Jump to content

Seilklær - igjen!

bjoris

Recommended Posts

Har du en link til produktene på ebay?

For øyeblikket er det ikke så mye Musto seilklær som ligger ute på ebay, ser det ut til: Musto på ebay.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Jeg lurer på hva du har erfart som er forskjellen på fiskertøy og seiltøy.

Kan du sette opp noen punkter?

Så mange punktene blir det vel ikke.

Jeg var for mange år siden til Shetland i liten storm og benytttet HH sin oljehyre. Det var en forferdelig opplevelse. Våt og kald hele tiden. Og når du er våt og kald hele tiden, er du også skikkelig redusert som mannskap. Da var veien kort til kjøp av skikkelig seiltøy.

Årsaken er nok at oljesettene er ment for helt andre arbeidsstillinger og helt andre mekaniske slitasjer enn det du utsettes for når du seiler. De moderne high tech tekstilene som benyttes i seilklær ville ikke overlevd lenge i en fiskebåt.

Kravet til egenskaper og valgmuligheten i tekstiler er derfor svært forskjellige. Det som er opptimalt i en sjark, er derfor forskjellig fra de mulighetene man har til å lage seiltøy. Seiltøyene kan benytte fleksible og pustende materialer, men fiskartøyet må benytte materialer som er mekanisk robuste men der all fuktighet som kommer inn forblir der.

Fiskarsettene har ikke vannlåser. Det å løfte en arm eller se opp i riggen, ble derfor en kjølende bevegelse hver gang det var nødvendig. Og de som seiler vet jo at det gjør man hele tiden.

Sikkert mange andre gode grunner. Min konklusjon er ihvertfall at skikkelige seilkær er minst like viktig som alt annet av utstyr ombord. Og mye viktigere enn mange duppeditter som prioriteres først av mange. Seiltøyet er ikke en salderingsost.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

• 2 uker senere...

Jepp, er klar over det, men WestCoastYachting har dette settet til 4600 da også inkl. solbriller og handsker, de leverer ti halvpris forutsatt to sett. Har bestilt to sett av dette nå, skal tåle 30 m vannsøyle og puste svært bra. Snakket med SeilTuv gutta som sier at dette er hakket over Imhoff og fantastisk bra, de skal begynne å ta det inn som topp of the range hos seg. Tilbudet på Imhoff ble det samme UTEN seilbriller og handsker. Sikkert bra utstyr dette også, men Hood skal være noe utenom det vanlige så jeg tar sjansen...

Musto prisene som gjengis i denne tråden er alt for høye. Sjekk her i steden: Marinestore

Takk for tipset...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg mener at seileklær har en egen skala når det gjelder avangse og hva som er pris ut. hvis man leter litt rundt så finner mann at det er noe billigere i utlandet og e-bay. Har selv kjøpt en del fra England - en ting er at det er litt dyrt i noege og at det ikke finnes de klærne med de egenskapene som jeg etterspør.

Jeg har kommet til at utviklingen av seilklær har stått stille den siste par årene - jeg er selv jolleseiler. De som padler har klart å utvikle veldig fungsjonelt utstyr som er adskillig rimeligere i forhold til det klassiske seiltøyet.

Bruk tid på å finn ut hva for tøy du er ute etter, det er ikke nødvendig å kjøpe tøy til å seile rundt jorden med når Færder er målet...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Jeg mener at seileklær har en egen skala når det gjelder avangse og hva som er pris ut. hvis man leter litt rundt så finner mann at det er noe billigere i utlandet og e-bay. Har selv kjøpt en del fra England - en ting er at det er litt dyrt i noege og at det ikke finnes de klærne med de egenskapene som jeg etterspør.

Jeg har kommet til at utviklingen av seilklær har stått stille den siste par årene - jeg er selv jolleseiler. De som padler har klart å utvikle veldig fungsjonelt utstyr som er adskillig rimeligere i forhold til det klassiske seiltøyet.

Bruk tid på å finn ut hva for tøy du er ute etter, det er ikke nødvendig å kjøpe tøy til å seile rundt jorden med når Færder er målet...

Jeg er enig med deg, seiltøy er latterlig dyrt og neppe verdt pengene hvis en kjøper uten saftig rabatt. Musto HPX hos www.seiltoy.no til 14.700 tar kaka spør du meg.

Ang bruken så vet jeg godt hva jeg er på jakt etter, det er helårsantrekk som ikke trekker vann, uansett bruk. Det er jeg også forberede på å betale litt for, men ikke 15 lapper. Har derfor valgt Hood, til halvpris, 4.600 inkl solbriller og hansker. Dette er halvpris av normalen iflg WestCoastYachting, om de noen gang får solgt det til full pris vet jeg ikke, men ser en på påståtte egenskaper ved Hood og prisen på andre tøy, f.eks Musto burde jo det være godt mulig. Seiltuv vurderer også å ta inn disse klæren, de har sett på dem og det skal være bra greier, spesielt pustevnen antas å være bedre en Imhoff, men det skal også være enda mer vannbestandig, 30 meter vannsøyle mot 20 på Offshore til Imhoff. Pusteteknologien i Hood er eVent som ettersigende benyttes mye i alpinklær puste. Dette er nye klær som ikke er kommet på markedet enda,så ingen vet sikkert før en har prøvd, men jeg tar altså sjansen på dette, usett... Litt gal, men kan trekke meg når jeg får prøvd dem hvis jeg ikke liker dem. De kommer ikke før i mars... Nå tror jeg at jeg hadde klart meg lenge med Imhoff Offshore, men pga godt tilbud hos WCY får jeg antatt bedre klær til lavere pris en spesialtilbud hos Seiltuv på Imhoff...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 3 uker senere...

