Nadheim Startet 29.April.2004 Del på Facebook Startet 29.April.2004 Dette spørsmålet lå bortgjemt i en annen tråd: Mange har nevnt motorrommet som et mulig stuerom. Tanken om å oppbevare 4 hester'n der har streifet meg, siden det er svært god plass. Båten er tilpasset dobbelinnstallasjon, og siden jeg bare har en motor er det god danseplass i motorrommet. Er det ikke en risiko å oppbevare en eldre påhenger, kanskje med innebygd tank i motorrommet? Hva hvis påhengern begynner å lekke litt bensin? Har noen prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Tør ikke å gi noe råd ang. bensin.... , men hvis du velger denne løsningen så pass på at motoren ligger med eksos-utløpet ned. Er det Yamaha så vil det si den siden der håndtaket er. (for å unngå vann i motoren) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Tør ikke å gi noe råd ang. bensin.... , men hvis du velger denne løsningen så pass på at motoren ligger med eksos-utløpet ned. Er det Yamaha så vil det si den siden der håndtaket er. (for å unngå vann i motoren) Dette er nytt for meg. Jeg var klar over at 4-takterne ikke kan legges vilkårlig ned pga. olja, men jeg har aldri hørt at vann i eksosen på 2-takter skal være noe problem. Har ikke eksoskanalen labyrint slik at dette ikke renner tilbake? Jeg har en 4 hk. Yamaha til jolla på dekket. Denne er surret til rekkestøtta via et tau i håndtaket. Dvs. nettopp den løsningen du advarer mot. Jeg har aldri hatt problemer med dette, men jeg nå ble jeg jo litt skremt. Er dette selvopplevd eller står det noe i instruksjonsbok etc????? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Det er vel for å unngå at det kan renne inn i motoren, det blir jo alltid stående litt vann igjen (iallefall hvis du er rask å legge ned motoren). Hvis motoren blir liggende med propellen høyere en resten av motoren har du en risiko for å få vann inn. Når det gjelder motoren i motorrommet er jeg i samme situasjon. Skal jeg montere brakett bak, skal jeg la hele stasen henge i daviteren (de er sikkelig festet i båten, men hvordan blir det egentlig i skikkelig dårlig vær) eller skal jeg lage meg til i motorrommet som du tenker på. Du vil jo få litt bensindamp hvis du har bensin på tanken. Det er vel ikke så farlig så lenge du ikke har knister i motorrommet, men jeg deler din bekymring. Tenker litt på å henge motoren på hekken, men så lavt at jeg kanskje sager et lite hull i badeplattformen til nedre del av stammen. Da blir den ikke så fremtredende. Mulig dette er aktuelt for deg også? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
fs Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Det er vel for å unngå at det kan renne inn i motoren, det blir jo alltid stående litt vann igjen (iallefall hvis du er rask å legge ned motoren). Hvis motoren blir liggende med propellen høyere en resten av motoren har du en risiko for å få vann inn.Jeg forstår at vann nok kan renne inn dersom man er lynrask med å løfte motoren opp av vannet, for deretter å snu den på hodet. Det er imidlertid nytt for meg at en 2-takt påhenger ikke kan ligge på siden, uten nevnte fare for vann i sylinder. Dette hadde vært flott å få verifisert skikkelig. Er det noen som vet???? Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Hallo. Problemet med vann i motoren er en bagatell hvis motoren skulle begynne og lekke bensin. Flere av de motorene som har innebygget tank har lufting på lokket, sjekk nøye om faren for lekasje kan forekomme for bensingass er like farlig som propangass :nono: .En gnist og det smeller .Når det gjelder vannproblemet skjønner jeg ikke helt problemet da det er snakk om å legge den i motorrommet, er ikke det lukket under tak? Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
GeirFrode Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Det er vel for å unngå at det kan renne inn i motoren, det blir jo alltid stående litt vann igjen (iallefall hvis du er rask å legge ned motoren). Hvis motoren blir liggende med propellen høyere en resten av motoren har du en risiko for å få vann inn. Når det gjelder motoren i motorrommet er jeg i samme situasjon. Skal jeg montere brakett bak, skal jeg la hele stasen henge i daviteren (de er sikkelig festet i båten, men hvordan blir det egentlig i skikkelig dårlig vær) eller skal jeg lage meg til i motorrommet som du tenker på. Du vil jo få litt bensindamp hvis du har bensin på tanken. Det er vel ikke så farlig så