Jump to content

Reklamasjonsrett på bruktbåt av nyere dato


PIPaulsen

Recommended Posts

Min bror kjøpte for en stund siden en askeladden commuter 805 som da var et år gammel eller så, det viser seg en stund i etterkant at det er en del reklamasjonsfeil på båten. Min bror har vært i kontakt med forhandleren og hatt løpende kontakt i over et år angående reklamasjon, men får nå beskjed at siden askeladden er konkurs, så har han ikke reklamasjonsrett på båten lenger.

 

Båten har hatt to eiere før min bror, og den ble da kjøpt fra samme forhandleren, da min bror kjøpte båten fra forrige eier, var den samme forhandleren megler i salget.

 

Jeg har hørt fra forskjellige at det er forhandleren som er ansvarlig for å utbedre reklamasjonene, uavhengig om askeladden er gått konkurs. Men stemmer dette ? båten er en 2005 modell og er innenfor reklamasjonstiden på 5 år.

 

Er det noen som kan bidra med noe ekspertise her ? Hvilke krav har en ? og hvilken vei er den riktige å gå. Dette er nok reklamasjoner som vil koste endel penger å utbedre.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Den ble solgt til en privatperson. Finnes det noe skriftlig på dette noe sted ?

 

 

Da kan du som sagt reklamere til forhandleren i intill 5 år fra båten ble kjøpt ny. Det er forbrukerkjøpsloven som ligger til grunn for dette. Du finner loven på nett.

 

Nå er det også slik at det er inntill 5 års reklamasjonsrett på brukte varer fra kjøpsdato brukt forutsatt at de er solgt brukt fra "forhandler" til forbruker/privatperson som ikke har varen i næring.

 

Selv har jeg kjøpt 3 år gammel bil uten garanti, men likevell ved henvendelse til merkeforhandler har det blitt reparart produksjonsmangler fram til bilen var 5 år. De skiftede deler var bensintankmåler, fremre eksosdel, bremseheng parkbrems.

 

Likeledes har jeg fått utbedret feil på påhengsmotor som ble kjøpt brukt og som det oppsto feil på da den var 4 år. importøren ordnet dette.

Link to post

Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.

 

...

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

Link to post
får nå beskjed at siden askeladden er konkurs, så har han ikke reklamasjonsrett på båten lenger.

 

Gjenta etter meg, sakte, og med ettertrykk, høyt og tydelig, ti ganger:

 

B - U - L - L - S - H - I - T

 

Jeg har hørt fra forskjellige at det er forhandleren som er ansvarlig for å utbedre reklamasjonene, uavhengig om askeladden er gått konkurs. Men stemmer dette ? båten er en 2005 modell og er innenfor reklamasjonstiden på 5 år.

 

Kort og godt, enkelt og greit: Dette er helt korrekt. Fasiten er å finne i artikkelen som det linkes til nedenfor.

 

Han bør kontakte advokat, alternativt slite seg gjennom løypa selv. Les mer her, lurer på om ikke denne båtadvokaten er å treffe på forumet også.

 

Hva hvis produsenten går konkurs?

 

- anders m.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Til motor:

 

Gjenta etter meg: Nimbusters avatar er nimbuster, og, gjør det gjerne flere ganger! Ellers syns jeg innlegget ditt var lavmål!

 

Jeg tillater meg, når jeg først tar pennen å stille meg sterkt tvilende til din kompetanse og viten vedr. hvordan garanti- og reklamasjonssaker behnaldes og skal behandles, både som krav og som ytelse.

Link to post

Greit det, men du kunne jo påpekt hva det er som etter ditt syn er beskrevet feil da. I ditt forrige innlegg så kverulete du om eksemplifiseringen fordi produsenten i de tilfellene ikke var konkurs,

 

Nå vet du vel etter vert at det ikke trenger å hå noen betydning siden det er forhandleren det skal reklameres til eller evnt. direktekrav mot importører.

 

Løft hakket på dine egne innlegg slik at de er å forstå som annet enn oppgulp ellers kan jeg ikke unnlate å oppfatte deg som annet enn dusters. :smash:

Link to post
Min bror kjøpte for en stund siden en askeladden commuter 805 som da var et år gammel eller så, det viser seg en stund i etterkant at det er en del reklamasjonsfeil på båten.