Mye int lesing/erfaring i denne tråden om seilplagg. Mye om vind,regn,varme egenskaper. Utover dette finner jeg lite om flyteevne/vanninntregning i sjøen og ingen ting som sikkerhetsele/løfte-krok i nevnte plagg. Noen som har erfaring på dette? Hva er de største forskjellene på disse områdene, hvis vi holder oss til flytedresser og ikke overlevelsesdrakter. :newyearsign:

Min erfaring er at flyte plagg blir for tette til aktiv seiling. Du blir gjennomvåt innenfra og fryser så snart du setter deg ned. Bruker derfor oppblåsbar vest med festepunkt for sikkerhetsline som flyteplagg.

Kjøpe mine seilklær fra http://www.sailingclothingstore.co.uk/

De har forøvrig en komlett Musto MPX dress med undertøy til ca. 500 pund. Skulle vel bli ca. 5000,-. I tilegg komer frakt og toll. :headbang:

• 2 uker senere...
Mye int lesing/erfaring i denne tråden om seilplagg. Mye om vind,regn,varme egenskaper. Utover dette finner jeg lite om flyteevne/vanninntregning i sjøen og ingen ting som sikkerhetsele/løfte-krok i nevnte plagg. Noen som har erfaring på dette? Hva er de største forskjellene på disse områdene, hvis vi holder oss til flytedresser og ikke overlevelsesdrakter. :newyearsign:

har Musto MPX offshore.....den er forberedd for sikkerhetssele, men jeg bruker min orginale sele utanpå, tycker det funker bedre. (flyteevne=0 !)

S/Y Gunga Din

Jeg og kjerringa har Musto Costal og dette fungerte fint til vårt bruk... vel for tiden henger dette i skapet da... men da vi hadde båten så holdt dette lenge i skagerak/kattegat som er vårt naturlige seilingsområde. Eller så har vi skikkelig "custom made" oljehyre som duger om vår herre viser sin styrke fra den siden, selvsagt med sydvest.... Vinterseilas så var det en flytedrakt av ett eller annet merke som ble mest brukt...

Musto HPX ble noe overkill for oss... var knapt nok mulig å bevege seg på en naturlig måte med dette og noe i varmeste laget det meste av sesongen,,

Kjøp seilklær etter det bruksmønstret man har med båten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 uker senere...

Imhoff og Hood seilklær er nevnt i denne tråden, og det er referert til SailTuv.no. Jeg jobber for SailTuv, og vil gjerne bidra med noen erfaringer og fakta om seilklær. Jeg har erfaring med seiltøy til tur og regattabruk siden 1971. De fleste er opptatt av den pustende membranens egenskaper. To egenskaper kan måles ved labtester; vanntetthet og pusteevne. Vanntetthet måles ved å sette vannpress på membranen. Resultatet måles i "meter vannsøyle". Pusteevne måles i liter/m2/24t. Altså hvor mye fuktighet som slipper gjennom 1 m2 av membranen pr døgn. Ved kjøp av seiltøy bør man alltid sjekke de tekniske egenskapene. Tallene kan variere mye for de forskjellige produktene. Pusteegenskapene er spesielt viktige hvis man skal jobbe mye med tøyet på, feks ved regattaseiling. Imhoffs VPR-20 serie og Hood serien har begge meget gode tall for vanntetthet og pusteevne. Prisen på gode membraner er høy, derfor blir disse produktene noe dyrere enn produkter med noe enklere membraner. Men det er langt igjen til noen andre kjente merker! Vi hos SailTuv bidar gjerne med råd ved valg av seiltøy. Vår Imhoff serie sammen med Hood serien dekker alle behov. Bare ta kontakt.

www.sailtuv.no

• 1 måned senere...

Da har jeg fått hjem vareprøver på Hood sin nye kolleksjon... Fikk i størrelsen Large, men ser at de er litt mindre enn tilsvarende GILL jakke jeg har lånt av en kompis for å sammenlikne. Det er litt kjedelig for meg som dessverre føler at jakka blir 2-3 cm for kort på armene. Venter nå på mål fra WestCoastYachting så håper jeg det fremgår enkelt hvor mye lengre XL er. Pt har de bare fått Large vareprøve... Buksa passer også litt dårlig i Large. Den er lang i beina, men litt trang når glidlåsen lukkes, ser for meg at XL må prøves, men er redd de blir for lange i beina...

MEN, det er noen knallbra klær så jeg vil svært gjerne ha dem så det ender nok med XL med mulighet for å bytte til L dersom XL blir for stort. Nå leverer Hood også XXL så håpet er at det ikke er særlig stor forskjell mellom XL og L for L er bare bittelitt for smått...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...