lenge du ikke har knister i motorrommet, men jeg deler din bekymring. Tenker litt på å henge motoren på hekken, men så lavt at jeg kanskje sager et lite hull i badeplattformen til nedre del av stammen. Da blir den ikke så fremtredende. Mulig dette er aktuelt for deg også? Jeg har aldri hatt problem med vanninntrenging på min gamle Yamaha 4hk. Den har vært lagret på alle mulige måter opp igjennom årene tror jeg. Har aldri hatt lekkasje fra bensintanken uten at det har vært selvforskyldt. Viktig å huske å stenge både lufteskrue og bensinkran!Hadde nok vært litt betenkt med å lagre den i motorrommet, tror jeg. Må vel stroppes fast skikkelig ihvertfall, så den ikke flytter seg i sjøgang. Da er det fort gjort at det blir lekkasje, eller at den kommer borti hovedmotoren. Det beste er nok å feste den på hekken hvis du har mulighet til det. Tror det kan lønne seg å passe på at motoren ikke er i kontakt med sjøen når den sitter på hekken. Jeg hadde min stående på en brakett på badeplattformen i opphevet tilstand et par år, og det var ikke bra. Den ble fryktelig stygg og det så ut som det ble ekstra tæring på den. Selv om zinkanoden var på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Akkurat når det gjelder Yamaha 4hk så er denne relativt sikker da eksosen går "tørr" et stykke ned i stammen. Men dette varierer mellom motorene, for enkelte står det eksplisitt i manualen at motoren MÅ ligge på en bestemt side. Er man i tvil så skal altså siden der eksos-utløpet befinner seg ligge ned, det ser man på blokka, der er et stort lokk med mange bolter over eksos-utslippet. Pga varmen er disse boltene er nesten alltid frosset fast på eldre motorer, og Yamaha har vært så smarte å plassere termostaten på 4hk under dette lokket. Er motoren av eldre modell kan man være rimelig sikker på at thermostaten er defekt også. I dette tilfelle var jeg "heldig", kun 3 av boltene brakk..... (som man ser er thermostaten permanent åpen): Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Jeg kan skrive under på at det kan komme vann inn i motoren på en påhengsmotor. Kjøpte for 2 år siden en splitter ny 3,5 Johnson. Fikk etter en stund skriv fra forhandleren at en serie av motoren og at deriblant min måtte inn for modifisering. Problemet var et kjølevannsrør i avgassystemet som det var en feil ved. Sjøvann kunne komme inn i motoren. Problemet var imidlertid at da hadde stempelet i min motor allerede satt seg (rustet fast) etter 2-3 uker uten bruk. Den hadde stått på gummihjolla i oppheiset tilstand siden sist den ble brukt. Etter modifisering og etter å ha fått løs stempelet skjedde det samme igjen etter en stund. Motoren stod dønn. Har nå nettopp levert inn motoren og byttet den i en 5 hk Yamaha. I instruksjonsboken på denne står det at motoren skal legges på gasshåndtaket når den legges ned. Når det gjelder oppbevaring av motoren under transport så har jeg funnet en grei løsning med at jeg vipper ned det nederste leddet på badestigen bak på hekken og skrur fast motoren på det øverste trinnet på stigen. Så fester jeg to tau på det nederste leddet og får disse rundt gummibåten slik at tauene går under den og den ene siden av gummibåten ligger mot stigen. Så draes gummibåten opp med enden av tauene og det nederste leddet på badestigen løfter seg og gummibåten ligger stødig mot rekkestøtten og toppen av badestigen. Med litt trening så går det veldig kjapt å både feste og løsne gummibåten. Synes det er veldig greit at både motoren og gummibåten ligger samlet på utsiden av båten da det f.eks i en nødsituasjon går raskt å berge seg i gummibåten samtidig som man får med motoren til hjelp så man slipper å ro. Med motoren liggende i motorrommet så kan det blir mer tidkrevende å få den frem hvis det skulle haste. Det eneste negative med å ha gummibåten hengende på denne måten er at man mister litt utsikt bakover samtidig som man ikke kommer seg ombord i båten igjen hvis man skulle falle overbord siden badestigen er okkupert og utilgjengelig pga. gummibåten. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Jeg kjøpte ny 5 hk Mariner og fikke en del råd for stell av motoren. Jeg var heldig for selgeren var mekanikkeren som tok en tørn i butikken. Akkurat dette med å legge motoren på den siden med gasshåntaket var ett av dem for ikke å få vann i motoren. Det måtte ikke forekomme at gearhuset var høyere en motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.