Litt på siden av emnet, men kan jeg spørre hva problemene gjelder? Har hørt at disse båtene har noen svakheter som lekkasjer i overbygget.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Vil ikke legge ut så mye om hva som er galt før jeg har snakket med brodern, er ikke sikker på om han har lyst at det skal ligge på nettet på denne måten, han ba meg bare hjelpe han å sjekke hvilke rettigheter han hadde i forhold til reklamasjon. Skal snakke med han imorgen, hvis det er okfor han, så skal jeg legge ut info om hva reklamasjonene gjelder.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post

Nå er det jo ikke forhandleren sin skyld at askeladden er slått konkurs! Jeg jobber hos en bilimportør, og vi har ingenting skrevet at forhandleren er reklamasjons ansvarlig hvis vi skulle gå konkurs.

Men hvis en forhandler går konkurs, er det vi som er ansvarlig for reklamasjonene, Er ikke sikker på hva loven sier når en produsent går konkurs på denne måten, men det er kan jo bli spennende og følge med på, og hvor mange forhandlere som evt går dukken på grunnlag av evt ikke betalt arbeid.

Uansett er det jo fortvilene både for eier og forhandler :cryin:

Norske båter er best!

Link to post
Er ikke sikker på hva loven sier når en produsent går konkurs på denne måten, men .........

 

Nå er, gudskjelov, advokaten her (i enne tråden!) nokså klar og tydelig på at forhandler sitter med ansvaret uansett om han kan sende regningen videre til produsent, eller ikke, så hva loven sier er vel avklart? Her er det jo også i tråden henvist til lover, regler og artikler så hva mere trenger du av dokumentasjon? :confused:

 

Rent generelt er det nokså frustrerende og skuffende å se, høre og lese hvor mangefull kunnskapen er blant de som jobber i handelsstanden/næringen hva angår hvilke plikter de har og hvilke rettigheter kunden har. Dette ikke som noen kommentar myntet på en enkeltsak eller person, men en generell kommentar!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er jo klart at den du kjøper båten av , altså forhandleren, har garantiansvaret for båten selv om produsenten går konkurs. En annen ting er jo at de store og seriøse forhandlerne tror jeg nok naturligvis vil hjelpe kundene sine forholdsvis greit hvis noen problem oppstår. Vi må jo være klar over at en dag så snur det igjen, og pilene peker oppover, da er det jo hos den forhandleren som viser ansvar og tar garanti eller reklamasjoner på alvor og ordner opp for seg vi vil henvende oss til når vi skal handle ny båt igjen. Naturligvis vil det nok være litt frem og tilbake hos enkelte forhandlere angående visse reklamasjoner , men de som blankt aviser kunden sin vil nok få store problemer med nybåtsalget når oppgangen igjen kommer kontra de forhandlerne som ordner opp for seg?

Link to post

er det virkelig slik , at hvis en d6 raser , og vp på forhånd er konkurs , så vil forhandleren sitte med hele garantiansvaret ? altså vil forhandleren måtte punge ut 300000kr for en ny motor (i extremtillfelle) når det gjelder fabrikasjonsfeil , som fabrikken soleklart ville måtte ta på sin kappe? ting som normalt forhandleren får dekt av fabrikk. ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Yepp. Forhandleren har hele reklamasjonsansvaret. Garanti derimot er gitt av produsent og den vet jeg ikke om forhandler må svare for. Men det vet vel SW.

 

Det litt jævlige her er at forhandlerne nok ikke har økonomisk ryggrad slik at de fort kan konke de å. Dette å rette krav mot produsent/importør må gjøres ved direktekrav og er etter mitt syn et avvik fra normal måte å reklamere på, som jo vanligvis skjer i de fleste bransjer til salgsleddet, altså forhandleren.

Link to post

Dersom det er slik at forhandlerne må ta ansvar, så kommer vi til å se veldig mange konkurser! Grunnen til det er at det ofte følger endel reklamasjonskostnader knyttet til salg av en ny båt, og at mange av forhandlerne ikke har tjent penger på båtene de har solgt pga. den sterke konkuransen. Mange har også solgt med tap bare for å frigjøre kapital.

 

Jeg tipper at gjenomsnittskostnaden per båt vi solgt det første året var på rundt 20000 i snitt. Noen båter var det aldri noe galt med, mens andre var et helvete. Har man f.eks. solgt 50 båter og fabrikken går konk, så blir denne kostnaden for høy for de fleste forhandlerene da disse allerede sliter voldsomt fra før.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...