leiern Startet 27.November.2008 Link til dette innlegget Startet 27.November.2008 Hei, jeg lurer på av montering av drevet mitt. Vil ikke at dette skal bli stjålet i vinter. Noen som har noen råd eller tips for dette? Er drev til en mercruiser motor og er et alpha drev hvis det har noen betydning? Takker for alle svar Mvh Leiern Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Av montering av drev .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Hei. Alpha One, eller Two? Men det spiller ingen stor rolle. Se på dette her. Det du må huske er - å sjekke om det finnes den lille slangen mellom båt og drev: Må fjernes (forsiktig, det er bare plastikk). - så løsner man akslen bakerst det trimsylindrene sitter på. - så setter man girsparken på -fremover- (!) - deretter kan man løsne de store 6 mutrer ...og hvis man er heldig da kan man avtrekke drevet nå. Husk at du skulle sjekke både gimballageren & at motorlagerne ikke ha senket seg. Ellers får man en dårlig opplevelse om våren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Akora Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Forøvrig så finnes det bare Alpha One, for å ikke lage forvirring. Den lille slagen er til fartsmåleren, ikke alle som har den, hvis du ikke skulle finne den. Lykke til meg jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Forøvrig så finnes det bare Alpha One, Sorry, Alpha One Gen 1 og Gen 2. Men det spiller som sagt ingen rolle for å ta ned drevet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
leiern Svart 27.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Tusen hjertelig takk for bra svar : ) Skal prøve meg på dette til helgen så får vi se mvh leiern Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Har nettop tatt ned et alpha one gen 2 gjorde alt etter boka,men satt som f.Måtte improvisere litt. Drevet må stå i ned stilling,gir forover stempel stenger skrues løs så skruer du løs dem 6 bollteskruene,da skal det i utgangspunktet være løs,men kan sitte fast.Jeg tok en talje og satte press samtidig med at jeg slo forsiktig med en plasthammer rundt om,til slutt kom det. Til opplysning har jeg en seloc Mercruiser stern drives 1992-00 Repair Manual helt ny til salgs den omfatter alle drev+motor. Lykke til med jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Har nettop tatt ned et alpha one gen 2 gjorde alt etter boka,men satt som f..... Det er ofte ett tegn for for dårlig vedlikehold. ** Hvis man nemelig leser litt på håndboka da finner man noe henvisninger for smørenippel m.m. Bruker man det (pluss at man gjør regelmessig service slik at kardangen få smøring i klutchen og) da må man nesten være obs at drevet ikke rammler ned etter at mutterne ble fjernet. Jørg ** eller motorlager som ha satt seg. Så kan det bli meget mye press og klemm på kardangen fordi motoren "henger" seg rett og slett på selve kardangen fordi kardangen er samtidig lagret på gimballageren. Mangler det da i tillegg fett da er det noen ganger ikke mulig å få drevet uskadet ut i det hele tatt. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Akora Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Med de riktige triksene slipper du å skade drevet. Kan sitte rimeligt godt fast inniblandt ja.. det samme kan lagret i transom gjøre..! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Med de riktige triksene slipper du å skade drevet. Da fant du nå en veldig nyttig oppgave. Jeg kan nesten tenke meg at den tråden blir "700" innlegg lang. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Brynjar Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Her er service manualen til A1 G2. Vel verdt å bruke tid på å studere og lære før man skrur. http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/6/6covr3.pdf Lykke til. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Worry II Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Jeg tror ikke du skal få problemer ved avmotering av drevet ditt ! Der er faktisk veldig enkelt. Ser du har fått råd om det tidligere her, men ... Det du bør gjøre er å skaffe deg flere råd om påmonteringen ! Det er et par ting jeg husker: Du må bytte 2 pakninger (finnes et sett, forhandler vet ! Kjøp det !) Og den ene pakningen skal limes på med et spesial-lim. Det må du ha ! Så trenger du fett-pistolen for niplene på drevet og transomen. (jeg har denne til overs, si ifra om du trenger den) Entringen av drevet gikk som regel greit, men det må regnes med litt banning, tipset er å vippe drevet mer opp i bak/underkant enn hva man tror er nødvendig. Håper det går greit for deg ! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Har nettop tatt ned et alpha one gen 2 gjorde alt etter boka,men satt som f.Måtte improvisere litt.Jeg tok en talje og satte press samtidig med at jeg slo forsiktig med en plasthammer rundt om,til slutt kom det. Et kaffetriks istedet for å mikke med taljer og den slags remedier, er å bare ta en passe bit 2"x4" og legge oppå drevet i forkant. Legg treklossen øverst på drevet mot transom'en, og så løfter du bare drevet pent og forsiktig, eventuelt ta i littegrann.. Da har du mothold i treklossen, for den butter i transom samtidig som den ligger an mot øvre del av drevet. Vips, så slipper det så fint så. Sitér dette innlegget Link to post
leiern Svart 27.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Hva er transom? Er bare andre sesongen jeg har båt, og i fjor sto den vinter lagret hos forhandler så derfor jeg ikke er helt med på alt : ) takk igjen for all hjelpen : ) mvh leiern Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Hva er transom? Ikke lett å vite uten videre, ser jeg ! Kort sakt er det den som drevet sitter i på akterspeglet, leiern ! C ? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Og den ene pakningen skal limes på med et spesial-lim. Det må du ha ! Hvilken pakning er dette da? Eneste som skal limes er vel belgen når den monteres, og det har han ikke nevnt at han skal? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Eneste som skal limes er vel belgen når den monteres, og det har han ikke nevnt at han skal? Gummipakningen rundt hullet for kjølevann vann inn må limes ! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Gummipakningen rundt hullet for kjølevann vann inn må limes ! hvorfor, jeg monterte uten, er det KUN for at den skal ligge bedre i sporet når en monterer, eller andre årsaker? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Jeg forstå ikke hvordan du fikk pakningen til å sitte uten å bruke lim Sporet til pakningen er ikke dypt nok for at den skal sitte uten lim, dessuten fikk jeg en gang beskjed om at denne måtte limes for tettheten skyld ! En annen ting er at hvis du trenger 4-5 forsøk for å få entret drevet, vil den sansyneligvis komme ut av posisjon. Men en annen ting.. det er kanskje ikke vann inn, men eksos ut det hullet er ! Sorry ! Viktig at det ikke kommer vann inn der ! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Er nok vann inn, eksosen går via eksosbelgen og ut propellen, pluss to "drenhull" nede på hver side av bakplaten. Hullet vi snakker om er vel en ca 25-30 mm om jeg ikke husker feil. Vann i eksosen er det for ordenskyld uannsett, da kjølevannet går ilag med eksosen fra riserene (eller albuen). Eksosen kommer jo uannsett ut i vannet når en er kommet så langt ned som i drevet, og der er det ett hav av vann Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Er nok vann inn, eksosen går via eksosbelgen og ut propellen Riktig, sånn var det ! Limet fra Quicksilver har part.nr: 92-86166Q 1 (Bellows Adhesive) ! Du ser helt sikkert rester av limet rundt den gamle pakningen, på venstre side sett bakfra. Hvis denne pakningen ikke sitter rett på vil det ikke bli 100% tett mellom drev og transom og i værste fall får du vann inn i båten ! Men du fixer det nok ! Greit å være klar over ! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Drevet skal avmonteres i neste uke for mitt vedkommende, da jeg mistenker slitt knute eller annet (klakkelyd ved stort "rorutslag" under manøver...) Så da for jeg bekreftet hvordan tilstanden er, videre blir det satt på med ny o-ring og pakning til våren, får bruke lim i tillegg da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.