Jump to content

Selvangivelsen 4.2.4

Marton

Recommended Posts

4.2.4 Større fritidbåter. Fritidsbåter med antatt salgsverdi over 50000,- regnes som lystfartøy. Oppgi merke, type og antatt salgsverdi. Hvis du ikke kjenner salgsverdien, kan verdien vanligvis settes til 75% av forsikringsverdien.

Hva blir praktisert, pleir båt eiere å føre opp båtene sine. På selvangivelsen.

Hei.

Saga27'en min er forsikret for 250000, og jeg fører opp 100000. Men om de sjekker opp i papirene sine om du har båt eller ikke, tviler jeg på. Men da småbåtregisteret ble innført, ble forsikringsselskapene pålagt å melde inn forsikrede båter til myndighetene. Men tviler vel på om dette er koblet videre til ligningsmyndighetene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Min båt har en en salgsverdi på ca. 300.000 +/-. Dette er den også forsikret for i et utenlandsk selskap. Har hatt båten siden 2001 men aldri ført den opp på selvangivelsen. Når har jeg jo også en del gjeld så noe formuesbeskatning hadde de allikevel ikke blitt snakk om.

Har bekjente som har båter med en salgsverdi på mellom 1-2 mill og enkelte av de fører heller ikke opp båten i selvangivelsen. Enkelte er heller ikke registrert i småbåtregisteret. Båt og båthold er et av de siste områdene som ikke er helt gjennomregulert og registrert hos myndighetene, selv om det fra myndighetene blir gjort forsøk på å innskrenke denne friheten.

Problemer oppstår vel først den dagen du selger båten og har, la oss si 1.000.000 stående på konto over nyttår. 1.000.000 som du ikke hadde året før. Du vil da fort få et forklaringsproblem på hvor du har fått denne millionen fra........

Løsningen er jo selvsagt å kjøpe ny båt før årsskiftet slik at du ikke har denne millionen på konto.

Men nå er vel bankene også pålagt å rapportere alle større transaksjoner som kan virke mistenkelig, så det er aldri godt å vit hva ligningsmyndighetene klarer å få greie på. Og har du først havna på den "riktige" lista hoss dem så går de etter deg med lupe i årevis.

Jeg fører alltid opp båten på selvangivelsen.

KOB er jo revisor - kanskje han har synspunkter eller ideer?

Jeg kan nok bare slutte meg til dette. Loven er jo en gang slik at all formue skal oppgis, og da er det bare tull (og ulovlig) ikke å oppgi store poster som f.eks. båt. Mange gjør seg helt unødig til lovbrytere ved å unnlate å før opp slike formuesposter. Som en antyder ovenfor har svært mange av oss uansett negativ formue (bl.a. pga. lave formuesverdier på leiligheter, hus og hytte). Det koster da ingen ting å oppgi den formuen båten representerer.

Det er riktig som det sies at problemet oppstår den dagen ligningsmyndighetene oppdager at du har "syndet". Om de har tilgang til småbåtregisteret vet jeg ikke - jeg tror ikke det. Det er heller ikke slik at forsikringsselskapene rapporterer inn kaskoforsikringer av båt. Så oppdagelsesrisikoen er kanskje ikke så stor, bortsett fra på mindre steder hvor du kanskje møter ligningssjefen på fjorden  :flag: Men en uforklart formuesfremgang ved salg av en relativt kostbar båt kan fort avsløre deg. Da blir det fort dyrt med straffeskatt og det hele. Og følelsen av å bli tatt med buksa nede er heller ikke spesielt god.

Så hvorfor ikke være lovlydig? For de aller fleste av oss koster det ingen ting. Før opp det laveste av antatt salgsverdi og 75% av forsikringsverdi.

:seeya:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Er ikke reglene for båt likedan som for bil og campingvogn hvor man tar utgangspunkt i gjenstandens listepris som ny og nedskriver i følge tabell/regelverk og kommer frem til en såkalt formuesverdi (som egentlig ikke har noe med salgsverdien å gjøre)?

I rettledningen står det at man skal føre opp antatt salgsverdi eller 75% av forsikringsverdien. Så kan man kanskje kaste litt terning når det gjelder antatt salgsverdi...

/MS

I rettledningen står det at man skal føre opp antatt salgsverdi eller 75% av forsikringsverdien. Så kan man kanskje kaste litt terning når det gjelder antatt salgsverdi...

Det kan man nok - men det er overraskende hva Ligningens ABC inneholder av opplysinger, og ligningsfunksjonærene har nok også tilgang til www.finn.no.

Husk at det kun skal betales formueskatt av en båt. Formueskatt betaler man først om man har mindre gjeld enn formue. De fleste (?) har større gjeld enn ligningsformue, så det er ikke noe vits i å "lure" seg til en lav verdi med mindre man er sikker på at du må betale formueskatt.

De fleste (?) har større gjeld enn ligningsformue.

Hei.

Hva mener du med de fleste? Kanskje det stemmer opp til 50års alderen. Etter det begynner mange å arve avdøde foreldre og kvitte seg med gjeld. Og det er mange båteiere i alderen 50 år ++.

Oppgir en verdien på båten til f.eks. 100000, vil en dersom nettoformuen da blir, - inklusive de 100000 for båten, og en havner et sted mellom 120000 og 540000 få en formuesskatt på 900 kroner. Og dersom nettoformuen uten båt er 540000 eller over, blir skatten 1100 kroner! (hvert år, år etter år, etter år, etter år, etter . . . . . . . . . .. )

En kan kjøpe mange "duppeditter" for disse beløpene! Jeg skulle ønske jeg aldri hadde innrømmet for myndighetene at jeg hadde båt!

Lars H.

(nesten "rik" og nesten pensjonist med selvangivelsen selvangiveriet bak seg)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Hva mener du med de fleste? Kanskje det stemmer opp til 50års alderen. Etter det begynner mange å arve avdøde foreldre og kvitte seg med gjeld. Og det er mange båteiere i alderen 50 år ++.

Lars H.

Det var derfor jeg skrev nesten alle (?). Dette kommer litt an på situasjonen - akkurat som du skriver. Og at flertallet med dyre båter er over 50 år - det er jeg enig i. Men det er ikke alle båteiere som er gjeldfrie - og det er stadig flere "eldre" som låner litt ekstra etter at de har pensjonert seg - med god sikkerhet i fast eiendom.

Som gjeldslave så betyr det jo ikke så mye om båten står oppført med i underkant av kr 300.000, slik min gjør (og har gjort de siste årene). Selvangivelsen 'levert' på nettet i dag  -   med god samvittighet  :eek:  

Og skulle det senere i livet være aktuelt at båten gav meg en ekstraskatt på noen hundrelapper, ja så er det ikke bryet verd å gjøre seg til "kjeltring" for småbeløp. Da måtte jeg heller ha gjort det skikkelig :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...