_PiPp_ Startet 29.April.2004 Del på Facebook Startet 29.April.2004 Noen som vet hvor mye olje det skal fylles på FM 8-12?? skal bytte olje før den hentes og da kna det være greit at jeg fyller riktig mengde Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Jeg antar at motoren er så gammel at den ikke har peilepinne? PÅ de riktig gamle motorer var det slik: På siden av veivhuset har du en luke på ca. 12 x x16 cm som sitter festet med en skrue i hvert hjørne. Ta vekk denne. Her kan du pumpe ut oljen og fylle på. Du skal fylle på på så mye at veivakselen så vidt subber i oljen. Alternativt kan du finne frem motornr, eller andre relevante beskrivelser som kan være til hjelp, og ringe Fredrikstad Motorfabrikk 69120055 mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
MVH Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Jeg hadde en gammel FM en gang (1953 modell) kun med et smøreapparat. Dvs du åpnet en luke på toppen av smøreapparatet (en liten kasse i messing montert på sylinderen) og satte en holder med veiker nedi rørene som gikk til de steder som trengte olje. Det var selvsagt olje påfylt oppi apparatet. Det var ikke noe annet som måtte gjøres, oljen i veivhuset forsvant etterhvert gjennom lager ut i kjølsvinet. Slik ble det gjort den gang! Sitér dette innlegget Link to post
_PiPp_ Svart 29.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2004 min er også 53mod, men den krever olje i motoren! den har riktignok en sånn messingbeholder som fylles med olje, men den smører vannpumpa! Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Dette var en 1 sylindret motor, kanskje mindre, gjerne bare opp til 8 HK. Det er lenge siden så jeg husker ikke akkurat betegnelsen på den. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 min er også 53mod, men den krever olje i motoren! den har riktignok en sånn messingbeholder som fylles med olje, men den smører vannpumpa! Jeg har en FM motor fra 56 og denne er det peilepinne på. Den trenger nesten 5 liter olje. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.