://nor5829.googlepages.com/home

Med vennlig hilsen

PIP

Lag deg 5 gode grunner til hvorfor du skulle bruke mye penger på seiltøy.

Lag deg deretter 5 gode grunner til at du måtte bruke mye penger på elektronikk eller andre dingser ombord.

Nå kan du selv svare på uttropet ditt

Det er jo slik at en kan klare seg uten det meste, nå har vi investert i veldig mye på båten, men etter mange turer i dårlig vær i høst er det et stort savn å ha skikkelige klær. Seilklærne jeg kjøpte i Strømstad for 10 år siden har aldri pustet, dessuten fant jeg jo ut på siste regatta at selv om vannet ikke kommer ut så kommer det inn i rikelige mengder. En slags motsatt membran :lol: Jeg kommer ikke til å bruke 15.000 pr sett, vi skal ha to sett også så 30.000 lapper er totalt utopi. Tipper det er svært få som faktisk betaler denne summen for Musto HPX. I såfall må en være rimelig nært å drite penger...

Det er dette tilbudet her jeg funderer på, det blir ikke billig, men 8.500 for to skikkelige sett inkl handsker og solbriller er meget bra... Må bare overbevise mitt 3. mannskapsmedlem om at han også skal ha slike klær... Innser at det kommer til å se dumt ut at alle 3 har samme klær og solbriller. Spesielt teit når en havner sist på resultatlisten... Da blir det mye Wanabee... :cool:

Hood - tilbud

Jeg seiler i et regattateam, og vi fikk tilbud av Westcoastyachting på Hood Coastal tror jeg det var. Hele teamet vårt har brukt dette tynne seiltøyet i sesongen 2008 og har vært overmåte fornøyd. Vi fikk vite da vi kjøpte det at det hadde 0 toleranse på vanninntrengning, og det ser ut til å stemme.

Kjøper man dette tynne settet forutsetter det jo at man har skikkelige klær under. Totalintrykket er at dette er veldig gode seilklær, og vi kommer nok til å satse på Hood neste gang vi skal ha klær også.

Interessant, har også tro på at dette er skikkelige klær. Uansett, hadde nok valgt Musto dersom prisen var lik, men som en ser av tilbudet her så får en altså to sett inkl. hansker og skikkelige solbriller for prisen av et sett Musto MPX ex handsker og solbriller... Da tenker jeg på prisen Seatronic har på Musto MPX. MEN jeg er litt usikker på prisen, tilbudet jeg har fått har ikke vært så bra som i denne nylig publiserte artikkelen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...